בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ניתנו מרועה אחד

‫בשרש כל מחלוקת בתורה שתי הדעות אמת. מתניה אופן מיישם את העקרון תוך שימוש בתובנות של המדע המודרני.

  • כ' חשון תשע"ה - 22:01 13/11/2014
גודל: א א א

כלל גדול בלימוד תורה, שכאשר מכריעים במחלוקת כאחת השיטות, אין הכוונה שפוסלים את אמיתות השיטה הנוספת. כל הדעות הינן חלק מהתורה –אלו ואלו דברי אלקים חיים, ולכן למשל יש איסור להשחית דברי תורה שלא נפסקו להלכה מצד איסור "לא תעשון כן לה' אלקיכם". יותר מכך, קיימים מקרים בהם אותו פסק שנדחה 'חוזר וניעור', כאשר במקרים מסוימים שילוב של 'שעת הדחק' עם עוד צדדים להקל מצטרפים יחד כדי לסמוך על אותו פסק. אך גם כאשר אין הדבר כן, כמו במקרה הקיצוני של דברי בית שמאי, שבפני בית הלל אינם משנה, לכל שיטה או דעה המופיעה במהלך הדורות יש שרש רוחני אמיתי גם אם לא נפסק כך למעשה.

כל זה טוב ויפה כאשר אנו דנים במחלוקת הלכתית, מחלוקת השייכת לחלק הנגלה שבתורה. אולם לעתים ניתן למצוא במדרשים או בפרשנים מחלוקות לגבי 'עובדות היסטוריות' כגון: מתי היה המבול? כמה זמן הוא נמשך? האם היתה לאברהם אבינו בת? האם פרעה מלך מצרים מת ממש או רק נעשה מצורע? – כיצד אם כן, ניישם במחלוקות אלו את הכלל לפיו שני הצדדים אמת?

הדרך הפשוטה ביותר היא לחקות את מה הפתרון עבור מחלוקות הלכתיות: אחת משתי השיטות היא זו שארעה בפועל (ואיננו יודעים איזו), אבל שתי השיטות באות ללמד אותנו דבר על הממד הרוחני של אותה התרחשות. אני רוצה להציע גישה אחרת, שבמובן מסויים היא זהה לפתרון זה אך במובנים אחרים היא הפוכה לגמרי.

עקרון אי-הודאות

נעבור כעת למשקפיים של פיזיקה מודרנית: לפני כ100 שנה התגלתה תופעה (לא תופעת טבע במובן הרגיל, מפני שתופעה זו נצפית רק באמצעות ציוד מעבדה) שחוללה מהפך בעולם החשיבה המדעי. בתנאים מוגדרים, חלקיק כמו אלקטרון שנע לעבר מחיצה בה שני פתחים עובר לצדה השני של המחיצה, אבל אין לנו שום יכולת לקבוע (לפי מצבו הסופי) באיזה מהפתחים עבר. יותר מכך: לפי הפרשנות המקובלת, האלקטרון (או כל חלקיק אחר) עבר את המחיצה מצד לצד דרך שני הפתחים יחד, ולא דרך פתח בודד. הדבר דומה לאדם הנכנס לביתו גם דרך הדלת וגם דרך החלון במקביל (בלי לצאת החוצה באמצע) ואם יש לו תנור-אח בבית – אז גם דרך הארובה.....

אם לא הבנתם איך זה בדיוק קורה – אל תדאגו, אתם בחברה טובה. התוצאה הזו התקבלה לא מפני שקם מישהו וטען שיש לו הסבר הגיוני, אלא בדיוק להפך. תחילה תוצאות ניסוי הראו דבר תמוה, בשלב הבא הצליחו לתאר את התוצאות במשוואות מתמטיות, ולבסוף התפתח דיון שלם על משמעויות והסברה מתוך נסיון להבין מה בדיוק קורה פה. אבל הגישה הרשמית היא שאף אחד לא באמת מבין. יותר מכך, זה הוביל את אנשי המדע להצהיר שבאופן הכרחיאיננו יכולים להבין את הטבע. בפרט, חלקיק כמו אלקטרון, הנדמה בעינינו כנקודה של חומר – הינו למעשה דבר מופשט לגמרי, אחרת איך הוא יכול להיות בשני מקומות ולעבור בשני פתחים שונים בו זמנית?

לקריאת הפוסט המלא בבלוג של מתניה אופן, לחץ כאן»

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד