בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

רוב הציבור בישראל לא דמוקרטי...

במסגרת מדד הדמוקרטיה שפורסם השבוע, מצביע המכון על "בעיות" בהפנמת ערכים דמוקרטיים מרכזיים בציבור הישראלי

  • כ"ה כסלו תשע"ז - 08:30 25/12/2016
גודל: א א א

מדד הדמוקרטיה הישראלי שפורסם השבוע, בדק השבוע פרמטרים נוספים הכוללים – על-פי הגדרת המכון – דמוקרטיה וזכויות אדם, יחסי יהודים-ערבים, מתח בציבוריות הישראלית וטרור. בקטגוריית 'דמוקרטיה וזכויות אדם' נאמר כי רוב מוחלט של הציבור הישראלי חושב כי מדינת ישראל חייבת לשמור על אופייה הדמוקרטי בכדי להתמודד עם אתגריה, ואילו רוב של 60% מסכים שישנה חובה להבטיח חופש ביטוי גם לאנשים המתבטאים נגד המדינה.

ואולם, לדברי המכון, "התרגום לשפת מעשה מעיד על בעיות בהפנמת ערכים דמוקרטיים מרכזיים ועל רמה נמוכה של סובלנות לדעות ביקורתיות". טיעון זה מודגם בכך ש-71% מהציבור היהודי בארץ, ו-23% מהציבור הערבי, סבור שארגוני זכויות האדם והאזרח גורמים נזק למדינה – עלייה משמעותית של 15% מהשנה שעברה. הדגמה נוספת של בעייתיות ההבנה של ערכים דמוקרטיים היא הנתון ולפי 52% מהציבור היהודי בארץ סבור כי יש לשלול את זכות ההשתתפות בבחירות למי שלא מסכים להצהיר על כך שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי.

את אותה בעייתיות בהבנת ערכי הדמוקרטיה רואה המכון הישראלי לדמוקרטיה גם בממצאים שהוצגו על-ידו בנוגע ליחסי יהודים-ערבים: על-פי הדו"ח, יותר ממחצית מאזרחי ישראל היהודים, סבורים שערביי ישראל מקופחים ביחס ליהודים, אך קרוב למחצית מאזרחי ישראל היהודים סבורים כי יש לתת תקציבים גדולים יותר ליישובים יהודיים ביחס ליישובים ערביים.

בעניין זה, עולה עוד, כי רוב הציבור היהודי – כ-60% מתנגד לצירוף מפלגות ערביות לממשלה ומינוי שרים ערביים, בניגוד לרוב הציבור הערבי המעוניין לראות את נבחריו מצטרף לממשלה ומקבל משרדים ממשלתיים. עם זאת, רוב הציבור היהודי הראה נכונות ליחסים חברתיים עם ערבים, כגון שכנות, חברות ועבודה משותפת, למעט נישואין המהווים טאבו בשני הציבורים המתנגדים לנישואי תערובת.

בנוגע לנושאי שלום וביטחון, סבור רוב מוחלט של הציבור היהודי שהחלטות גורליות צריכות להתקבל על ידי רוב יהודי בלבד. רוב הציבור היהודי חושב שלצורך מלחמה וטרור אין מקום ל'שיקולי מוסר' ויש להשתמש בכל האמצעים כדי למנוע פיגועים. כמחצית מהציבור היהודי חושב שאם כוחות הביטחון חושדים באדם כלשהו כי הוא חשוד בטרור, יש לתת להם את הסמכות המלאה לנהל את החקירה ללא שום מגבלות חוקיות.

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד