בע"ה י"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

נאשם לא יקבל את כל חומר החקירה

הצעת חוק חיסיון חומר מודיעיני התקבלה היום לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים. על פי ההצעה הנאשם ייחשף לעובדות באישום בלבד

  • י"ב תמוז תשע"ו - 20:57 18/07/2016
גודל: א א א
בית משפט (אברהם שפירא)  (אברהם שפירא)
בית משפט (אברהם שפירא) (אברהם שפירא)

הצעת חוק חיסיון חומר מודיעני אושרה היום (שני) בוועדת הפנים של הכנסת לקריאה שניה ושלישית. מטרת ההצעה להגביל את זכויות הנאשם להיחשף לחומרים שאינם נוגעים ישירות אליו בכתב האישום.

חוק סדר הדין הפלילי קובע, כי אדם שהוגש נגדו כתב אישום, זכאי לקבל לידיו את כל חומרי החקירה שנמצאים בתיק החקירה, וזאת על מנת לאפשר לנאשם להתגונן בבית המשפט. כתוצאה מהרחבת ההגדרה, לדעת נציגי המשטרה והפרקליטות, הנאשמים תובעים לקבל את כל חומרי החקירה, אף שלחלק מהחומרים אין קשר ישיר לכתב האישום.

עד להיום, הוציאו נציגי הפרקליטות תעודת חיסיון בכל פעם תעודה שצריכה להיחתם על ידי שר. תעודה כזו, מאפשרת למשטרה לא להציג חלקים מהמידע לנאשם. מנתונים שנמסרו לוועדה עולה, כי בממוצע שנתי, בכל יום נחתמים כ-30 תעודות לחיסיון מידע.

על פי הצעת החוק שאושרה היום בוועדה, חומרי חקירה מודיעיניים שיימסרו לנאשם, יהיו רק חומרים ששייכים באופן ישיר לעובדות המתוארות בכתב האישום. אולם חומרים שאינם קשורים באופן ישיר לכתב האישום, לא יכללו בגדר חומרי חקירה, ולא ימסרו לנאשם. אולם הנאשם יקבל את רשימת החומרים שלא הועברו אליו.

עוד קובעת הצעת החוק, כי יהיה ניתן לחתום על תעודת חיסיון, גם בשל חשש מפני פגיעה העלולה להיגרם מצירוף של ראיות. על כן נקבע, כי ראש הממשלה או שר, רשאי יהיה להביע את דעתו כי מסירת הראיה עלולה לפגוע בביטחון המדינה, ביחסי החוץ של המדינה, או בעניין ציבורי חשוב, אם נוכח כי סוג המידע הכלול בראיה, תוכנו או היקפו, עלולה לגרום לפגיעה, כתוצאה מצירוף של הראיה לראיות אחרות, אף אם הראיות האחרות אינן קשורות לאותו הליך.

חברי הוועדה השתכנעו מדברי נציגי יחידות התביעה הכלכליות, וקבעו כי הצעת החוק תחול גם על חומרי מודיעין של יחידות התביעה של רשות ניירות ערך, רשות המיסים,ורשות ההגבלים העסקיים.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד