בע"ה כ"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הצעירים דתיים יותר

סקר לרגל יום העצמאות מגלה נתונים מעניינים על הקרבה לתורה ומצוות בקרב היהודים בישראל

  • ד' אייר תשע"ו - 14:12 12/05/2016
גודל: א א א

סקר חדש של 'פאנל פרוייקט מדגם' שהתפרסם באתר מאקו, מפרסם נתונים לגבי הקשר והמחוייבות של יהודים מכל חלקי העם ליהדות, האם מדובר בנתונים מדאיגים? משמחים? גם וגם? אתם תשפטו.

השאלה הראשונה שנשאלת היא כמובן אמונה באלוקים. 66% מהישראלים שהשתתפו בסקר אמרו כי הם מאמינים באלוקים, עוד 20% אמרו כי הם מאמינים בכח עליון. בפילוח של העונים שהגדירו עצמם חילונים עולה, כי 39.6% מאמינים באלוקים, 33.6% מאמינים בכח עליון ורק 27% אמרו כי אינם מאמינים באלוקים בכלל.

לגבי שמירת כשרות בקרב הציבור החילוני עולה מהסקר כי כ-48% מהחילונים מקפידים שלא לאכול חזיר, 12% מהמשיבים החילונים אמרו כי הם מקפידים על הפרדה בין בשר וחלב והימנעות ממאכל פירות ים. בסקר של הלמ"ס שהתפרסם לאחרונה, עולה כי 10% מהחילונים מקפידים לאכול אוכל כשר ו22% מהם הקפידו על כשרות במהלך חג הפסח.

נתון מעניין נוסף הוא ההבדל המגדרי ביחס לקיום מצוות, 35% מהחילונית שהשתתפו בסקר ספרו כי השתתפו לפחות פעם אחת בטקס הפרשת חלה. ו-31% מהן מדליקות נרות. 9% מהחילוניות אמרו כי הן שומרות על טהרת המשפחה ו45% מהמסורתיות ענו תשובה דומה.

הנתון המעניין ביותר שעולה מהסקר הוא ההבדלים בין צעירים למבוגרים. גם בקרב הציבור החילוני קיים פער משמעותי בין העונים בגילאי 18-24 לבין העונים המבוגרים - 55-64. 80% מהצעירים מגדירים את עצמם מאמינים, לעומת 57.7% מהמבוגרים. יותר מ-50% אחוז מהצעירים שומרים שבת לעומת פחות מ20% מהמבוגרים, פערים דומים ניתן לראות ביחס לשמירת כשרות ולצום ביום כיפור.

לעומת רוב הנשאלים מעל גיל 35 שהגדירו עצמם כחילונים, בקרב הצעירים יותר ניתן לראות כי רק 48% הגדירו עצמם כחילונים. 25.9% מהצעירים מגדירים את עצמם דתיים, לעומת 11.5% מהמבוגרים.50% מהצעירים שומרים כשרות לעומת 16% מהמבוגרים. פערים קטנים יותר ניתן לראות בקשר לשמירת כשרות (47% - 29%) ותפילות שבת בבית הכנסת (22% - 14%).

כאמור הנתונים שהובאו לעיל עוסקים בציבור החילוני. בכל השאלות שנשאלו נמצאו כמובן אחוזים גבוהים יותר של שמירת היהדות בקרב הציבור המסורתי. ביחס ל"אמונה באלוקים" לדוגמא מדובר בפער קטן יחסית (90% בקרב הציבור המסורתי) אך בכל הנוגע לקיום מצוות כמו שבת וכשרות מדובר על פערים גדולים בהרבה. לדוגמא, 68% מהמסורתיים מדליקים נרות, לעומת 305 אחוז במקבילה החילונית.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד