בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

עונש מקל למעורבים בלינץ' בזאדה הי"ד

שנתיים מאסר בלבד נגזרו על שלושה מהמעורבים בלינץ' בחייל עדן נתן זאדה שהרג ארבעה ערבים באוטובוס בשפרעם. לאחר גזר הדין התפרעו ערבים סמוך לבית המשפט ויידו אבנים על כלי רכב ועל שוטרים. עו"ד בן גביר: "ביהמ"ש קבע כי דם יהודים הפך להפקר"

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • י' כסלו תשע"ד - 13:56 13/11/2013
גודל: א א א
בית המשפט המחוזי בחיפה, היום (שי וקנין, סוכנות תצפית)
בית המשפט המחוזי בחיפה, היום (שי וקנין, סוכנות תצפית)

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (ה') שתי שנות מאסר בלבד על שלושה מתוך שבעת המורשעים במעורבות בארועי הלינץ' בחייל עדן נתן זאדה הי"ד, שהרג ארבעה ערבים באוטובוס בשפרעם. על שלושה מעורבים נוספים נגזרו מספר חודשי מאסר בפועל ואילו על השביעי מאסר על תנאי בלבד.

השופטים דנו את המעורבים בלינץ' לעונשי מאסר קלים ולא קיבלו את עמדת הפרקליטות שדרשה לגזור על שישה מהם עונשי מאסר של 4-9 שנות מאסר ואילו על הנאשם השביעי בין 6-15 חודשי מאסר בפועל.לפני ארבעה חודשיםזוכוכל הנאשמים מעבירת נסיון לרצח. אחד הנאשמים נמצא כעת במעצר במסגרת תיק נוסף, ולחלק מהנאשמים ישנו עבר פלילי.

לאחר גזר הדין עשרות ערבים התפרעו סמוך לבית המשפט המחוזי בחיפה ויידו אבנים. סוכנות תצפית דיווחה כי הערבים מיידים אבנים על כלי רכב ועל השוטרים. מספר ערבים נעצרו ומספר כלי רכב של יהודים ניזוקו.

לקראת הקראת גזר הדין הוכרזה שביתה כללית בשפרעם ומאות ערבים התאספו להפגנה מול בית המשפט בכדי לתמוך ברוצחיו של החייל. המפגינים הניפו דגלי אש"ף וקוראים קריאות ובהן "בדם ואש נפדה אותך פלסטין". למקום הגיעו חברי כנסת ערבים רבים וכוחות משטרה גדולים.

עו"ד איתמר בן גביר אמר בתגובה לגזר הדין כי "בית המשפט המחוזי בחיפה קבע היום כי דם יהודים הפך להפקר. יורם שקולניק שהרג מחבל חמוש נידון לעשרים שנות מאסר אך מי שעשה לינץ' בעדן הולך הביתה לאחר תקופה קצרה. מערכת המשפט צריכה לעשות היום חשבון נפש".

יש לציין כי בהכרעת הדין השופטים ציינו לחיוב את העובדה שהשוטרים שניסו להגן על זאדה והותקפו במקלות, אבנים וברזלים נהגו "באיפוק רב" ונמנעו משימוש בנשקיהם על אף שנשקפה סכנה גם לחייהם.

עדן נתן זדה הי"ד

עדן נתן זאדה, חייל צה"ל מראשון לציון ערק מצה"ל והתחבר לפעילים בישוב תפוח. על פי מכתב שהשאיר אחריו ביצע את המעשה על רקע גירוש יהודי גוש קטיף מביתם. לאחר הירי החלה במקום התקהלות גדולה של מאות ערבים משפרעם והסביבה. מספר שוטרים שהגיעו למקום אזקו את זאדה ונכלאו עמו באוטובוס כשההמון סוגר עליהם תוך קריאות "מוות ליהודים".

הערבים יידו אבנים וברזלים לעבר השוטרים ולעבר זאדה ובשלב מסויים שפכו חומר דליק ואף ניסו להצית את האוטובוס. השוטרים שחששו מהצתת האוטובוס, יצאו ממנו תוך שהם משאירים במקום את זאדה האזוק והפצוע בכל חלקי גופו. בשלב זה נכנס ההמון לאוטובוס וביצע בזאדה לינץ' באמצעות אבנים, ברזלים ובעיטות.

בסופו של דבר, רק לאחר כשעה וחצי, הצליחו כוחות משטרה שהוזעקו למקום לחלץ את השוטרים ואת גופתו של זאדה. לאחר כעשרה חודשים נעצרו שבעה ערבים שהשתתפו על פי כתב האישום באופן פעיל ברציחתו של זאדה. הם הואשמו בעבירות של נסיון לרצח, תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, התפרעות והפרעה לשוטר. על אף זאת הם שוחררו בתנאים מגבילים.

אחד הערבים הואשם כי נכנס מספר פעמים לאוטובוס תוך שהוא מכה את אחד השוטרים בפניו באגרוף, את השני בחזהו ופניו, ואת השלישי היכה באמצעות מסגרת של חלון. הוא הגיע לזאדה, דרך עליו והיכה אותו במסגרת של חלון. השאר מואשמים בעבירות דומות. הם קראו קריאות הסתה נגד זאדה ונגד היהודים והשוטרים, היכו שוטרים באגרופים ובעיטות ויידו לעברם אבנים וברזלים, מהם נפצעו מספר שוטרים. בהמשך השתתפו השבעה בלינץ' בזאדה עצמו.

בשנת התשנ"ג נעצר בהר חברון יורם שקולניק, שירה למוות במחבל כפות שביצע פיגוע זמן קצר קודם לכן – ונידון למאסר עולם. שקולניק, אז נהג הסעות, הגיע לזירת הפיגוע ביישוב סוסיא שבהר חברון והבחין במחבל, שדקר זמן קצר קודם לכן את תושב היישוב.

המחבל, שבכליו נתפס אף רימון רסס בנוסף לסכין, נלכד ונכפת בידי תושבים. שקולניק פתח לעברו באש והרג אותו. במהלך המשפט טען שקולניק כי נאמר לו שבידי המחבל יש רימון, והוא חשש כי הוא יעשה בו שימוש. השופטים לא קבלו את טענתו וגזרו עליו מאסר עולם.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 7 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד