בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

קמפיין עוקף בג"ץ?

הפיתרון של "השגחה פרטית" למתן "כשרות" למסעדות • עשרות רבנים חתמו על עצומה שלא להפריט את מערך הכשרות

  • כ"א סיון תשע"ו - 08:40 27/06/2016
גודל: א א א
(יהודה פרל)
(יהודה פרל)

ארגון "השגחה פרטית" מקיים בימים האחרונים קמפיין פייסבוק שנועד לעקוף את האיסור שהטיל בג"ץ לפני כשלושה שבועות להעניק תעודות כשרות לבתי עסק כל עוד אין להם תעודת כשרות מטעם הרבנות הראשית.

"השגחה פרטית" הוא ארגון שבראשו עומד הרב אהרון ליבוביץ' והוא קם כקריאת תיגר על מערך הכשרות הממלכתי הפועל תחת הרבנות הראשית. ארגונו של הרב ליבוביץ' העניק, עד לפסיקת בג"ץ, תעודות כשרות מטעמו לבתי עסק שונים בהסתמך על נאמנות של בעלי העסק והתחייבויות שלהם לעמוד בקריטריוניים מסויימים של כשרות, ללא שיפעל במקום משגיח. לאחר פסיקת בג"ץ נתקל הארגון בקושי להמשך תפקודו והפיתרון שגובש הוא לקיים "מסלול עוקף בג"ץ" - לא יוענקו תעודות כשרות לאותן מסעדות הפועלות תחת "השגחה פרטית" אלא אנשים שסועדים באותן מסעדות כותבים על פתק "כשר פה" ומפרסמים את התמונה בעמוד הפייסבוק של הארגון. "לנו אסור - לכם מותר", נכתב מטעם הארגון כקריאה לציבור הרחב לסייע בקמפיין.

אתמול פורסמה בכלי התקשורת ידיעה על כך שהרבנות עתידה להפריט את מערך הכשרות. ברבנות אמנם מיהרו להכחיש את הידיעה אך ארגונים רבים כבר שגרו ברכות ואיחולים על השמועה. בארגון 'צוהר' אמרו שבמדיה ומערך הכשרות אכן ייפתח לגופים פרטיים הם יקימו מערך כשרות מטעמם.

נוכח הדברים, עשרות רבנים בציונות הדתית חתמו על עצומה הקוראת שלא לעשות כל שינוי במבנה מערך הכשרות הממלכתי. לטענת הרבנים החתומים על המכתב הקריאות להפריט את מערך הכשרות נובעת מרצון "ליצור נתק בין חוקי המדינה לערכי התורה ובכך לרוקן מתוכן את דבר היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית".

"סוגיית כשרות המזון היא סוגיה מרכזית בעם ישראל מזה דורות", נכתב בעצומה. "הקפדה על כשרות המזון עברה מאב לבן ושמרה על ייחודו של עם ישראל. בשנת התשמ"ג עוגן הנושא בחוק הישראלי על ידי "חוק איסור הונאה בכשרות", החוק מסמיך את הרבנות הראשית לנהל את מערך הכשרות הממלכתית ולפעול כנגד זיפני כשרות".

"אנו קוראים לנציגי הציבור לפעול לחיזוק מערך הכשרות הממלכתית. אומנם יש צורך לשפר ולייעל את מערך הכשרות ע"י תיקון ליקויים. אך ביטול "חוק איסור הונאה בכשרות" ולקיחת הסמכות מידי הרבנות הראשית לישראל, תפתח פתח להונאות כשרות בקנה מידה גדול, תביא להתמסחרות של ההלכה ופגיעה בערכים היהודיים עליהם מושתתת מדינת ישראל".

בין החותמים על העצומה: הרב אליקים לבנון רב הישוב אלון מורה, הרב יהודה עמיחי ממכון התורה והארץ, הרב יגאל קמינצקי רבה של גוש קטיף וראש מרכז תורה ומדינה, הרב ירחמיאל וויס ראש ישיבת ירושלים לצעירים, הרב יעקב ורהפטיג רב קהילת נווה נוף בירושלים, הרב פרופסור נריה גוטל נשיא מכללת אורות ישראל, הרב גדעון בנימין רב הישוב נוף איילון, הרב משה אודס רב הישוב צופים, הרב יהודה קרויזר רב הישוב מצפה יריחו, הרב אלחנן בן נון רב הישוב שילה, הרב יואל קטן, הרב אריאל בראלי ראש מכון משפט לעם בשדרות והרב נתנאל יוסיפון מנתניה.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד