בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שליש מהרוקחים בישראל - ערבים

מתחקיר שהתפרסם לאחרונה, עולה כי 35% מהרוקחים בישראל הם ערבים לעומת כ20% בשנת תש"ס

  • טוביה אריאל
  • י"א אלול תשע"ה - 10:30 26/08/2015
גודל: א א א
אילוסטרציה. (צילום מסך מיוטיוב)
אילוסטרציה. (צילום מסך מיוטיוב)

מתחקיר שפרסם "מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל", עולה כי שלושים וחמש אחוז מהרוקחים בישראל הם ערבים. לדעת מפרסמי התחקיראחת הסיבות המשמעותיות לעליית מספר הרוקחים הערבים, היא העובדה שבעקבות חתימת הסכם השלום עם ירדן לפני כעשריםשנה, נפתחה בפני ערביי ישראל האופציה של לימודים בירדן.

מסקרשנערך על ידי המכון, בקרב כשמונים רוקחים באזור תל אביב, עולה, כי לערבים קשה יותר להתקבל לעבודה בישראל, בעיקר משום שהרבה מהם לומדים באוניברסיטאות בירדן בהן הלימודים הם ברמה נמוכה יותר. כשנשאלו הערבים מדוע העדיפו ללמוד בירדן, ענו רובםשרף הקבלהבירדן נמוך יותר.

כחלק מהסקר, בדקו החוקרים מה הם הסיבות לפער שקיים בין רוקחים יהודים לערבים, ביכולת למצא עבודה. לטענת חלק מהמעסיקים, בוגרי ירדן לא יכולים לשמש כרוקחים לפני תקופת התמחות בישראל. "הם (בוגרי ירדן) מגיעים ברמת ידע בעייתית,אם היה מבחר, לא היה להם סיכוי להתחרות". סיפר אבי (כל השמות בכתבה בדויים) לעורכי הסקר. "הסיבה שהם מצליחים להיכנסהיא חוסר מתמיד ברוקחים, לוקחים את מי שיש. אבל ברמה של הידע, אין מה להשוות לבוגרי הארץ. זה ממש הכשרה מאפס, הם עובדים כמה חודשים בכלל לא בתור רוקחים אלא בתור מישהו, צל של רוקח, עד שמצליחים להגיע למצב שאתה אומר "אוקיי, הידע שלו מספק".

מירי, מנהלת המעסיקה ערבים מירדן סיפרה, כי "בשונה מבוגרי הארץ, נתקלתי ברוקחים לא ממש מיומנים שלמדו בכל מיני מקומות, בעיקר בירדן, שהקשר בין ידע לבינם הוא מקרי לחלוטין. יש המון דברים שהם לא יודעים ברמה מאוד בסיסית, הם פשוט לא מכירים תרופות בסיסיות, אנטיביוטיקות, מה הולך עם מה וכו'... את לא רואה את זה אצל בוגרי הארץ".

חלק מהמעסיקים ציינו סיבה נוספת לחוסר רצון להעסיק ערבים, הבעיה הבטחונית. "קשה לי, אני פוחדת מערבים. אני חייתי בעיראק, אני באתי ממגזר ערבי כזה שאין לי אמונה, אני פוחדת מהם, אז אני לא יכולה להכניס ערבי. אני לא יכולה, יש לי הסתייגות מאוד חזקה. זה דבר שונה, אני לא יכולה פה, אני לא יודעת איך להתנהג אליהם. אם אני צועקת על מישהו, מה יהיה לי. את יודעת, יכול להיות אבא שלה או אבא שלו יבוא אליי עם גרזן וזהו", אמרה נאווה, מנהלת בית מרקחת באזור המרכז.

סיבה נוספתשהעלו הרוקחים הערבים לחוסר קבלתן של רוקחותערביות לעבודה,היא בעית כיסוי הראש המוסלמי. לטענתם, יהודים לא מעונייינים להעסיק רוקחות שלבושות בחיג'אב - כיסוי ראש מוסלמי.

גם בנוגע לעבודהעצמה ישנן בעיות עם הרוקחים הערבים.אמנם רבים מהמעסיקים מציינים את היתרון שבהעסקת ערבים, מצד היכולת להעסיק ערבים בחגים ויתרונות נוספים, אך מבחינת האינטרקציה בין העובדים, קיימות תלונות משמעותיות מהצד היהודי: "קשה לעבוד איתם, הם נורא אוהבי כבוד, לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, הם נורא אגרסיביים, מתפרצים על לקוחות. יש הרבה שנאה".מספרת חן, רוקחת יהודיה שעבדה עם ערבים.

בעיה נוספת שמעלים מעסיקים היא בעית השפה הערבית, "ערבית זו השפה שנשמעת רוב הזמן, גם מול לקוחות. הם יכולים לעמוד שני רוקחים ערבים, ולדבר ביניהם בערבית מול לקוח שבא לשאול משהו", אומרת נאווה, מעסיקה שנשאלה האם השוני האתני משפיעה על העבודה. "אני אמרתי להם, 'זה לא מתאים, הוא לא מבין מה אתם אומרים, אולי אתם מדברים עליו? יש שפה אחת, צריך לדבר בשפה הזאת. אבל זה לא עוזר הם ממשיבים לדבר בערבית כל הזמן".

לגבירמת השכר עולה מהמחקר, כי היהודים שתוחקרו בסקר, אכן מקבלים משכורות גבוהות יותר פר שעות עבודה מאשר הערבים, אך במחקר צוין שמאחר ויהודים מועסקים כרוקחים שנים רבות יותר, הם נמצאים ביותר תפקידי ניהול,נתון שמסביר את הבדלי השכר.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד