בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מדוע 'בצלם' נעלמו מהפרסום?

מה גרם להשמטת אזכור הארגון ממודעה על ערב עיון במתחם השייך לעיריית ירושלים?

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ב' חשון תשע"ה - 18:50 26/10/2014
גודל: א א א
בצלם
בצלם

בחודשים האחרונים נראה כי ארגון השמאל הקיצוני בצלם סופג חבטה אחרי חבטה מהציבור בישראל, וחשיפת הכחשת השואה של אחד מתחקירני הארגון, השביתה את מעט הסימפטיה שאולי נותרה ל'בצלם' בקרב אזרח מן השורה.

לאחרונה פורסם כי תערוכה של אמן המחול ארקדי זיידס, המבוססת על חומרי פרוייקט "חמושים במצלמות" של 'בצלם', הוסרה מבית יד לבנים בפתח תקווה, ומתיאטרון תמונה בתל אביב, בטענה שהיא מכפישה את חיילי צה"ל והמתיישבים.

פעילים שונים שעקבו אחרי המיצג אינם מתכוונים ככל הנראה לעבור בשתיקה על המשך פעילותו של זיידס, ובשבוע שעבר גילו כי האמן ישתתף בערב עיון שיערך בירושלים ובו יציג חלק מיצירותיו.

האירוע יתקיים בעוד כשבועיים בבית הנסן, בית המצורעים ששופץ בידי העירייה והפך למרכז תרבות, סמוך לגן הפעמון בירושלים. מגזין "ערב רב" השוכר חלק מהמתחם מ'הרשות לפיתוח ירושלים', יערוך ערב השקה לספרה של אשת השמאל רותי גינזבורג העוסק בנושא: "והייתם לנו לעיניים: ארגוני זכויות אדם ישראלים בשטחים הכבושים מבעד לעין המצלמה".

לערב הוזמן גם ארקדי זיידס, שהוצג כמי ש"חוקר את שפת הגוף של הכובש הישראלי ותוהה על מחיר הכיבוש ועל הפוטנציאל האלים הגלום ביחיד", כך על פי הפרסום המקורי, בו נכתב כי בערב יוצגו חלק מעבודות התערוכה של זיידס, זו שהוסרה לאחרונה בעקבות לחץ ציבורי.

בעקבות הפרסום פנה שי גליק, פעיל ליכוד שפעל נגד התערוכה, לאישי ציבור שונים בירושלים, אשר הודיעו כי יפעלו כנגד ערב העיון.

הפרסום המקורי (צילום מסך)

הפרסום הערוך (צילום מסך)

פנינו לעיריית ירושלים, שם אמרו כי הם אינם אחראים על תכני הערב, שכן המקום מושכר למגזין ערב רב. "העירייה אינה קשורה ואינה אחראית על התכנים, אלא המארגנים ששכרו את המקום (מגזין האמנות "ערב רב").עם זאת יצוין כי התערוכה שהוצגה במקומות אחרים בארץ אינה מוצגת בהנסן, אלא מתקיים שם ערב שיח בנושאים אמנותיים עם סופרת וכוראוגרף", נמסר מהעירייה בתגובה לפניית הקול היהודי.

שאלנו מדוע משכירה העירייה מתחם אומנות שכזה לגוף קיצוני, ובתגובה נמסר: "במסגרת פיתוח מתחם הנסן כמתחם עיצוב, אומנות וטכנולוגיה פועלים בו גופים רבים. נוהל קיום אירועים בהם ערבי עיון במתחם הינו מפורסם לציבור ואין מתקיימת אפליה בין גוף כזה לאחר. יש להדגיש כי ארגון "ערב רב" הינו מגזין לאמנות, תרבות וחברה ולא גוף פוליטי".

אולם מתברר כי ככל הנראה מתוך רצון למנוע מהומות סביב הנושא, התבקשו בבית הנסן לעדן את הפרסום אודות ערב העיון. עמוד האינטרנט באתר בית הנסן, בו הוצג הפרסום על המודעה עבר שינוי, והחלק המספר על כך שתערוכתו של זיידס בנויה על חומרים של ארגון 'בצלם' הוסרה ממנו, ככל הנראה במטרה להרגיע את הרוחות.

כעת שוקלים הפעילים את צעדיהם ואומרים כי אם הערב יתקיים כמתוכנן, יתכן ויפגינו מול ערב העיון. "מדוע העירייה מאפשרת לגופי שמאל קיצונים לפעול בירושלים", הם תמהים.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד