בראיון עומק מיוחד לפודקאסט "חושבים בקול" של אתר 'הקול היהודי', יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן לא חוסך במילים. בשיחה מרתקת עם עמיחי שילה, הוא מסכם קדנציה סוערת, משרטט את קווי המתאר של הניצחון האידיאולוגי בשטח ומסביר מדוע המאבק על מערכת המשפט הוא למעשה המאבק על זהותה של המדינה.
במרכז הראיון עומדת הצהרה דרמטית של רוטמן בנוגע לעתיד המדיני של מדינת ישראל. "הסכמי אוסלו התחילו בלהרוג אותנו, ואנחנו בתמורה הרגנו אותם חזרה", הוא מצהיר. לדבריו, הכנסת הנוכחית ביצעה מהלכים שקוברים סופית את חזון המדינה הפלסטינית.
רוטמן מציין את הרוב המוחץ של 80 חברי כנסת שהצביעו נגד הקמת מדינה פלסטינית כהצהרת כוונות היסטורית. "אנחנו כבר לא מדברים בעולם של הסכמי אוסלו, אלא על סטטוס קוו בשטח. היעד ברור: בין הים לירדן תהיה רק מדינה אחת – מדינת ישראל".
אחד הרגעים המפתיעים בראיון הוא הווידוי האישי של רוטמן: "אני הרי נער גבעות קטן. היישוב שלי (פני קדם) היה יישוב לא מוסדר עד לאחרונה. אנחנו הגענו לשטח כשלא היה כביש ולא היו תשתיות".
הרקע האישי הזה מאפשר לרוטמן להסביר את גודל המהפכה שמוביל השר בצלאל סמוטריץ' במשרד הביטחון. לדבריו, המדיניות השתנתה מהיסוד – במקום לבקש אישור על כל מרפסת מארה"ב, הממשלה מקדמת בנייה מאסיבית והסדרה של מעל 100 יישובים וחוות. "הוויכוח על פינוי גבעה כזו או אחרת הוא לגיטימי, אבל הוא חייב לבוא מתוך הבנה שמעולם לא הייתה תנופת בנייה והסדרה כזו ביהודה ושומרון".
בתפקידו כיו"ר ועדת חוקה, רוטמן מציג ניתוח קר ומטריד של סדרי העדיפויות בבית המשפט העליון. "כל שנייה שבג"ץ מקדיש לעתירות של פלסטינים היא שנייה שבה הוא מפקיר את ההגנה על האזרח הפשוט", הוא טוען.
לדבריו, בג"ץ מתעסק ב-90% מזמנו בנושאים שאינם בסמכותו, כמו ניהול מדיניות ועתירות פוליטיות, בעודו מזניח את הפיקוח על זכויות עצורים או פרשת הרוגלות. רוטמן מדגיש כי לראשונה הימין הצליח "להזיז את הגבינה" ולהעביר חקיקה שמשנה את ה-DNA של המערכת, כולל שינוי שיטת בחירת השופטים ופיצול תפקיד היועמ"ש.
נתון מדהים נוסף שעלה בראיון נוגע לאכיפה נגד הסתה לטרור. רוטמן חושף כי בעוד שבעבר הוגשו חמישה כתבי אישום בלבד בשנה בכל המדינה, מאז החלה הממשלה לפעול וביתר שאת לאחר ה-7 באוקטובר, המספרים זינקו למאות. "העברנו חקיקה שמנטרלת את המעורבות המעכבת של הפרקליטות בנושא הזה. מי שמסית לטרור בטיקטוק – צריך למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח במהירות".
בסוגיית עתיד האוכלוסייה הערבית בעזה וביו"ש, רוטמן מציג עמדה נחרצת: עידוד הגירה מרצון. "זה הפתרון היחיד למי שאכפת לו מחיי אדם", הוא אומר.
רוטמן שואב השראה מהאסטרטגיה של יהושע בן נון: "מי שרוצה להשלים תחת ריבונות יהודית – מוזמן. מי שרוצה להילחם – נלחם בו. ומי שרוצה לעזוב – נסייע לו. ברגע שנבהיר שלא תהיה פה מדינה פלסטינית, התקווה שלהם תתפוגג ואנשים יחפשו עתיד במקום אחר. אפשר ואף צריך לעזור להם בתהליך הזה".
לסיום, רוטמן קורא לציבור להסתכל ב"עין טובה" על ההישגים. "במשך עשורים שלטון הימין החזיר את המדינה כשהמצב פחות טוב. הפעם, לראשונה, אנחנו מחזירים אותה כשהמצב טוב יותר. זו ממשלת ימין 'על מלא', מגובשת אידיאולוגית, שבאמת נלחמת על הערכים של המחנה הלאומי".
בקו הטלפון: 02-3139327