בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"ויבוא גוי צדיק"

הסערה האחרונה סביב הכותל והגיורים הרפורמיים מציפה את הביטוי החמור ביותר של הבעיה – התבוללות. יחס מתוקן לגוי ומציאת מקומו ותפקידו בעולם לאור התורה, יכולים לפתור את הבעיה ואף למנוע אותה מעיקרא

  • הרב משה גנוט
  • ג' אדר ב תשע"ו - 12:12 13/03/2016
גודל: א א א
הרב משה גנוט
הרב משה גנוט

עם ישראל חווה היום את המכה הקשה ביותר מאז חורבן בית שני. מבחינה כמותית המכה הזו פוגעת בנו קשה יותר מן השואה. בשואה השמיד הצורר הנאצי כשליש מעמנו, אבל המכה הזו מאיימת כעת על מספר גדול יותר של יהודים, וממדיה מאיימים כעת להעלים יותר מחצי מבני עמנו. המדובר כמובן בהתבוללות, השואה השקטה המתרחשת יום יום ושעה שעה, אך בגלל שהיא מפילה את חלליה בהסכמתם שלהם, נראה לפעמים שפשוט אין מה לעשות.

מה לא ניסו עד היום? הרבי מליובאוויטש שלח שליחים לרחבי העולם כולו, שליחים הפועלים במסירות נפש להציל עוד נפש יהודי, לקרב עוד אשה יהודיה למורשתה. גם קיומה של מדינת ישראל שלכאורה מהווה פתרון פשוט יחסית ליצירת זהות יהודית בקרב יהודי העולם לא ממש מספקת את הסחורה – אם לא שפעמים רבות, בגלל מגמת "מדינת כל אזרחיה", היא אף תורמת לבעיה בהיות שהיא מצדדת עם העולם המערבי "הנאור והמתקדם" שבאמת אין להבדיל בין יהודי למי שאינו יהודי ושאלה גם אלה יכולים להתחתן זה בזה.

| תקיפה חזיתית

אבל יש כיוון אחד שיתכן שיש בו בשורה חשובה, כיוון שלמעשה עוד לא ממש נוסה. ישנה אימרה ש'ההגנה הטובה ביותר היא התקפה'. הגנה לבד מהווה מלחמת מאסף, בעוד פריצה קדימה עם התקפה נקראת מלחמת תנופה. שומא עלינו לעבור למלחמת תנופה כנגד ההתבוללות. המדובר בהפצת הבשורה של שבע מצות בני נח. את שבע המצות (שהן למעשה יותר כמו כללים מהם נגזרים מצות רבות במספר – עד 90 ויותר מצות לפי כמה דעות) קיבלו נח ובניו עליהם אחרי המבול, אך כפי שכותב הרמב"ם, לאחר מתן תורה, תוקפן מגיע מהחומש בדוקא. שבע מצות בני נח מחייבים את כל באי עולם ומשקפים את הצד האוניברסלי של התורה שבאה לעשות שלום בעולם על ידי תקון עולם במלכות שדי.

| התבוללות – אז והיום

איך קשורות שבע המצות של בני נח עם התבוללות. ובכן, בכל זוג מתבולל יש חצי יהודי וחצי שאינו יהודי. גודלה של ההתבוללות (במיוחד בהשוואה לדורות קודמים, בהם התופעה היתה שולית מבחינה מספרית) נובע מכך שנישואין כאלה נחשבים להתקדמות אישית וחברתית הן אצל הצד היהודי והן אצל הצד שאינו יהודי. בעבר יהודים שהמירו את דתם או ביקשו להתחתן עם מי שאינם יהודים נחשבו לבזויים גם בעיני הגוים. יהודי שהמיר את דתו לא היה נחשב למציאה גדולה וכדי להינשא היה עליו להוכיח את נאמנותו לדתו החדשה באופן מיוחד (כמו למשל על ידי מסירת אחיו היהודים לידי השלטונות). אולם כיום, העולם המערבי הנאור אינו דתי כלפי חוץ ועל כן לא דורש השתייכות דתית חדשה מאת המתבולל. היהודים נחשבים לחומר טוב לנישואין, מה שנקרא באנגלית marriage material. הם יציבים יותר, נאמנים יותר, פחות נוטים להיות אלימים ועל פי רוב הם גם יותר משכילים ומסוגלים לפרנס טוב יותר. הצד שאינו יהודי בעסקה לכאורה הרוויח.

גם הצד היהודי שאינו מזדהה עם דתו, וספק רב אם יודע עליה יותר מעובדות בסיסיות ביותר אם בכלל, מרגיש שהשתחרר מההבדלה הגזענית והמיותרת לכאורה שהיהדות מבדילה בין ישראל לעמים. באקט של התבוללות, הוא או היא מצהירים על עצמם שהם נאורים, מערביים, מסוגלים לחיות כאזרחים שווים בעולם קוסמופוליטי ורב-תרבותי. בעוד בעבר משפחתו של המתבולל דחתה אותו הרי שכיום, במיוחד בין יהודי אירופה וארה"ב, המתבולל זוכה ליחס אמביוולנטי במקרה הגרוע, ואף לעתים קרובות אפילו ליחס אוהד.

| מתחת לפני השטח

אך עדיין התמונה אינה שלמה. למעשה, כדי לרצות להתחתן עם יהודי או יהודיה, על הצד שאינו יהודי להימשך במדה כלשהי ליהודים וליהדות. אם בעבר היו הנישואין עם אינו יהודי בגדר שידוך שעשה כומר או גלח אחר שביקש להעביר יהודי על דתו, הרי שכיום כמעט ואין תופעה כזו וכמעט כל האינם יהודים שמתחתנים עם יהודים עושים זאת על דעת עצמם הבלעדית. בחסידות מוסבר שרצונו של האינו יהודי להתקרב לעם ישראל נובע דוקא מהתעוררות של הניצוץ האלקי שבו להתקרב לה'. אך בהעדר הסברה על האופציה של אימוץ זהותי של בן או בת נח, נדמה לאינו יהודי שהאפשרות היחידה היא נישואין ליהודיה. אל לנו לטעות: מי ששונא ישראל הוא, לא ירצה לינשא ליהודי או יהודיה.

עלינו מוטל לנטרל את המשיכה הזאת של ניצוץ האלקות שבאינו יהודי מלבחור באופציה של חיבור עם ישראל דרך חתנות. למעשה, יתכן מאד שההתדרדרות שחלה ביחס להתבוללות ב-30 השנים האחרונות נגרם בגלל חוסר המעש שלנו בכל הקשור במלחמת תנופה להביא את דבר ה' לאומות העולם דרך הענין של בני נח. בעשר שנות נשיאותו האחרונות, הרבי מליובאוויטש דרש שוב ושוב על חשיבותם של שבע המצות של בני נח בדורנו, על הצורך המידי בהפצתם והצגתם בפני הגוים, על כך שהגוים מוכנים כיום לשמוע על נושא זה, ושהעולם מוכן בכלל לאמץ אותם כחלק מדת האמת – היהדות, מה שלא היה המצב לפנים. למי ששמע את הדברים יתכן שהיה נדמה שהרבי מציע פתרון (הפצת שבע המצות) לבעיה שלא קיימת. אך יתכן שהבעיה עליה הוא חשב היתה ההתבוללות.

בהחלט יתכן שברגע שאנו נחליט לקחת אחריות על תקון העולם כולו, נתייחס אל האינם יהודים המחזרים אחרי יהודים כמי שהניצוץ האלקי שבו מחזר אחר מקורו ולא כמי שמנסה להעביר עוד יהודי או יהודיה על דתם, ונדאג לרווחתם הרוחנית, נגלה פתאום שהעולם דוקא מוכן לסייע לנו לשמור על יהדותנו. הבאת והסברת אור התורה הפנימי גם לשאינם יהודים תביא אותם להכרת מעמדם ותפקידם האלקי בעולם, ובהכרח להבנת ההבדל בין יהודי לגוי ושוני אופי שליחותם. מתוך כך גם הגויים יבואו לכדי מסקנה שנישואי התערובת הללו פוגעים בשני הצדדים וכי יש להמנע מהם.

הבאת והסברת אור התורה הפנימי גם לשאינם יהודים תביא אותם להכרת מעמדם ותפקידם האלקי בעולם, ובהכרח להבנת ההבדל בין יהודי לגוי ושוני אופי שליחותם.

פורסם לראשונה ב'גל עיני'

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 20 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד