בע"ה א' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חקלאי הדרום עדיין ממתינים לפיצויים

בוועדה לביקורת המדינה, התברר כי טרם שולמו הפיצויים אחרי מבצע 'צוק איתן'

  • כ"ט כסלו תשע"ז - 12:22 29/12/2016
גודל: א א א
רקטה. ארכיון (מאיר דאהן)
רקטה. ארכיון (מאיר דאהן)

ביום שני השבוע, נערך דיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, על תפקודה של 'רשות המיסים' בכל הנוגע לחקלאי הדרום שנפגעו במסגרת מבצע 'צוק איתן' לפני כשנתיים וחצי. עיקר הביקורת הופנתה לעבר שמאי הרשות שאינם עושים את עבודתם נאמנה. לדברי החקלאים, השמאים אינם מגיעים לבצע את עבודתם, פניותיהם אינן נענות, ואת הפיצויים הם כמובן טרם קיבלו.

לדברי ח"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה, "אנחנו מדינה מתקדמת וממוחשבת, ואין סיבה שהתהליך יימשך זמן כה רב, ובוודאי שלא יילקחו מקדמות על פיצויים שכבר ניתנו, כולל ריבית והצמדה. עסקי החקלאים הם חלק מהכלכלה הישראלית, וחוסנה של החברה הישראלית. חלק מהחקלאים לא מקבלים תשובות, חלק מקבלים תשובות ואז הן משתנות, כסף ניתן ואז נלקח, שמענו על איומים כלפי החקלאים, וחוסר נוהל עבודה מסודר".

משה אשר, מנהל רשות המיסים, הגיב לטענות ואמר שכיום נותרו רק 70 מקרים שעוד לא נפתרו כאשר לאחר מבצע 'צוק איתן' הוגשו כ-25,000 תביעות על נזק עקיף, ושולמו כ-1.6 מיליארד ₪, עד עכשיו. לטענתו, על-פי התקנות, מתקיים תשלום מקדמה כאשר הטיפול בתביעה שהוגשה מתמהמה, בשיעור של 50-90% אך מכיוון שייתכן שהסכום שיאושר יהיה נמוך בהרבה מסכום התביעה, סוכם כי ישנו צורך באישור לקבלת המקדמות. יתרה מזו, רשות המיסים ביקשה החזרים של 200 מיליון ₪ בגין המקדמות ששולמו, כאשר התברר כי הנזק הוא נמוך בהרבה מהסכום ששולם. בנוסף אמר אשר, כי במקרים של נזק עקיף, הגעת השמאי נצרכת רק בסוף התהליך ולא בתחילתו.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, שיזם את הדיון, טען כי למרות הזמן הרב שחלף, הרי שבחלק מהתביעות, טרם הגיע אפילו שמאי להעריך את הנזק, ובאחרות – טרם הוזמנו חקלאים שתביעתן נדחתה לוועדות ערר. לדבריו, הכריחו חקלאים להגיע לפשרה ולוותר על חלק ניכר מתביעתם. "עד היום, באופן אבסורדי, חלק מהחקלאים עדיין לא קיבלו את הפיצוי המגיע להם וחלקם אף קיבלו מקדמה ונדרשו להחזיר אותה בתוספת ריבית, הצמדה ועיקולי רכוש. ישנה תחושה קשה בקרב החקלאים בעוטף עזה, שהממשלה פשוט הפקירה אותם, התעללה ומתעללת בהם במהלך ואחרי המלחמה".

חקלאים שהגיעו לדיון קבלו על אוזלת ידה של המדינה, ועל הטיפול הלקוי של רשות המיסים. כך ארז גונן, חקלאי ממושב ישע, סיפר על בקשת פיצויים שהגיש, שמאי שבדק ואישר את תביעתו – אך במשך כשנה שלמה לא קיבל מענה, לאחר חודשים נוספים קיבל סכום מזערי, ולאחר כשבוע הודיעו לו כי עליו להשיב את אותו הסכום.

מדבריו של ח"כ חיים ילין, לשעבר ראש המועצה האזורית אשכול, ניתן ללמוד על תחושותיהם של חקלאי הדרום. ח"כ ילין התריע כי מס רכוש יודע להעריך פגיעה ישירה אך מתקשה מאד בהערכת נזק עקיף, כאי יכולתו של חקלאי לעמוד בהסכם שיווק, וחוסר-המכונות לפצות על עגמת-נפש. קיים חוסר אמון מוחלט של הרשות בחקלאים, והוא איננו מוצדק בגלל 5-3% של כאלו המנסים לנפח נזקים.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 23 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד