בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מדוע הריסת בתי המחבלים מתמהמהת?

ראש הממשלה הכריז על זה ככלי יעיל ביותר במאבק בטרור הערבי המשתולל, אך נראה שהריסת בתי המחבלים מתעכבת חודשים ארוכים

  • כ"ט שבט תשע"ו - 09:38 08/02/2016
גודל: א א א
זירת פיגוע. ארכיון (הלל מאיר TPS)
זירת פיגוע. ארכיון (הלל מאיר TPS)

אחת ההחלטות המרכזיות של נתניהו באשר להתמודדות עם הטרור הערבי המשתולל בחודשים האחרונים היא הריסת בתי המחבלים תוך זמן קצר, ולא כפי שהיה בשנים עברו שההליך ארך זמן רב. אך הנתונים מלמדים שמה שמתבצע תוך זמן קצר זוהי בעיקר מדידת הבתים לקראת הריסה, הליך שמתבצע על ידי גורמי הנדסה כשלב הראשון לקראת ההריסה.

באתר "המוקד להגנת הפרט", ארגון שמאל קיצוני ל"זכויות אדם", ערכו רשימה מסודרת של בתי מחבלים שנמצאים בשלבים שונים: בתים שכבר נהרסו, בתים שהוצאו צווי הריסה כנגדם, בתים שנמדדו לקראת הריסה ובתים אשר לגביהם מתנהלים דיונים בבתי המשפט.

ביום חמישי פנינו לכמה גורמים שקשורים למלאכת הריסת הבתים בשביל לברר מדוע טרם נהרסו בתיהם של כ-90 מחבלים. בין היתר שאלנו לגבי בתיהם של רוצחי: אלכס לבלוביץ' הי"ד, הזוג הנקין הי"ד, יעקב ונתנאל ליטמן הי"ד, גינאדי קאופמן הי"ד, הדר בוכריס הי"ד וראובן בירכמכר הי"ד.

כל בתי המחבלים הללו, כמו עוד עשרות רבות, טרם נהרסו. מה שכן התבצע הוא הליך מדידה של גורמי הנדסה לקראת הריסה. הליך זה מתבצע בדרך כלל תוך ימים ספורים מאז ביצוע הפיגוע, אך כאמור, גם כעבור חודשים ארוכים ההריסה לא התבצעה, זאת למרות שלגבי רוב ככל הבתים הללו לא מתקיים הליך משפטי שיכול היה להסביר את העיכוב.

כך למשל, הפיגוע בו נרצח הזוג הנקין הי"ד התבצע בחול המועד סוכות, מדידת בתי המחבלים התבצעה בסביבות חנוכה וההריסה טרם בוצעה. יעקב ונתנאל ליטמן הי"ד נרצחו בראש חודש חשוון, בית המחבל מופה ונמדד כעבור כשבועיים אך כאמור, גם היום, ארבעה חודשים לאחר הרצח, עומד הבית על תילו. אפילו בתי המחבלים שרצחו את אלכס לבלוביץ' בראש השנה, לפני חמישה חודשים טרם נהרסו. זאת לצד עשרות רבות של בתי מחבלים שנוטרלו בטרם הצליחו לממש את הפיגוע או שהפיגוע הסתיים בחסדי השם עם תוצאות פחות טראגיות.

התשובה שקיבלנו מכל אותם גופים היא בעיקר שהעיכוב לא קשור אליהם אלא לגופים אחרים: ב'מתאם פעולות הממשלה בשטחים' אמרו שהם בסך הכל אחראים על התיאום והליווי של כוחות צה"ל ויש לברר בצה"ל מדוע הדברים מתעכבים, בצה"ל אמרו שיש לפנות לפרקליטות ובפרקליטות אמרו שיש לפנות לדרג המדיני.

כך או כך, ביום שישי בבוקר פורסמה הודעה לפיה כוחות צה"ל ומנהל אזרחי חלקו במהלך הלילה צווי הריסה לבתי שבעה מחבלים, רובם המוחלט, אם תהיתם, הופיעו ברשימה אותה הפנינו בשאילתות לגופים השונים.

כעת נשאר רק לראות האם הרס הבתים אכן יצא לפועל בקרוב או שיתעכב שוב מסיבות כאלה ואחרות.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד