בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

פיצויים או הסדרה

תביעת נזיקין תקדימית מאתגרת מימין את חוק ההסדרה

  • יח"צ
  • ט"ז שבט תשע"ז - 07:59 12/02/2017
גודל: א א א

משפחה מהיישוב נילי, הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעת נזיקין אזרחית ותקדימית נגד המנהל האזרחי, בסך מיליון שקלים. לפני מספר חודשים הם נדהמו לגלות, כי הבית אותו בנו כדת וכדין הפך בן לילה לבלתי חוקי.

בני הזוג עברו מתל אביב אל היישוב נילי, הנחשב כהתנחלות בורגנית וחילונית. בשנת לפני כ-4 שנים הם קיבלו זכויות שימוש במגרש הנמצא בתוך גבולות משבצת היישוב על פי תב"ע מאושרת, ובנו באמצעות קבלן, בית מגורים בעלות של כ-2 מיליון שקלים.

אלא שלפני כשנה וחצי, ללא כל הודעה מוקדמת, וללא שעדכן את המשפחות, החליט "צוות קו כחול" במנהל האזרחי המתחם את אדמות המדינה ביו"ש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים מאלו שהיו בעבר, להוציא רחוב שלם אל מחוץ לתחום אדמות המדינה. במחי קו, הפכו כל הבתים ברחוב לבלתי חוקיים, וערכם צנח בהתאם.

בכתב התביעה מדגיש עורך דינם, ד"ר הראל ארנון, כי בית המשפט העליון הדגיש בעבר במספר פסקי דין, כי הממונה על ניהול קרקעות המדינה ביהודה ושומרון נושא באחריות מיוחדת וחייב לנקוט משנה זהירות מול הציבור, בכל הנוגע להקצאת קרקעות.

אלא שמאחורי התביעה השגרתית והפרטית לכאורה, עומד מהלך אסטרטגי של תנועת רגבים המבקשת לאבטח באמצעות התביעה את חוק ההסדרה שהתקבל לאחרונה בכנסת.

לידתו של החוק החלה בתהליך מיפוי שערכו אנשי רגבים בכל יישובי יהודה ושומרון במהלך השנים הלועזיות 2014-2015. בארגון גילו כי ישנם אלפי בתים שנגרעו למפרע מתחומי היישובים, חלקם הגדול בעיר מודיעין עילית, הנמצאים כעת במעמד זהה לזה המתואר בכתב התביעה, אשר ההתייחסות אליהם במנהל האזרחי היא כאילו הם בנויים על קרקע פלסטינית פרטית. המצגת שהפיקו אנשי רגבים נחשפה במהלך הכנסת הקודמת לעיני חברי הכנסת של הליכוד והבית היהודי, ובעקבותיה הוקמה ועדת ההסדרה, והחל המהלך לקידום חוק ההסדרה.

בג"ץ עתיד לדון בקרוב בעתירת ארגוני השמאל הדורשים לבטל את חוק ההסדרה, ובתנועת רגבים אומרים בפירוש כי התביעה המדוברת צפויה להביא בעקבותיה עוד אלפי תביעות דומות.

"בשנים האחרונות היועצים המשפטיים ופקידי המינהל האזרחי, מבצעים גריעת שטחים ובתים בנויים ביישובים שהוקמו לפני עשרות שנים", אומרים בתנועת רגבים. "אלו צעדים שפוגעים אנושות בהתיישבות ובזכויות אדם בסיסיות ואשר גורמים נזק כלכלי אדיר לאלפי משפחות שהקימו את בתיהם כדת וכדין, ובין לילה נהפכו לבלתי חוקיים. חוק ההסדרה נותן מענה הגיוני, מוסרי ומתבקש לכל אותן משפחות, ולבעלי הקרקע, ככל שאלו יימצאו. אבל בחשבון פשוט, אם חוק ההסדרה ייפסל בבג"ץ בגלל ארגוני השמאל - המדינה עלולה לשלם מילארדי שקלים כפיצויים לכל אלו שניזוקו מהמהלך הפוגעני של המנהל האזרחי".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד