בע"ה י"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אסור לברוח מצרפת בגלל פחד מהגויים"

בתגובה לאלו הקוראים ליהודי צרפת לעלות לישראל, אומר הרב פבזנר מפריז "לעזוב עכשיו את צרפת פירושו להיכנע לגויים ולחזק את שונאינו". ומה עושים? המשטרה מתגברת, הצעירים פועלים וכולם מחזיקים בביטחון בה'

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • כ"ג טבת תשע"ה - 20:40 14/01/2015
גודל: א א א
זירת הפיגוע בהיפר כשר בפריז (דוברות זקא)
זירת הפיגוע בהיפר כשר בפריז (דוברות זקא)

בקרב קהילות יהודי פריז התחושות עדין קשות, ובישראל משמיעים עוד ועוד קולות הקוראים ל-כ-600 אלף יהודי צרפת לעלות לארץ הקדוש בעקבות הפיגועים האחרונים במדינה. אולם בצרפת, נראה שהיהודים חושבים אחרת, ונימוקים בצדם.

"התחושות עדין קשות מאוד, הקהילה באופן כללי עדיין בהלם ויש בלבול גדול", פותח הרב אברהם ברוך פבזנר מפריז את הראיון עם הקול היהודי. "אפשר לחלק כאן את העניינים לשלוש מדרגות. התחושות כמו שהם בפועל, התחושות כמו שהם צריכות להיות והשלישית היא, שיש אנשים או גרומים המנסים בכוח להכניס את הקהילה היהודית למצב של פחד".

"התחושות קשות מאוד". ארבעת הנרצחים ב'היפר כשר'

"כל זה התחיל לפני כמעת שנה. על כל אירוע גדול או קטן שקורה, ישר אומרים "ליהודי צרפת אין מה לעשות שם", "חייבים לברוח לישראל או למקום אחר". המצב הגיע עד כדי כך שלא רק בקהילה יש יהודים שמפחדים בעקבות הדיבורים האלו, גם בעיתונות הכללית הלא-יהודית בצרפת, גם הכתובה וגם האלקטרונית, כולם מדברים על כך שהיהודים חיים בפחד ובורחים מהארץ. עד כדי כך זה מגיע, שבנכסי דלא ניידי מדברים שלא כדאי עכשיו לקנות דירות בריכוזים יהודיים וכדאי לחכות עוד שנה-שנה וחצי, אז יהיה אפשר לקנות שם דירות בפחות מחצי מחיר", מתאר הרב פבזנר את אשר מתרחש בעיתונות, אותה הוא מנה במדרגה השלישית.

מלא בטחון בה' ומתנגד לפחד מהגויים. הרב אברהם ברוך פבזנר (חב"ד אינפו)

"לקרוא לעלייה – מעשה חסר אחריות"

"אני לא אומר שיש בעיה לעלות לארץ, רק ממחיש כמה מנסים לייצר פחד ולהגיד לכולם לעזוב. גם נתניהו שגה ואמר 'תעלו ונעזור לכם'. אני גם אומר, מי שאין לו מה לעשות כאן, שיעלה לארץ ישראל, אבל לא עכשיו. מי שיש לו תפקיד קהילתי, יש הוראה מפורשת מהרבי שאסור לעזוב את המשמרת עד ביאת המשיח שתהיה בקרוב ממש", אומר הרב פבזנר המשמש כרב קהילות חב"ד בפריז וכסגן אב"ד ועד רבני ליובאוויטש בצרפת. "עליה לישראל מתוך פחד זה פשוט דבר שהרבי שלל מכל וכל, עם כל התוצאות השליליות שבזה", מכריז הרב פבזנר.

בהמשך הריאיון, תוקף הרב פבזנר את אלו הקוראים ליהודי צרפת לעלות כעת בעקבות הפיגועים. "הבעיה בזה שמדברים על הפחד של היהודים, מעבר לעובדה שזה לא כל כך נכון, הדבר הזה מעודד את הגויים לנסות ולהרע בכפלים. הקב"ה הבטיח לנו 'עוצו עצה ותופר, דברו דבר ולא יקום כי עמנו א-ל'. הפחד הזה מעודד את הגויים להכפיל את הניסיונות שלהם להציק ליהודים. לקרוא לעלייה כעת, זהו מעשה חסר אחריות לחלוטין, גם בשביל היהודים וגם בשביל הגויים. בצורה ממש מוחשית, רואים כיצד הפחד מעודד אותם".

"כשמנתחים את המצב, זה לא אומר שיש סכנה. זה שהיו בעבר הקרוב והרחוק דברים בישראל, אף אחד לא יגיד עכשיו לברוח משם. להבדיל, גם בצרפת אין פה סכנה ליהודים לצאת לרחוב אפילו בלילה, או לעשות איזה פעילות. בעבר היו מקרים אבל אנחנו בטוחים בה' שלא תקום פעמים צרה".

"אסור לעזוב מתוך פחד". מטוס 'אל-על' חוזר מצרפת (לשכת עיתונות ממשלתית)

"אין לעזוב את צרפת – מחזק את שונאינו"

הרב פבזנר ממשיך ומסביר מדוע עלייה המונית כעת לארץ היא דבר שאינו נכון. "בשנה שעברה היו הרבה משפחות צעירות שקמו ועלו לארץ, לכאורה מדובר במעשה יפה. אולי הם אפילו חשבו שבארץ ימצאו מקום טוב יותר לחינוך הילדים. מה שקורה מזה למעשה, הצעירים עולים והמבוגרים נשארים פה. ואז יהיו בתי כנסת של גימלאים, מי יגן עליהם? כשיש קהילה עם כל הגילאים, בדרך הטבע הקהילה מוגנת. הם רוצים להשאיר את צרפת רק עם מבוגרים? זה רק יגדיל את הסכנה".

"שלל מכל וכל עליה לארץ בגלל פחד מהגויים". הרב מליובאוויטש

האם כן לעלות או לא לעלות, אומר הרב פבזנר כי צריך לחשוב על כך הרבה. "מאז שנת תשנ"ד, אין בעם ישראל מי שיקום ויגיד דברים ברורים מבחינה תורנית מה צריך לעשות עכשיו. זה התפקיד של הרבנים והמנהיגים הרוחניים בצרפת ובעוד מקומות – לקום ולהגיד כך וכך צריך לעשות על פי התורה. על פי התורה, אין לעזוב את צרפת, זה מחזק את שונאינו, זה מגדיל את המצב שיהודים ח"ו עלולים לסבול ממנו. הדברים ברורים", קובע רב קהילות חב"ד בפריז. "בעבר, אחרי שקרו דברים, אמר הרבי מליובאוויטש שאסור לברוח, כך היה במהומות בדרום אפריקה וכך היה במלחמת המפרץ בישראל. הרבי אמר שאם התרחשו דברים קשים, תבוא אחר כך ברכה. זהו הסדר – חסד-גבורה-רחמים. אחרי הגבורה יש רחמים שהם יותר גדולים מהחסדים שהיו קודם לכן".

"לא מפחדים מהגויים". זירת הפיגוע ב'היפר כשר' בפריז (צילום מסך)

את ההכרזה של הרב פבזנר, הוא לא שומר רק לעצמו. הוא ועמיתו בפריז, הכריזו על כך בכנסים גדולים. "הרב דניאל קאופמן, רב חשוב בקהילה בצרפת, הכריז בנוכחותו של נשיא צרפת, שיהודים לא מפחדים ולא יפחדו. נמשיך פה בפעילות, בתי הספר, תלמודי התורה וכו' ימשיכו לתפקד ואף יוכפלו. בטקס סיום הרמב"ם אמרתי בנוכחות אלפי אנשים שאני קורא לכולם, גם אלו שיש להם סיבות אמיתיות ואפיקטיביות לעלות עכשיו לארץ ישראל, שלא יעשו את זה עכשיו, אלא רק בעוד שנה. פשוט לא לתת לגויים להגיד שהם נצחו אותנו", מסביר הרב פבזנר ומוסיף כי "האולם היה מלא יותר משנים קודמות. כולם באו להראות לגויים שאנחנו לא מפחדים".

אלפים בהלווית קדושי פריז בירושלים (עמוס בן גרשום, לע"מ)

מטפלים בסכנות: "מודים למשטרה, וגם הצעירים לא יושבים בשקט..."

לגבי הסכנה האורבת ליהודי צרפת, אומר הרב פבזנר כי רוב התקיפות הן בכלל פשיעה שאינה אנטישמית, ומותקפים יהודים וגויים כאחד כבכל העולם, וכמו בישראל. לגבי התקיפות המכוונות כנגד יהודים, הוא אומר כי אין הרבה וגל העלייה שגבר בשנה שעברה מצרפת, הגיע מסיבות כלכליות בלבד. בנוסף, אומר הרב פבזנר, "ברור שלא סומכים על ניסים ועל פי התורה צריך לעשות הכל בדרך הטבע. ראוי לציין את הממשלה הצרפתית ואת המשטרה לשבח, שעוזרים רבות כדי להגן על בתי הספר היהודיים. יש גם התארגנויות מקומיות של צעירים יהודיים שידיהם מלאות עבודה ולא יושבים בחיבוק ידיים, למרות שהמשטרה שומרת בבית הכנסת, גם הם עשו את המוטל עליהם. אבל לא נזכיר מה הם עשו... יש את הפעילות של הליגה להגנה יהודית", ממשיך הרב להסביר. "דומה למה שהיה בניו-יורק וכולם יודעים את זה, אין מה להסתיר".

"אנשים עדין מבולבלים אחרי מה שקרה, אבל לאט-לאט חוזרים לשגרה ומבינים שאסור לפחד. אנחנו בינתיים צריכים להישאר כאן כדי לעבוד ולהחיש את ביאת המשיח. אחד הבעיות בגלות היא, שלא תמיד זוכרים שאנו בגלות. צריך לבקש את המשיח גם כשטוב מאוד, גם כשיש ישיבות גדלות וסמינרים לבנות וכו'. אצלנו בצרפת יש מצב תורני שהוא בעלייה, אבל אנחנו רוצים גאולה שלמה ומשיח ורק אז נעלה כולנו לציון ברינה". לסיום מוסיף הרב פבזנר בציניות, "אז העלייה לארץ תהא בחינם, על 'ענני שמיא'. הסוכנות היהודית לא תצטרך לשלם על כרטיסים".

תגובות (40) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד