בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

משפחה זה כל הסיפור!

התחזקות בנושא היריון ולידה חשובים ימים אלו במיוחד

  • חסיה בן זכאי
  • י"ט חשון תשע"ז - 09:05 20/11/2016
גודל: א א א
חסיה בן זכאי
חסיה בן זכאי

בשנים האחרונות ירד קרנו של התא המשפחתי פלאים, רשות הרבים מתייחסת לריבוי ילודה כדבר מיותר, ומוסד המשפחה בכלל הפך להיות דבר שאינו מוכרח, את ההטבות למשפחות ברוכות ילדים ואת הסיוע הכלכלי העבירה המדינה לתמיכה במשפחות חד הוריות[1] ועוד.

כמובן שגם בעוד היה עידוד מצד הממסד לריבוי הילודה המשימה לא הייתה קלה כלל. הריון הינו דבר הדורש מסירות רבה. הכניסה להריון היא תחילה של משא ומסע ארוך ומפרך הן לאשה והן לבעל ודורש תעצומות נפש רבות.

רבים הם אלו שכפי מה שהדבר תלוי בהם אינם מעוניינים להתחיל תהליך זה פעם נוספת.

כשחיפשו בסוף המאה ה-20 להגדיר מה הייתה המצאת המאה עלו כל מיני רעיונות אחד מהם היה המצאת אמצעי המניעה, כלומר היכולת לשחרר את האשה מהצורך להתעבר ולהפריד בין ההנאה של קיום יחסים לבין הריון נתפס בעיני רבים כהמצאה ששינתה את פני החברה.

מעניין הדבר שבמבט לאחור, לאחר שנולדו הילדים, (ולא משנה אם מדובר בילד שני או ילד עשירי..), לא מצוי שההורים יתחרטו על כך ובכל זאת הקושי של הכניסה להריון וכל הכרוך בכך עומד לעצמו וגורם להימנע מלהיכנס שוב להריון.

מסופר על הרבי הריי"ץ, שהיה במעצר ברוסיה הסובייטית על הפצת תורה בזמן שהדבר נאסר על ידי הרשויות. בניסים שלא יאמנו ניצל ממות ויצא לחופשי. לאחר יציאתו מן הכלא אמר אם תתנו לי את כל ההון שבעולם לא אוותר על יום אחד שהייתי במעצר ואם תתנו את כול הון שבעולם לא הייתי חוזר לשם אף ליום אחד. ישנם דברים שהם קשים מאוד שאדם לא מוכן לעשותם שוב אך הם יקרים כל כך שאדם לא מתחרט עליהם כלל. גם בהריון ישנה בחינה כזאת.

אומנם מאידך יש נשים צדקניות (ואף בדורנו זה..) שזכו (אולי מחמת שהם יצאו מהפתקה של חוה במידה כזאת או אחרת ואולי מחמת עוצמות הנפש שלהם והכרת בגודל הערך של הילודה) והן יולדות שנה אחר שנה וגם עם 12 ילדים ויותר מודיעות עוד בהיותם במחלקת יולדות אנחנו בעזרת ה' אם נוכל נחזור לכאן שנה הבאה. הגמרא מתייחסת לטבעה הפשוט של האשה, בהסבר על הסיבה מדוע אשה צריכה להביא קורבן יולדת, כיוון שבהיותה על המשבר היא נודרת שלא תלד עוד, אך מובא בהמשך, שאף על פי שבטבעה היא מבקשת לא ללדת יותר אך בו בעת נטבע בה גם היפך הדבר, שלאחר זמן האשה מתחרטת על נדרה זה ומבקשת להמשיך ללדת. בתורה כתוב שאחרי 40 יום ללידת זכר ואחרי 80 יום ללידת נקבה היא מתנחמת ואז יכולה לעשות תשובה להתחרט ולהביא קורבן.

כלל הוא בידינו שלפי ריבוי המניעות כך גודל האור ועל כן ראוי לחזק ולהזכיר את גודל המעלה והזכות של ריבוי הילודה, וכל יהודי נוסף הוא אוצר של הקב"ה, ומרבה כבוד שמים, ואם אמרו חז"ל שכל המציל נפש אחת כאילו קיים עולם מלא וכל המאבד נפש כאילו איבד עולם מלא (דמו ודם זרעיותיו) כל שכן שמי שמביא ילד לעולם הרי הוא מקיים עולם מלא ובורא עולם מלא, ועל כך אמרה חוה קניתי איש את הוי'ה ושלשה שותפים באדם אביו ואמו והקב"ה.

כינוסי ההתחזקות בנושא הריון ולידה חשובים בימים אלו במיוחד ועל כן מכון אם כל חי שעל יד עמותת תורה ודעת – לחיבור התורה לחיים (ע"ר) בשיתוף עם בית הספר 'יעלת חן' בית ספר חסידי לבנות, מזמין את ציבור הנשים לערב התחזקות בנושא הריון ולידה שיתקיים בי"ט חשוון בסמוך ליום האם היהודיה.



[1] יש הטוענים כי משפחות ברוכות אינם צריכות לצפות לתמיכה כי בחירתם להרחיב את המשפחה היא בחירת אישית ועליהם לשאת בתוצאות בחירתם, אומנם אם כן יש לומר אותו דבר גם ביחס למשפחות חד הוריות שההחלטה לפרק את המשפחה היא החלטה שלהם ועליהם לשאת בתוצאות בחירתם. אומנם מעבר לטיעון החוזר הזה האינטרס של המדינה צריך להיות עידוד ילודה והסרת התמיכה יש בה אמירה חינוכית שלילית שהממסד לא רואה בכך ערך והדבר בוודאי משפיע על המון העם שמסתכל על הרשויות כגורם הקובע נורמות חיים, והעקרונות הנקבעים על ידי הרשויות אף קובעות את אמות המידה על פיהם קובע המון העם ערכי המשפחה. לא זו בלבד שהסרת התמיכה ממשפחות ברוכות משדרת לציבור את חוסר הטעם של הרחבת המשפחה. התמיכה המרובה במשפחות חד הוריות אף אם יש בהם ילד אחד או שתיים משדר כי לאחר ילד אחד או שתיים אין עוד צורך אף להחזיק במוסד הנישואין כיוון שהרשויות יסייעו להורה החד הורי (בדרך כלל האם) לקבל הן תשלומי מזונות ראויים עבור הילדים ועוד תמיכה וסיוע ופטורים בכל מיני תשלומים. ממילא משתלם יותר לפרק את המשפחה. כיצד לא מבינים קובעי העקרונות את הנזק הרב הנגרם מהנהגה זו?
תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד