בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מי מנסה לחפות על מכון הרטמן?!

בצה"ל דחו את הטענות על ניגוד עניינים במכרז לתכנית מחצבי"ם אז החלטנו להציג אותן בפניכם. הכריעו בעצמכם • וגם: היכרות קצרה עם "עמותת החינוך בצה"ל"

  • כ' אב תשע"ו - 14:16 24/08/2016
גודל: א א א
ארכיון (דובר צהל)
ארכיון (דובר צהל)

אתמול פרסמנו ידיעה על פנייה של ארגון 'לביא' למנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אודי אדם, בה התלוננו אנשי הארגון על הפעלת קורסי החינוך על ידי 'מכון הרטמן' בצה"ל.

מהות התלונה נסובה סביב הקשר בין מנהל התכנית מטעם 'הרטמן', אל"מ במיל' יעקב קסטל, לבין לשכתו של קצין חינוך ראשי - דבר המעלה חשש ממשי לכך שזכייתו של 'מכון הרטמן' במכרז להפעלת תכנית 'מחצבים' נעשתה תוך ניגוד עניינים, שכן קצין חינוך ראשי הוא גורם משמעותי במכרז והגופים הניגשים למכרז נדרשים לקבל ממנו אישור.

בדובר צה"ל ניסו לדחות את הטענות, ואף רמזו שהפנייה של ארגון 'לביא' למשרד הביטחון היא "נסיון להשפיע על מכרזים חיצוניים" ומדובר בדבר "פסול בהחלט", שכן מכרז להפעלת תכנית החינוך הצה"לית לשנים הקרובות צפוי להתקיים בקרוב. בדובר צה"ל טענו עוד כי קסטל לא שימש יועץ אישי לקצין חינוך ראשי בכל "שלוש שנות כהונתו".

| שינויי הגרסאות של מכון הרטמן

צללנו מעט יותר לפרטים וניסינו להבין האם באמת אין קשר בין מר קסטל לבין קצין חינוך ראשי שצריך היה "להדליק נורה אדומה" בקשר לזכייתו של 'מכון הרטמן' במכרז.

בפרסומים של 'מכון הרטמן' מתפאר המכון בכך שמר קסטל הוא יועצו האישי של קצין חינוך ראשי. עובדה מעניינת היא שלאחר שבימים האחרונים הדבר פורסם בכלי התקשורת ועלה חשש לניגוד עניינים בזכייה במכרז, שינו ב'הרטמן' את הכיתוב באתר האינטרנט וצויין שהוא כיהן בעבר כיועץ לקצין חינוך ראשי.

הפרסום של מכון הרטמן לפני פרסום הפנייה של 'לביא' (צילום מסך)

הפרסום של מכון הרטמן לאחר פרסום הפנייה של 'לביא' (צילום מסך)

יצויין, כי הגדרתו של קסטל כיועצו האישי של קצין חינוך ראשי פורסמה גם בדברים שנכתבו על ידי 'המכון למחקרי ביטחון לאומי'.

כך או כך, הרי שעל הקשר בין מר קסטל, המשמש כאמור כמנהל התכנית מטעם מכון הרטמן, לבין קצין חינוך ראשי ניתן ללמוד גם מהקשרים אחרים. קסטל מכהן כחבר ועד בעמותה שנקראת "עמותת החינוך בצה"ל" אשר אחת מהגדרותיה בתקנון היא "ייעוץ מערכתי לקצין חינוך ונוער ראשי".

| "צבא ממלכתי" ולא "צבא הקודש"

אם כבר נגענו בחברותו של מר קסטל בעמותה הזו, מן הראוי שנזכיר כמה מפעילויותיה של העמותה והאופן בו היא מגדירה את מטרתה.

רוצה להישאר מעודכן? הכותרות החשובות מידי שבוע אצלך במייל!הירשם עכשיו!

"הסוגיא המרכזית שמטרידה אותנו וחייבים לעסוק בה היא דמותו של הצבא", נכתב בפרוטוקול מישיבת חברי העמותה. "צבא השם - צבא הקודש או צבא ממלכתי". האינדיקציה ל"הדרדרות" של הצבא בעניין הזה היא התבטאותו של אל"מ עופר וינטר בפנייה לפקודיו במהלך מבצע 'צוק איתן' שם "העז" להזכיר שם שמיים.

העמותה פרסמה בעבר תמיכה בחלטה שלא לאפשר לרב היחידה לשאת נאום בטקסים צבאיים, וגם פעילויות של חסידים במחנות הצבאיים לא ממש מוצאת חן בעיני חברי העמותה.

| שינויים בדרישות המכרז...

נקודה נוספת שעלתה בפנייה של ארגון 'לביא' למנכ"ל משרד הביטחון היא העובדה כי אחד מהתנאים שצויינו במכרז לבחירת הגוף שיפעיל את תכנית מחצבי"ם הוא שקצין מילואים בדרגת תת אלוף יופקד על התוכנית, ואילו מר קסטל הוא אלוף משנה. דובר צה"ל בתגובתו דחה את הדברים ואמר כי קסטל הוא מנהל התכנית מטעם המכון ולא מפקד עליה מטעם הצבא. "תפקיד מפקד ההשתלמות אשר על פי המכרז ממלא תא"ל במיל', בוטל משיקולי עלות תועלת וכיום מפקדת על ההשתלמות מפקדת יחידת מחצבי"ם בסדיר", נכתב בתגובת דובר צה"ל.

ב'לביא' תמהים: אם אכן בוטלה הדרישה להצבת קצין בדרגת תת אלוף בראש התכנית, היה נצרך מטבע הדברים לפרסם מכרז מתוקן ובכך לאפשר לגופים נוספים שלא יכלו לעמוד בתנאי הסף הראשונים לגשת למכרז.

ב'לביא' אומרים היום לקול היהודי: "הממצאים אותם הצגנו בפני מנכ"ל משרד הביטחון מעלים חשש לניגוד עניינים, אנו מצפים שהגורמים הרלוונטיים יבחנו את הנושא ואת שינויי הגרסאות של מכון הרטמן".

בדובר צה"ל סרבו להתייחס לטענות העולות בכתבה.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד