דעה של משה שלמה מט

דיון בנושא סירוב פקודה

א' אדר התשע"ז   27.02.2017 07:30
חייל שסרב פקודה בעבר מעלה שאלות לדיון בנושא סירוב פקודה

לקראת הפינוי המתוכנן של תשעה בתים בעפרה ובעקבות פינוי עמונה שהיה, שהיחידה שאני משרת בה (יחידת בינוי 562) לקחה בהם חלק (חיבור אוהלים של כוחות מתגברים לחשמל), החלטתי לכתוב מאמר, שהוא סוג של דיון בנושא של סירוב פקודה לפקודות מהסוג הזה שנוגדות את התורה. המאמר בא לנסות לעשות קצת סדר בכל הטיעונים. והוא מזמין אנשים (ובפרט חיילים) נוספים לכתוב בעניין, לחלוק או לבאר נקודות שצריכות ביאור ולא היו מבוארות כמו שצריך במאמר הזה. אני אומר מראש: אני בעד סירוב, וזה בעקבות הרב יצחק גינזבורג שכך הוא מורה. במאמר אני אביא טיעונים למה לא לסרב, טיעונים ששמעתי מכל מיני אנשים וגם טיעונים שחשבתי עליהם בעצמי,  ואני אנסה לענות על כל אחד מהם. אז נתחיל.

אציין, כי במאמר זה אינני קורא לסירוב פקודה, אלא רק מעלה את השאלות לצורך דיון.

א.      במקרים שלפנינו (עמונה ועפרה) הקרקע שייכת לערבי ולכן הפינוי מוצדק.

טענה נגד: בתורה כתוב שהקב"ה נתן את ארץ ישראל לעם ישראל, וציווה עליהם לכבוש אותה. בנוסף יש איסור של "לא תחנם", לא לתת לגויים חניה בארץ. הקרקע שעליה בנויים הבתים בעפרה, הייתה שייכת ליהודים כשיהושע כבש את הארץ, ונגזלה מהם במהלך הדורות, ועברה מיד ליד (הן ע"י מתנה, הן ע"י מכירה, והן ע"י כיבוש), ובכל הזמן הזה הקרקע עדיין שייכת לעם היהודי. ולכן הקרקע שעליה בנויים הבתים לא שייכת לערבים, ולכן הפינוי לא מוצדק, והוא נוגד את התורה (כי הפינוי נעשה על בסיס הקביעה שהקרקע שייכת לערבי וזה נוגד את התורה כמו שכתבנו לעיל) ויש כלל של דברי הרב (= הקב"ה) ודברי התלמיד, ששומעים לדברי הרב. בנוסף על בסיס זה שהפינוי נוגד את התורה ולמדינה אין את הזכות לפנות. אז מי שהורס, הוא בעצם מזיק, כי הוא הורס ממון שלא שלו ללא הצדקה.

 

ב.      דינא דמלכותא דינא, או בגרסה הלא דתית: החוק אומר שצריך לשמוע לפקודות ולכן צריך לשמוע לפקודות ולחוק המדינה ולפנות.

 

טענה נגד: יש כלל של דברי הרב (= הקב"ה) ודברי התלמיד, ששומעים לדברי הרב. בנוסף על בסיס זה שהפינוי נוגד את התורה ולמדינה אין את הזכות לפנות. מה שה"מלכות"  (המדינה) עושה עכשיו זה על בסיס קביעה משפטית שנוגדת את התורה ולכן על פי הכלל של "דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים" צריך לשמוע לקביעה שהקרקע לא שייכת לערבים, אלא ליהודים ולא לפנות.

 

ג.       אם כל אחד יעשה ככל העולה על רוחו תהיה אנרכיה, כל אחד יעשה מה שהוא רוצה, ולא יהיה צבא ולא תהיה מדינה, וזה מאוד מסוכן, כי יש הרבה אויבים מסביבנו, ואם לא נשמע לפקודות הם בסוף ינצחו אותנו.

 

טענה נגד: המדינה קמה על בסיס רוח מאוד חזקה ואידיאלים מאוד חזקים ומטרות נעלות, שעליהם אנשים היו מוכנים למסור את נפשם. ומתוך כך נוצרו כללים, וחוקים כדי שנוכל להתנהל כחברה. צריך לשים לב שהאומץ והמסירות של החיילים הוא זה שבסופו של דבר מביא לניצחון בקרב, והוא בא מתוך אהבת ישראל, ולא מתוך ההבנה "שאם לא נציית תהיה אנרכיה".

מה שמגבש אותנו כחברה זה היהדות שלנו, ולא המדינה שקמה על בסיס זה. המציאות כיום, שהרוח נחלשה, האידיאלים התבלבלו, והמטרות נשכחו. המטרות היו מדינה יהודית בארץ ישראל לעם ישראל, וזה נבע מהחזון שהיה לעם ישראל במשך אלפיים שנה, אשר מבוסס על התורה. אם המטרות לא ידועות (או שהן לא אמתיות וחלשות), המוטיבציה יורדת, והצבא פחות חותר לניצחון ופחות חזק. מעשים כדוגמת פינוי הבתים בעפרה נוגדים את המטרות והרוח שעל בסיסה קמו המדינה והצבא, ולכן מעשים כאלו מחלישים את הצבא.

לכן דוקא סירוב לבצע פקודות כאלו, שמעלה על נס את המטרה, מחזק את הצבא והמדינה, בכך שהוא מזכיר לכולם על בסיס מה אנחנו כאן ולשם מה אנחנו כאן.

 

ד.      עדיף שאני אעשה את זה, ואני אעשה את זה טוב מאשר שמישהו אחר יעשה, ויעשה את זה גרוע.

 

טענה נגד: זה כמו לומר, שאני אהיה שודד, כי אני אהיה שודד פחות אכזרי. כמו שהסברנו למעלה, הארץ שייכת לעם ישראל לפי התורה, ולכן אין למדינה את הכוח לבוא בטענה שהקרקע שייכת לערבים (ולכן צריך להרוס את הבית). ולכן מי שמשתתף בפינוי הוא כמו חבר בכנופיית שודדים שבאים להזיק לרכוש של מישהו. (גם בכנופיה יש הרבה מסייעים, ולא רק מזיקים בפועל).

[מה שיכול להראות כחוסר דמיון בין המקרה של השודדים, למקרה שלנו (פינוי עפרה, עמונה וכיוצא), זה העניין שברור לנו שלשודדים אין את הזכות להזיק לניזק, ואילו במקרה שלנו אפשר לחשוב שלמדינה יש את הזכות הזאת, אבל כשמתבוננים טוב ולומדים את התורה, רואים שאין לה (כמו שכתבנו בסעיף א), ולכן המקרה שלנו דומה למקרה של השודדים, וכמו ששם לא יבוא אדם לומר: עדיף שאני אהיה שודד טוב ולא יהיה מישהו אחר שודד רע, אלא הפתרון הוא לנסות למנוע מהשודד הרע לשדוד, אותו הדבר אצלנו צריך לנסות למנוע את הפינוי בכלים העומדים לראשותנו, או לפחות לא להשתתף בפינוי, ולא לומר "אני אשתתף בפינוי ואעשה זאת פחות גרוע".]

 

ה.      מה זה יעזור הסירוב הרי הפינוי יתבצע בכל מקרה.

 

טענה נגד: 1.  אין שליח לדבר עבירה. האחריות על המעשה מוטלת על כל מי שמשתף בו. זה שהמדינה שלחה אותך לפנות, זה לא מסיר ממך את האחריות למעשה. בזה שלא תשתתף – לפחות את עצמך הצלת.

  1. 2. יש קרב תודעתי מתמשך, מי יותר גבוה התורה או החוק, וכמו בכל מלחמה וכל ניצחון, זה בנוי מהרבה מעשים קטנים וכשיש עוד אחד ועוד אחד התודעה משתנה.

 

ו.        אני לא מפנה בפועל, אני רק דואג שיהיה חשמל, שלא יהיה קר לחיילים שמפנים, אני רק מחליף אותם בשמירה.

 

טענה נגד: הצבא מורכב מהרבה תפקידים חלק מהם דואגים בפועל לביטחון המדינה וחלק הם תומכי לחימה. אז כמו שהצבא לא יכול להתקיים בלי תומכי לחימה וכאשר יש ניצחון במלחמה, הניצחון הוא בזכות כולם ולכולם יש חלק בו (גם אם הוא חלק קטן). כך גם בפינוי, גם אם אתה לא מבצע בפועל את הפינוי אלא רק תומך במפנים אתה גם חלק מהפינוי ובלי התפקיד ה"שולי" שלך הפינוי לא היה מתבצע. (יותר מזה יש מושג של מסייע לדבר עבירה, והוא נכון אפילו אם העבירה תתבצע בכל מקרה).

 

ז.       אני מפחד לשבת בכלא, זה לא שווה את זה, זה יהרוס לי את התוכניות לחיים.

 

טענה נגד: 1. צריך גם להיות חכם, ולא רק להיות "ראש בקיר". אפשר להתייעץ עם אנשים שמכירים את המערכת וחוקיה (עו"ד וכדומה, וזה המקום להזכיר שיש ארגון חוננו, שהוקם כדי לטפל במקרים כאלה) , כדי כמה שפחות להיפגע. זה גם מועיל למאבק, שחיילי המאבק לא נפגעים (כמו שבצבא דואגים שהחיילים לא יפגעו, וזה חלק מהניצחון).

  1. 2. בנוסף צריך להבין ששום דבר משמעותי בחיים לא משיגים בלי לשלם מחיר.
  2. 3. צריך סדר עדיפויות נכון, באופן פשוט אצל יהודי התורה והמצוות, הן בעדיפות עליונה, ואת כל חייו הוא מנהל על פיהן. וכל יהודי אם צריך, הוא מוכן אפילו למסור את נפשו (על שלוש עבירות, שעת השמד וכו'). הריי"ץ (רבי יוסף יצחק מלובביץ' האדמו"ר הקודם של חסידות חב"ד) ,סיכן את נפשו ואת נפש חסידיו כדי שהיהדות לא תשכח. ובמקרה שלפנינו מדובר על סיכן הרבה יותר נמוך.
  3. 4. בפרט, חייל שמוכן ח"ו להפצע או אפילו למות בקרב למען עם ישראל, לא צריך לחשוש מקצת כלא למען עם ישראל.
  4. 5. מי שקשה לו לעשות סירוב גלוי, יכול לעשות סירוב ניסתר (למשל להתעקש על זה שהוא חולה) שעל כל פנים לא ישתתף.

הוספת תגובה

שלח

5 תגובות
4 אשריך!! חזק וברוך! ל"תשמואל
ו' אדר התשע"ז
3 חזק וברוך! כל הכבוד על הסירוב ל"תיאיר
ד' אדר התשע"ז
2 יפה מאוד משה שלמה היקר ל"תנדב
ג' אדר התשע"ז
משה שלמה מט

משה שלמה מט

חייל צה"ל שנאסר לאחר שסירב פקודה לגירוש תושבי עמונה

תוכן פרסומי

הרשמה לאתר

הירשמו במהירות ובקלות לקול היהודי
ותיהנו ממגוון שירותים מיוחדים באתר.
* * * מין * בדקו זמינות
בין 3 ל-20 תווים
*
תישלח אליך הודעה המאשרת כתובת זו
* סיסמא
בין 6 ל-20 תווים

אני מסכים לתקנון האתר

אני מעוניין לקבל מידע על חידושים ואירועים מיוחדים

*

שדות חובה

הרשם

התחברות לאתר

סיסמא שכחת סיסמא? התחבר

איפוס סיסמה

כדי לקבל סיסמה חדשה, אנא הכנס דוא"ל איתו נרשמת לאתר:

שלח