בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

נישואים מוקדמים - בעד או נגד?

וועדת חוק וחוקה בכנסת דנה היום (ב') בנתונים. ח"כ מקלב: "ישנם נשים שהתחתנו בגיל צעיר, וזכו לאושר רב ולנכדים ונינים רבים". חברי כנסת אחרים התנגדו

  • כ"ד ניסן תשע"ו - 18:32 02/05/2016
גודל: א א א
חתונה. אילוסטרציה ()
חתונה. אילוסטרציה ()

22 זוגות קטינים יהודים נרשמו לנישואין במחלקת הנישואין של 'העדה החרדית', כך עולה מדיון שהתקיים בוועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת. בדיון התייחסו גם כן לנתונים בקרב המגזר הערבי שם מדובר בכ-700 זוגות בכמעט שנתיים.

חבר הכנסת אורי מקלבאמר בוועדה כי "ישנם נשים שהתחתנו בגיל צעיר, וזכו לאושר רב ולנכדים ונינים רבים". מקלב הציע לקבל דו"ח ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת מחקר עם השוואה של הנתונים. מנגד, קמו מספר חברי כנסת שדברו בגנות התופעה שלדבריהם גורמת לגירושין ומקרי אלימות רבים.

על פי החוק הקיים נקבע כי הנושא קטין או קטינה, עורך נישואין, משיא או מסייע בעריכת נישואיהם של קטינים, או שהם בנו או בתו ונתונים לאפוטרופסותו, דינו שנתיים מאסר. ואולם, בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לתת היתר לנישואי קטינה.

מריכוז הדוחות שהוגשו לוועדה בשנים האחרונות עולה, כי "ישנם סתירות מהותיות בין הדיווחים של משרדי הממשלה השונים. בנוסף, בדיון הצטיירה תמונה בעייתית של תת אכיפת החוק. כך למשל בשנת 2012, על אף שרשות האוכלוסין העבירה למשטרה מידע על כ-90 מקרים של רישום נישואי קטינים, המשטרה פתחה רק תיק אחד".

עוד עולה כי "בשנת 2014 משרד הפנים דיווח על 416 תלונות, אולם נערכו רק 37 חקירות, בגינם המשטרה המליצה לפרקליטות להגיש ששה כתבי אישום, בפועל אף כתב אישום לא הוגש. יתירה מזאת, ברור כי התופעה רחבה יותר, שכן לא כל הנישאים בניגוד לחוק, נרשמים לנישואין.

"ואלו שנרשמים, עושים זאת לרוב רק לאחר הגיעם לגיל הבגרות או לאחר לידת ילד שאותו הם מבקש לרשום. מנתוני רשות האוכלוסין עולה כי במזרח ירושלים בלבד, בשנת 2015, נרשמו 477 נישואי בוסר (מהם שישה מתחת לגיל 15) ובחלק משנת 2014, 239 נישואין. ובס"ה 716 זוגות מחודש מרץ 2014 עד סוף דצמבר 2015. 517 מהם, נערכו בבית הדין השרעי בירושלים. 466 מהם בניגוד לחוק".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד