בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

נחשף מקווה טהרה מימי בית שני

בצומת האלה נחשפו מקווה טהרה מימי בית שני, וכן מאגר מים בו נחרטו כתובות של חיילים אוסטרלים ממלחה"ע השנייה

  • יח"צ
  • י"ג תשרי תשע"ה - 10:04 07/10/2014
גודל: א א א
מאגר המים צילום אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
מאגר המים צילום אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

בחפירות של רשות העתיקות בצומת האלה במימון חברת נתיבי ישראל, נחשף לאחרונה מקווה טהרה מימי הבית השני. בסמוך אליו, נחשף מאגר מים עצום שעל תקרתו חרוטות כתובות שנעשו בידי חיילים אוסטרליים ששהו במקום במהלך מלחמת העולם השנייה.

לדברי יואב צור, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "חשפנו מקווה טהרה ובו חמש מדרגות חצובות בסלע, כאשר המדרגה החמישית שימשה ספסל לישיבה על שפת בריכת הטבילה. במקום מצאנו שברי כלי חרס מפוארים מהמאה השנייה לספירה, בהם נרות, כלים ממורקים בצבע אדום, פך וסירי בישול. נראה, כי במהלך המאה השניה לספירה המקווה יצא מכלל שימוש, ייתכן אף שעל רקע אירועי מרד בר כוכבא".

דרומית למקווה, נחשף פתח חצוב בסלע, שנראה כי שימש כניסה למאגר מים רחב ידיים. נראה כי בשלב קדום, היה המאגר קטן יותר, ושימש בתור 'אוצר' למקווה. כאשר המקווה חדל לשמש לתכליתו המקורית חלל המאגר הורחב לממדיו הגדולים, ולידו אף נבנה משטח רחב שהקל על שאיבת מים.

המקווה שאותר (אסף פרץ - באדיבות רשות העתיקות)

במהלך החפירה, הופתעו הארכיאולוגים לגלות גם ממצאים מסקרנים בני ימנו: כתובת חרוטה שנמצאה בתקרת מאגר המים, העידה על כך שהמקום היה חשוף עד לשנות ה-40 של המאה -20. הכתובות נקראו על ידי אסף פרץ, ארכיאולוג והסטוריון מרשות העתיקות, ולדבריו "בין היתר זוהו שני שמות שנחרטו בסלע באנגלית: Cpl Scarlett ו-Walsh. בסמוך לשמות, נחרטו ראשי התיבות RAE ושני מספרים - NX9168 ו-NX7792. מתחת לכתובות, הופיע התאריך 30/05/1940. מכיוון שראשי התיבות CPL מציינים את הדרגה Corporal (רב"ט), ניתן היה להסיק כי מדובר בחיילים שרצו להשאיר במקום את חותמם. בירור העלה, כי המספרים שנחרטו בפנים המאגר הינם מספריהם האישיים, וכי RAE פירושו Royal Australian Engineers (חיל ההנדסה האוסטרלי). חיפוש בארכיון ממשלת אוסטרליה העלה את פרטי החיילים שחרטו את הכתובות.

לדברי צור, "ממצאי החפירה מאפשרים לנו לשחזר סיפור כפול: על יישוב יהודי במאה השניה לספירה ככל הנראה על רקע אירועי מרד בר כוכבא, וסיפור נוסף, מרתק לא פחות, על אודות קבוצת חיילים אוסטרליים ששהו באתר כ1,700 שנה מאוחר יותר, והותירו בו בו את חותמם".

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד