בע"ה ל' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ההנחיה וההפקרות: שלילת נשקים בזמן מלחמה

עשרות תושבים ביו"ש מסתובבים ללא נשקם שהוחרם להם בידי צה"ל והמשרד לביטחון פנים. כעת הנחה מפקדת אוגדת איו"ש את כלל התושבים "לשאת את הנשק באופן קבוע בכל מהלך היממה"

  • אברהם שפירא
  • י"ז שבט תשע"ו - 14:00 27/01/2016
גודל: א א א
כיתת כוננות יצהר באימון (פייסבוק יצהר)
כיתת כוננות יצהר באימון (פייסבוק יצהר)

כמענה כלשהו למצב הביטחוני הרעוע, ובעקבות סגנון הפיגועים האחרונים בהם חדרו ערבים ליישובים, הנחה מפקד אוגדת איו"ש את כל התושבים בעלי הנשק להסתובב עם נשקם הצבאי וכן ביקש מבעלי הנשק האישי לשאת אותו בכל שעות היום.

הנחיה זו מדגישה את האבסורד: בעוד הצבא רואה בנשיאת נשק על ידי אזרחים כלי חשוב ומשמעותי בהצלת חיים, הרי שלתושבים רבים נשללו הרשיונות להחזקת נשק הן הצבאי והן האישי. נראה שגם מדיניות המגננה בה נוקטת מערכת הביטחון כלפי הטרור הערבי, מדיניות שזוכה לביקורת קשה, מאופיינת בסתירות וסיבוכים.

בשומרון למשל, ישנה שכונה בה מתגוררות עשרות משפחות ובה יש רק נשק אחד. אם חס ושלום יתגברו ניסיונות הרצח האלו, התושבים אלו הם אשר ישאו בתוצאות.

חדירות לישובים. זירת הפיגוע אמש בבית חורון (משטרת ישראל)

"מי שיש לו נשק במהלך חייו מדמיין המון פעמים "מה היה קורה אילו", אם מישהו היה נכנס לבית בלילה, חודר לישוב, מה הוא היה עושה באותו אירוע" אומר יעקב מלכיאל, תושב גבעת תקומה ביצהר וחבר כיתת הכוננות עד לשלילת נשקו אישי והצבאי לפני מספר חודשים, בשיחה עם הקול היהודי. "נשק יכול להציל חיים והיו מקרים, וזה גם הגיוני שזה יקרה. כשאין לך נשק אתה חוזר על אותם סרטים של מה היה קורה אילו, אבל אין לך מה לעשות. זה לסמוך על נס".

מלכיאל נקרא לפני מספר חודשים להחזיר את נשקו הצבאי שניתן לו במסגרת היותו חבר כיתת כוננות, ולהביא אותו לרבש"ץ הישוב. יום לאחר מכן נדרש מלכיאל על ידי המשרד לביטחון פנים להחזיר את נשקו לתחנת המשטרה בהקדם. במכתב שהגיע אליו נכתב כי הסיבה הרשמית היא חמישה תיקים פליליים שקיימים נגדו במשטרה. "אין לזה שום קשר למציאות. בדקתי והיו לי רק שלושה תיקים ישנים שנסגרו מזמן. הם מצאו איזו סיבה ותירוץ, לא היה שום קשר למועד שבו נלקח הנשק".

"אני מרגיש שמצד אחד זה מוזר שמונעים ממני את הזכות להגן על עצמי. מצד שני זה משמח כי אני סומך על ה' וכמו שאומרים "מוחל טובות". הסכנה קיימת, כמו שהם בעצמם מודים. כשהם לוקחים לך את הנשק הם בעצם מפקירים אותך".

למלכיאל יש מה לומר בעקבות ההנחיה החדשה. "זה מתחלק לשני מישורים. במישור הפשוט אני אומר להם "אח שלי, החיים שלי לא יקרים לך?" אמירה מיהודי ליהודי. במישור היותר עמוק אני יודע שמה שהם רוצים זה שנהיה משועבדים אליהם, ואני אומר להם '"אז לא צריך". אם הייתי רוצה להיות בטוח הייתי יכול למנוע מעצמי המון סכנות, אבל אני רוצה להיות עבד של ה', אז לא צריך – אתם לא רוצים לא יהיה. אני לא הולך להתחנן אליהם בגלל זה, אבל אני כן דורש את מה שמגיע לי".

לדבריו, "ברור שיש מדיניות של מגננה בצה"ל והפתרון האמיתי הוא לגרש מכאן את הערבים, אבל במצבם זה מאוד יפה שהם אומרים לשאת נשק, ובעצם קצת להשיב מלחמה, ולא אומרים לכולם ללכת עם שכפ"צים" מסיים מלכיאל.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד