בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

עדויות ליישוב היהודי בפקיעין

במסגרת עבודות שיקום, נמצאו במקום כתובות עבריות בנות כ-1,800 שנה

  • כלב אליהו
  • כ"ה שבט תשע"ז - 18:32 21/02/2017
גודל: א א א
פקיעין (רשות העתיקות)
פקיעין (רשות העתיקות)

היישוב פקיעין שוכן בגליל העליון ורוב תושביו כיום הם דרוזים, אך ככל הנראה יהודים ישבו במקום מאז כיבוש הארץ בימי יהושע ועד היום. משפחה יהודית אחת המוכרת כמשפחת זינאתי התגוררה במקום באופן רציף מחורבן הבית ועד היום, ובת המשפחה, מרגלית זינאתי מתגוררת עד היום בישוב.

לאחרונה מתקיימות בפקיעין (הישנה) עבודות שיקום ושימור בבית הכנסת העתיק ובמבנה בית זינאתי הסמוך לו. במסגרת עבודות אלו נמצאה כותרת אבן הפוכה ועליה חרוטות שתי כתובות בעברית. מקריאה ראשונית נראה כי מדובר על כתובות הקדשה של תורמים לבית הכנסת.

חשיבותו של הממצא נעוץ בוויכוח ההיסטורי הרחב סביב הזיהוי של הכפר פקיעין בדברי חז"ל, ושל ההתיישבות היהודית במקום בשנים האחרונות. אזכורים שונים של השם פקיעין בדברי חז"ל יצר וויכוח רב בין החוקרים, וכיום רואים רבים בפקיעין את מקום מערתו של רבי שמעון בר-יוחאי ע"ה. בנוסף, עד היום העריכו כי יישוב יהודי לא פסק מהמקום מאז חורבן בית שני.

מפקח רשות העתיקות בגליל המערבי, יואב לרר, אומר כי הוא מאמין שהכתובות הללו יוסיפו נדבך חשוב לידיעות שלנו על ההתיישבות היהודית בכפר פקיעין בתקופה הרומית והביזנטית. עבודות השיקום הנערכות בפקיעין נעשות במטרה לשדרג את מרכז המבקרים במקום, אשר יספר את סיפורם של היהודים שחיו בכפר פקיעין באלפי השנים האחרונות ואת סיפורה יוצא הדופן של משפחת זינאתי, המשפחה היהודית הוותיקה בכפר.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד