בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

תרבות יהודית (?) ישראלית במשרד החינוך

כך הופקדו הרפורמים על לימודי היהדות בבתי הספר הממלכתיים

  • אורי קירשנבום
  • כ"ח חשון תשע"ז - 20:18 29/11/2016
גודל: א א א

מאז ומעולם תלמידי בתי הספר בישראל, גם במוסדות ה"ממלכתיים", דהיינו אלו שאינם שייכים לחינוך הממלכתי דתי או החרדי, לומדים יהדות. לפני שנים אחדות החליטו במשרד החינוך שהשעות הבודדות שהוקדשו עבור לימודי יהדות בבתי הספר הממלכתיים אינן מספקות ולכן הוחלט על הגברת שעות לימודי היהדות והוספת תוכניות נוספות להטמעת ערכים ותרבות יהודיים.

תכנית "תרבות יהודית-ישראלית" של משרד החינוך נועדה לפתח ולשכלל את לימודי היהדות במוסדות החינוך הממלכתיים, אך באופן מתמיה המכונים המאושרים על ידי משרד החינוך להכשרת מורים במסגרת התוכנית מזוהים ברובם עם זרמים רפורמיים ומיעוטם עם זרמים ליברליים למדי המחדירים בתכני הלימוד אך ורק ראייה ביקורתית כלפי היהדות ולעתים אף האדרה של הנצרות על פני היהדות רח"ל.

>הירשם עכשיו ותקבל את הכותרות החשובות למייל האישי!<

'התנועה למדינה יהודית' שגרה בשבוע שעבר מכתב לשר החינוך נפתלי בנט ובו פירוט ארוך של טענות חמורות בנוגע להפעלת התוכנית. במכתב, החתום בידי עו"ד סיון פרץ, נטען בין היתר כי הפעלת 'תוכנית בארי' על ידי מכון הרטמן אושרה במשרד החינוך ללא שפורסם מכרז, זאת על אף שהתוכנית מתוקצבת במליוני שקלים על חשבון משלם המסים. הדבר מעלה חשד להתנהלות שאינה תקינה בפרט לאור העובדה שראש צוות הוועדה למקצוע היהדות במשרד החינוך הוא פרופ' רון מרגולין, עמית חוקר במכון הרטמן.

| לומדים יהדות או נצרות?!

בהמשך המכתב, מביאים מחבריו דוגמאות רבות על תכנים בעייתיים בחומרי הלימוד של המכונים המכשירים את המורים במסגרת תכנית 'תרבות יהודית-ישראלית'. כך למשל בתוכנית "אדברה נא שלום" של התנועה הרפורמית, תוכנית המאושרת על ידי משרד החינוך, מוצגים למורים ציורים של ציירים גויים במסגרת ההסברה על התפיסה הנוצרית את בריאת העולם.

"התכנים מתיימרים להיות ברוח היהדות אולם המדובר הוא במצג שווא וחריגה מסמכות בכל הנוגע להצגת תכנים נוצריים ו/או עיוות של תכנים בניגוד לתורת ישראל", כותבים מחברי המכתב.

בספרי לימוד של מכון הרטמן אשר נלמדים כחלק מהתוכנית מובאים ציורים נוצריים המציגים בצורה מבזה ומשפילה דמויות תנ"כיות ואף מציגות את משה רבנו, לדוגמא, בבגדי כהונה נוצריים.

כבר לפני חודשיים פנה סגן שר החינוך חה"כ ישראל אייכלר לשר בנט בדרישה לבחון את התוכניות המבוססות על תכנים רפורמיים. "הפעילויות במסגרת התוכנית היא עקירת כל זיק של אמונה בבורא עולם ובתורה מסיני ממערכת החינוך ועיקרה נועדה להדגיש את היהדות כ'תרבות שפה ולאום'", כתב אייכלר לבנט. מכתב דומה נשלח לשר בנט מהר צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקרית שמונה.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד