בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שוטרים יצוידו במצלמות גוף

זאת בעקבות ניסוי שנערך לאחרונה, לאור יוזמתו של ח"כ אברהם נגוסה

  • כלב אליהו
  • י"ד כסלו תשע"ז - 09:29 14/12/2016
גודל: א א א
שוטרי יסמ. ארכיון (יהודה פרל) ארכיון (יהודה פרל)
שוטרי יסמ. ארכיון (יהודה פרל) ארכיון (יהודה פרל)

ניסוי שנערך בשנה האחרונה במשטרת ישראל, כלל כ-150 שוטרים שנשאו עליהם מצלמות גוף בעת שירותם. הניסוי נערך לאחר יוזמת יו"ר ועדת העלייה והקליטה, ח"כ אברהם נגוסה שנאבק בשיטור היתר כנגד עולי אתיופיה. בדברים שאמר היום ח"כ נגוסה נאמר כי "אני שמח שבעקבות הצעת החוק שלי, החלה הפעלה ניסיונית כזו. אמצעי כזה הוא הכרח למניעת אלימות שוטרים וגם לתלונות-שווא של אזרחים כנגדם".

לדברי המשטרה, בניסוי הושקעו כ-40 מיליון ₪ ב-150 מצלמות. תוצאות הניסוי לימדו על ירידה משמעותית במספר השוטרים שהועמדו לדין משמעתי בקרב נושאי המצלמות. ניתן כמובן לייחס את הירידה לשני הגורמים: פחות אלימות משטרתית בשל החשש מהמצלמה, ופחות תלונות שווא כנגד שוטרים בשל הידיעה על המצלמות.

בעקבות כך, הוחלט היום, בדיון שנערך בוועדת העלייה והקליטה לצייד את כל השוטרים במצלמות גוף בשנתיים הבאות. שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הזהירה בדיון ש"נער הנעצר בגלל צבע עורו יסבול מכך כל חייו. סעיפים מסוימים, כאיסור שוטטות, מכוונים נגד גברים צעירים כהי עור, יוסי יונה (המחנה הציוני) הציע ליווי אזרחי לעבודת המשטרה כדי לייעל את עבודתה, יואל רזבוזוב (יש עתיד) ביקש להחמיר את הענישה לשוטרים אלימים ואילו יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הדגישה כי לעיתים יוצאי אתיופיה נעצרים בגלל מסתננים, תיירים לא-חוקיים ועובדים זרים ו"על המשטרה לעשות את עבודתה".

בנוסף נכחו בדיון נציגי המשטרה, מח"ש והאגודה לזכויות האזרח. אחד מנציגי המשטרה שהשתתפו בדיון, נצ"מ אבי פרנקל, ראש מחלקת משמעת במשטרה הבהיר כי למשטרה אין נתונים על תלונות כנגד שוטרים על אלימות – כי תלונות כאלו מגיעות למחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) משרד המשפטים. מח"ש מעמידה לדין פלילי, ומעבירה למשטרה המלצות להעמדה לדין משמעתי, ולדבריו בהעמדה לדין משמעתי של שוטרים בגלל שימוש-בכוח, חלה ירידה חדה משנת תשס"ו ועד היום. כאשר בשנת תשס"ו נפתחו 95 תיקים, ואילו בשנת תשע"ו נפתחו 13 תיקים בלבד. משנת תשס"ו חלה גם ירידה בפיטורי שוטרים בגין שימוש בכוח שכזה.

תת ניצב יוסי בכר, סגן מפקד מחוז תל אביב, הוסיף כי ההפעלה הניסיונית של מצלמות-הגוף פועלת כשנה וחודשיים בשש תחנות, שנבחרו לפי תיקי אלימות, והושקעו ב 150 המצלמות 40 מיליון ₪ ובשנה הקרובה יושקעו 20 מיליון ₪ נוספים. ההפעלה מלווה במחקר, לפני, תוך-כדי ואחרי הניסוי, ביחסי השוטרים והאזרחים למצלמה ולפעולתה. ולדבריו, המצלמה גורמת התייחסות אזרחית מכבדת לשוטרים, הטיפול של השוטר באירוע טוב יותר, היא מונעת הסתבכות שוטרים – אך כמובן לא משפיעה על שיכורים או מעורערים בנפשם. הוא הדגיש כי הסרטונים נשמרים ואינם יכולים להיערך, בעתיד ישולבו מצלמות-רכב, כל שוטר הנושא מצלמה עבר הדרכה משפטית, חוקתית ומבצעית, וכי 78% מהציבור ו-76% מהשוטרים סבורים כי המצלמות משפרות את פעילות המשטרה. הוא הבהיר כי המשטרה תוביל בקרוב רכישה והפעלה של מצלמות לכל השוטרים.

ספיר סלוצקי-עמראן מהאגודה לזכויות האזרח, תהתה אם במקרים קודמים בהם היה תיעוד לאלימות שוטרים הם נותרו בתפקידם, מה יעילות הניסוי החדש, ואילו עו"ד יפעת בן עמי ממח"ש, הבטיחה כי בעתיד הקרוב יוכלו לפלח חקירות לפי עבירות שוטרים – וכך ייחשפו היקפי האלימות.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד