בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שיבוט בית המשפט העליון: כך פועלת השיטה

שלושה מנגנונים שונים דואגים לסנן את מי 'שלא מתאים' מכהונה בבית המשפט העליון

  • כלב אליהו
  • כ"ו שבט תשע"ז - 20:27 22/02/2017
גודל: א א א

אזרחי ישראל שמעו לאחרונה רבות על הרכב הוועדה למינוי שופטים המונע ממועמד שהשופטים אינם חפצים בו מלהיבחר לתפקיד שופט בבית המשפט העליון, אך מסתבר שישנם שני מנגנונים נוספים הדואגים לשמר את האחידות המופלאה של הרכב בית המשפט. מדובר על ועדת השניים ועל איסור הראיונות.

שני המנגנונים הללו אינם פועלים בדקה ה-90 ואינם מונעים את בחירתו של מועמד ששמו עלה בפני הוועדה. מנגנונים אלו דואגים לכך שכבר בעת הקידום לבית המשפט המחוזי יעבור המועמד הליך בקרה שיבדוק את דעותיו ואת עמדותיו, ושהציבור הרחב לא ידע על עמדותיו ועל דעותיו.

כיצד זה פועל?

כבר לפני כעשור הוקמה ועדה המכונה 'ועדת השניים' כמניין מרכיביה שתפקידה לבדוק שופטים המועמדים לקידום מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי, ולהעביר את המלצותיה לנשיא בית המשפט העליון. שתי חברות הוועדה הן השופטות (בדימוס) עדנה ארבל ואורית אפעל-גבאי.

אם תהיתם מדוע לא שמעתם את שמע הוועדה עד היום, ההסבר לכך הוא פשוט: הוועדה היא חשאית. רק לפני כשנתיים נחשף לראשונה בעיתון 'הארץ' דבר קיומה של הוועדה, אך הנהלת בתי המשפט סירבה לספק פרטים נוספים.

לפני כחודש, לאחר פנייתה של 'התנועה למשילות ודמוקרטיה' על פי 'חוק חופש המידע' נאלצה הנהלת בתי המשפט לחשוף את דרך התנהלות הוועדה. מסתבר, כי מסקנות והמלצות הוועדה היו חסויים גם מהמועמדים עצמם בתחילת הדרך, ורק לאחר שהופעלו עליה לחצים היא הסכימה להעביר למועמדים בלבד את סיכום המלצותיה בלבד ללא הפרוטוקול. לאחרונה הסכימה הנשיאה נאור לכך שחברי הוועדה למינוי שופטים יוכלו לעיין בתמצית ההמלצות בלבד.

'התנועה למשילות ודמוקרטיה' לא אמרה נואש וביקשה לעיין גם בפרוטוקולים, אך נענתה בשלילה בנימוק כי מדובר על חסויים מתוקף החוק. לא כל כך ברור מתוקף איזה חוק, מה גם שהגדרת ועדת ה-2 איננה מוגדרת בחוק אלא מדובר על ועדה המסייעת לנשיאה בתהליך מינוי השופטים בהתנדבות על פי הודעת הנהלת בתי המשפט.

המנגנון השני שמסנן את השופטים 'שאינם ראויים', הוא איסור הראיונות ושמא נאמר 'איסור הפגישות'. כל מועמד המעוניין לכהן בבית המשפט אינו יכול להתראיין או להיפגש עם אף חבר הוועדה למינוי שופטים לבד מהנשיאה נאור במקרה של בית המשפט העליון או גם עם חברי ועדת ה-2 במקרה של בית המשפט המחוזי.

התוצאה היא שהידיעה על עמדותיו והשקפת עולמו של המועמד ידועה אך ורק לנשיאת בית המשפט העליון. חברי הוועדה למינוי שופטים נדרשים לבחור במועמדים שאין להם כל מידע מהותי עליהם ובחלק גדול מהמקרים מיישרים קו עם הנשיאה בשאלת התאמת המועמד לתפקיד.

כזכור, שרת המשפטים איילת שקד התנגדה לאיסור הגורף שהטילה מרים נאור על ראיונות של מועמדים לכהונה בבית המשפט העליון, אך לבסוף השלימה עם זה, מה שיצר את המציאות העכשווית שבה אף אחד מחברי הוועדה לא באמת מכיר את המועמדים שמתוכם הוא צריך לבחור.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד