בע"ה י"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חלום והתגשמות

התבוננות בחלומות יעקב ויוסף, דרך חלומות שר המשקים, שר האופים ופרעה, מתגלה כי העיקר הוא החיבור בין שמיים לארץ – הגשמת החלומות במציאות

  • אבי לזר
  • י"ג טבת תשע"ה - 11:59 04/01/2015
גודל: א א א

יעקב חולם את החלום השלם - חיבור שמים וארץ, "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה". אחרי מעשה שכם ופטירת רחל באפרת (גימטריא של שמים וארץ), יושב יעקב בשלוה, והתפקיד עובר ליוסף. אבל יוסף כבר לא חולם את אותו חלום שלם וגבוה. הוא אמנם חולם על שמים וארץ אבל הפעם כשני חלומות נפרדים, חלום שמימי, "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה" וחלום ארצי "וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים".

מה עם ליישם אותם? מסתבר שעוד לא הגיע הזמן. יוסף מתגלגל הלאה עם החיים הקשים שלו, ונפגש שוב עם חלומות. אמנם של אחרים, אבל הוא ישר מזהה שהם מיועדים לו, אלו הם החלומות האבודים שלו - סוף סוף יחזור לפתור וליישם אותם! גם כאן החלומות הם על שמים וארץ, אבל הם לא דומים מאה אחוז לחלומות שלו. יש חלום ארצי על גפן "בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה גֶפֶן לְפָנָי.וּבַגֶּפֶן שְׁלֹשָׁה שָׂרִיגִם", ויש יותר גבוה על עוף מעופף, "בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה סַלֵּי חֹרִי עַל רֹאשִׁי. וּבַסַּל הָעֶלְיוֹן מִכֹּל מַאֲכַל פַּרְעֹה מַעֲשֵׂה אֹפֶה וְהָעוֹף אֹכֵל אֹתָם מִן הַסַּל מֵעַל רֹאשִׁי".

לא לגמרי שמימי - אבל גם כאן יש חלום נמוך וחלום גבוה יותר. יוסף עכשיו כבר עושה צעד אחד לקראת שחרור ומימוש החלומות, ומבקש משר המשקים שיזכירהו לפני פרעה, אבל ה' מעכב אותו עוד שנתיים בבור הכלא, בסיומם הוא שוב נפגש, איך לא - עם החלומות האבודים. גם הפעם הוא נפגש עם שני חלומות, אחד על בהמות ואחד נמוך יותר על שיבולים. גם כאן יש שני חלומות, יותר נמוך ופחות נמוך. יוסף מזהה שאלו חלומותיו וגם צועד קדימה למימושם - ומציע לפרעה כבר רעיון ליישום. זה האחרון מקבל את ההצעה בשתי ידיים - וממנה את יוסף למשנה למלך - סוף סוף החלום מתגשם!!

החלום מתגשם? החלום אמנם מתגשם אבל זה לא החלום שלנו, זה לא החלום של יוסף. ההתדרדרות בזיכרון החלום והחזון קרתה לאט ובסיפוח זוחל כך שלא שמנו לב לשינוי וההתרחקות. אין הרבה הבדל בין החלומות של פרעה לאלו של שר המשקים והאופה. בשניהם יש חלום אחד יותר גבוה מהשני. גם אין הרבה הבדל בין החלומות של אותם סריסים לחלומות של יוסף, שניהם חולמים חלום גבוה יותר וחלום נמוך יותר. גם בין החלומות של יוסף לחלום השלם של יעקב אין הרבה הבדל, שניהם חולמים חלום ארצי וחלום שמימי. אבל בין החלום השלם של יעקב לחלומות של פרעה שעכשיו מתממשים אין שום קשר!!

הפער בין חלום על סולם המחבר עולמות, לבין חלומות על פרות כחושות ושיבולים שדופות, הוא שמים וארץ - תרתי משמע! האם זה הכיוון אליו צעדו בית יעקב? האם בשביל זה העביר ה' את נשיאת החלום מיעקב ליוסף - בשביל זה?

כל מה שה' עושה לטובה - אין ספק. "כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם". אבל אסור לתת להתרגשות הגדולה של מימוש החלום סוף סוף, לטשטש את החלום המקורי לאורו צעדו בית יעקב. כך ה' רצה לגלגל את פתרון החלום ואת הופעתו במציאות, בפתרון חלומות נמוכים של אחרים.. כך עלה במחשבה לפניו. אבל להסתפק בזה, זה לחזור על אותה "ישיבה בשלוה" של תחילת פרשת וישב.

במערת המכפלה מתגלה הקשר בין השמיים לארץ

אז איך חוזרים לחלום שלנו? יעקב אומר ליוסף שיעלה אותו חזרה לארץ ישראל ויקבור אותו במערת המכפלה. למה הוא חשש מהקבורה בחו"ל? רש"י מביא שני הסברים. הראשון - אדמת מצרים תיהפך לכינים רוחשות. השני - הם יעשו אותו לעבודה זרה וייחסו אליו א-לוקות. ארציות מקולקלת ושמיימיות מקולקלת. למרות ההצלה בהיותך מלך, אומר יעקב ליוסף, למרות התגשמות החלום, מה שיש כאן בנתיים זה קלקול.

מה התיקון? התיקון הוא החזרה לחברון. "קִבְרוּ אֹתִי אֶל אֲבֹתָי אֶל הַמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה עֶפְרוֹן הַחִתִּי, בַּמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה". ע"פ הגרי"מ חרל"פ (מי מרום ו' עמ' ש"ה), שם במערת המכפלה מתגלה שוב נקודת ההשקה בין השמים לארץ, שם מתגלה שארץ ישראל היא בעצם כפל השמים וגבוה כמותה, "שכשם שה' א-להים בשמים ממעל כן צריך להיות בארץ מתחת, ואז הארץ והשמים שני עולמות שמתוך שניהם מתגלה ומתבהרת הכרת יחודו יתברך". צריך לחזור ולחלום את החלום והברכה של האבות, כוכבי השמים ועפר הארץ, את החלום והברכה של טל השמים ושמני הארץ, ואת ברכת יעקב ליוסף ב"בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת".

אבל המחלוקת העתיקה בין יעקב ליוסף, בין שלוות יעקב לרוגזו של יוסף, עומדת כרקע להצעת הפיתרון של יעקב.

יעקב מציג כפיתרון את החזרה לחברון, וקבורתו שם. שם היה המקום שהדברים סטו מהכיוון ולשם צריך לחזור ולתקן. משם שלח את יוסף למקום של פורענות וכניסה למציאות. ההליכה לשכם והירידה למציאות היא מה שהובילה לדרדור וריחוק החלום וצריך לחזור ולהתנתק כדי לחלום שוב מחדש. יוסף לעומת זאת מציג את שכם לא כמקום הקלקול אלא כתיקון - "משכם גנבתוני ולשכם תחזירוני".

הכניסה למציאות היא הכרחית, אי אפשר לדלג עליה. הבעיה הייתה בעזיבת שכם, בעזיבת הגשמת החלום בצורה מסוימת ופניה להגשמה אחרת. עזיבת שכם עיר הברית היא הקלקול, והתיקון הוא החזרה אליה וקבורתו בשכם, להכנס למציאות מתוך שכם ולא מתוך מקומות אחרים כמצרים. יעקב רוצה לחזור אחורה לשלב החלומות ולחלום שוב, כדי להיזכר מחדש בחלום. יוסף רואה את שכם ומתעקש לא להמציא את הגלגל מחדש בצפייה לחלום השלם אלא לנסות שוב להגשים אותו - הפעם מתוך המקום המתאים ביותר.

יוסף לא מחפש להמציא את הגלגל מחדש בהתרפקות על החלום הישן. הוא נזכר בחלום ולא מתייאש, וחוזר שוב לתוך המציאות במטרה להגשים אותו, הפעם בצורה שלמה.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד