בע"ה כ"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מערכת הכשרות - "בור ברשות הרבים"

מכתב שפרסם משגיח כשרות לשעבר מתריע מפני כשלים רבים במערכת הכשרות בעיקר בעקבות ריבוי העובדים שאינם יהודים. "צריך לדאוג שלבעלי מסעדות יהיה אינטרס להעסיק יהודי במטבח"

  • טוביה אריאל
  • כ"ח אב תשע"ה - 16:04 13/08/2015
גודל: א א א
תעודת כשרות מזויפת, הרבנות הראשית לישראל.
תעודת כשרות מזויפת, הרבנות הראשית לישראל.

במכתב שפרסם נתנאל גולדמן שעד התקופה האחרונה עבד כמשגיח כשרות ברבנות, הוא תוקף בחריפות את מערך הכשרות, "אין בכוחי לשתוק על בור ברשות הרבים".

גולדמן מציין במכתב שתי סיבות עיקריות למצב: הראשונה, ריבוי העובדים שאינם יהודים במטבחים. לדבריו "היות והרבנות מאפשרת שכל צוות המטבח יהיו גויים, ויהודי רק יבוא וידליק את האש, נוצר מצב הפקר גם לגבי תחומים אחרים".

השני: חוסר האטרקטיביות של משרת המשגיח הגורמת, לדבריו, לכך שגם אנשים חסרי מוטיבציה וידיעה בתחום מגויסים למשימה. "אפשר לעבוד ב4-5 מקומות ולהגיע למשכורת מינימום" כותב גולדמן.

במכתבו קורא גולדמן לציבור לקחת אחריות ולא להסתפק בתעודת הכשרות. בין השאר הוא מציע להתקשר למשגיח ולשאול לגבי כשרותם של חומרי הגלם וכן לגבי כשרות הבישול במטבח. בנוסף הוא ממליץ לשאול את המשגיח האם הוא עצמו אוכל במסעדה ואם לא לברר מדוע.

בנוגע לבעית העובדים שאינם יהודים, מציע גולדמן לבקש שיהודי יכין את האוכל, לדבריו: "מצב שבו כל העובדים במטבח הם גויים הוא מצב מאוד מסוכן, וצריך שיהיה אינטרס לבעלי מסעדות שיהיה תמיד יהודי במטבח".

את המכתב חותם גולדמן: "ראו הוזהרתם, הבור קיים. שימו לב לשילוט אבל הוא לא מספיק, חייבים לברר עם המשגיח את המצב עדכני".

בשיחה אם הקול היהודי הרחיב גולדמן על הבעיות "יש מצב של שעתיים-שלוש בהם ערבים נמצאים לבד במטבח. לפעמים בעל הבית נכנס, אבל לא תמיד הוא מכיר את הבעיות וגם פחות אכפת לו. אם בעל הבית לא ירא שמיים, במידה והוא יבחין בבעיה, לא בטוח שהוא יורה לפועלים להשליך לפח את המאכל שאינו כשר. סביר שהוא יחליט להעלים עין ובטח שלא יחפש מראש את הבעיות".

בעיה נוספת שהעלה גולדמן היא בעיית התשלום למשגיחים. לדבריו של גולדמן, המשכורות למשגיחים לא ניתנות מהרבנות אלא מבעלי העסקים מה שגורם לכשלים רבים. "המצב הוא שבעלי הבית הם אלו שמשלמים למשגיח, והנטיה שלהם היא לקצץ כמה שיותר בשעות העבודה", אומר גולדמן. "בישביל שהכשרות תהיה טובה צריך כשתי ביקורות ביום, אבל לא משלמים כמעט וזה מוריד את המוטיבציה של המשגיח להשקיע. הבעיה הזו יחד עם הבעיה של הגויים במטבח, יוצרת חור גדול".

בתגובה למכתב פירסם הרב אהרון בדיחי מרבנות אריאל מכתב תגובה ב'אשקובית', אתר השומרון, בו כתב כי אמנם רף הכשרות נקבע על ידי הרבנות הראשית, ואין בסמכותו של כל משגיח לאכוף על בעלי המסעדות רף גבוה יותר, אך עדיין ביכולתו של כל משגיח לנסות להגיע לשיתוף פעולה עם בעלי העסקים, ולשפר את המצב.

בנוסף כותב הרב בדחי כי לדעתו ניתן לאכול בכל עסק המתהדר בתעודת כשרות. עוד הוא מציין כי בעת האחרונה הכניסה הרבנות בעיר שיפורים לתעודות הכשרות, ובכל תעודה מצוינת רמת כשרות מפורטת של העסק.

אך למרות הסתיגותו של הרב ממכתבו של גולדמן, כותב הרב במכתב כי הוא מסכים עם גולדמן על כך שתמיד כדאי לדבר עם המשגיח. בנוסף הוא מסכים עם הטענה שככל שהציבור יותר יתעניין ויותר ידרוש, רמת הכשרות תעלה.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד