בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

פירוש הרבנות הצבאית ל"וימליך מלכותיה"

פירוש מעורר מחלוקת של הרבנות הצבאית למילות הקדיש

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ט' חשון תשע"ה - 15:44 02/11/2014
גודל: א א א

ברבנות הצבאית נזהרים אמנם מפני ביטויים ואמירות העלולות שלא למצוא חן בעיני הציבור החילוני, ולכך אף מוקדש חלק מקורס שעוברים מש"קי הדת. לפי עדויות שהגיעו לידי הקול היהודי עולה כי במהלך קורס הכשרה למש"קי דת, הונחו החיילים שלא להשתמש במושגים מסויימים העלולים לדברי מנחי הקורס להרחיק את החיילים החילונים. למשל, במקום המילה נס, הונחו המש"קים להשתמש במילה פלא, וכן על זו הדרך.

אולם נראה כי אמירה מסויימת, שחלק מהציבור יגדיר כמגוחכת וחלק מהציבור כשנויה במחלוקת, דווקא התקבלה בברכה ברבנות.

בחוברת סליחות מבוארות שהוציאה הרבנות הצבאית עבור חיילים והגיעה לידי הקול היהודי, נכתב בין השאר פירוש למילות הקדיש. לצד הפירוש המילולי למילים הכתובות בארמית, הוסיפו עורכי החוברת גם פירוש עצמאי לחלק מהביטויים. הבולט הוא הפירוש שנתנו אנשי הרבנות הצבאית למילים "וימליך מלכותיה", אותן פירשו כ"מלכותו של ה' – מדינת ישראל".

אמנם אנשי הציונות הדתית מגדירים את מדינת ישראל כאתחלתא דגאולה, כלומר חלק חשוב מתהליך הגאולה של עם ישראל, ואף מחשיבים את המדינה כקדושה, אך נראה כי רובם מסתייגים מהגדרתה כ"מלכותו של ה' ". בנוסף, אלו שאינם שומרים תורה ומצוות ודאי אינם רואים את מדינת ישראל כמלכות ה', והציבור החרדי אותו מנסים לשלב בצבא ודאי יתחלחל מההגדרה הזו.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד