בע"ה ל' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

סערה סביב גידול הזקנים של חיילים דתיים

פקודת גידול הזקן מביאה לשיא את המתיחות בין הצבא לציבור הדתי-לאומי

  • י"ט אדר תשע"ו - 17:41 28/02/2016
גודל: א א א
ארכיון (דובר צה"ל)
ארכיון (דובר צה"ל)

האם מה שלא עשה הגירוש מגוש קטיף יעשה הזקן?פקודת גידול הזקן העדכנית בצה"ל מביאה לתגובות מפתיעות למדי של גורמים מתונים וממלכתיים בציונות הדתית.

כך למשל, הרב שלמה אבינר, שהתנגד באופן נחרץ לסירוב פקודה של חיילים בגירוש מגוש קטיף, קרא לחיילים לסרב פקודה במידה ולא יורשו להמשיך ולגדל את זקנם כפי שנהגו: "לא לגזוז גם אם יקבל מאה מכות וישב בבית הסוהר", השיב הרב אבינר לשאלה מה חייל צריך לעשות במידה ויקבל הוראה לגזוז את זקנו. הוא אף הזכיר את תמונות הנאצים שמגלחים את זקן היהודים בשואה בהקשר לפרשה הנוכחית.

במאמר שפרסם באתר ערוץ 7, כתב הרב זלמן מלמד דברים ברוח דומה: "מי שמגדל זקן מסיבות דתיות, אסור לו על פי ההלכה להסכים לכפיה שתמנע ממנו לקיים את מנהגו. עליו לסרב למלא את הפקודה גם במחיר ישיבה בכלא".

גם הרב מרדכי שטרנברג, ראש ישיבת הר המור, והרב צפניה דרורי, ראש ישיבת קרית שמונה, קראו לחיילים שלא לגלח את הזקנים בשום פנים ואופן, גם במחיר ישיבה בכלא.

איגוד ישיבות ההסדר נקט צד בסערה, כשהבוקר נשלחו מטעם הארגון אלפי הודעות SMS לחיילים: "האיגוד עומד מאחוריכם בנושא פטור זקן".

הרב הצבאי הראשי, תא"ל הר רפי פרץ, ספג ביקורת מצד רבנים בציונות הדתית לאחר שלא התבטא בעניין באופן פומבי. בכלי תקשורת שונים קשרו רבים בין העברת ענף תודעה יהודית מידיה של הרבנות הצבאית לבין פקודת הזקן החדשה, מאחר ושני הדברים נובעים, לטענת רבים, מכרסום בכוחה ומעמדה של הרבנות הצבאית.

על פי הפקודה החדשה, כל חייל יהיה חייב להתגלח אלא אם כן יקבל אישור חריג מרב צבאי, מפקד היחידה ומעליהם של קצין השלישות. לטענת איגוד ישיבות ההסדר, התקבלו אצלם בימים האחרונים פניות רבות מאוד של חיילים שהגישו בקשות לגידול זקן אך סורבו או שכלל לא נענו.

מדובר צה"ל נמסר לקול היהודי: "כפי שהוחלט בקיץ האחרון, שונתה הפקודה בנושא גידול זקן בצה"ל. הנושא אף נדון בבג"ץ והפקודה אושרה. בימים אלו נכנסה לתוקף הפקודה וכלל הבקשות להיתר חריג לגידול זקן נבחנות לעומק על ידי הגורמים המוסמכים בפיקודים, תוך התחשבות בהמלצות מפקדים ורבנים. נדגיש כי כל בקשה נבחנת באופן שוויוני ללא הקשר למסלול אליו משתייך החייל. לכל חייל ישנה הזכות לערער על ההחלטה המתקבלת".

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 17 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד