בע"ה כ"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מוסר הלחימה בצה"ל – הציבור מתחיל להתעורר

ב'כנס רמלה' האחרון, שעסק בענייני 'מוסר ומלחמה', היה אפשר לראות ביטוי להתפכחות הציבורית בקרב הציבור הדתי לאומי בכל הקשור לצורך בחשיבה מחודשת על מוסר הלחימה הצה"לי

  • אורי קירשנבום
  • ה' ניסן תשע"ה - 20:16 25/03/2015
גודל: א א א
כנס רמלה (יחצנים)
כנס רמלה (יחצנים)

מבצע 'צוק איתן' היווה נקודת משבר בתודעה הציבורית ביחס להתנהלות הלחימה של צה"ל. מלבד התחושה הציבורית שהחלטות הדרג המדיני היו קשורות בשיקולים שאינם ענייניים, וכוללים בתוכם מלחמות פוליטיות, האשמות הדדיות ועוד, אירועים נקודתיים רבים בתוך שטף אירועי הלחימה בעזה נגמרו בתוצאות עגומות למדי של פגיעה בחיילים, זאת בשל הימנעות מפעולות מסוימות כנגד מחבלי החמאס משיקולים מוסריים מעוותים שהפכו במשך השנים לנורמת הלחימה בצה"ל.

אם הדברים נכונים כלפי הציבור הכללי במדינת ישראל, הרי שכלפי בני הציבור הדתי-לאומי, שבניו משתלבים באחוזים ניכרים ביחידות הלוחמות, הדברים נכונים עוד יותר.

דוגמא לכך אפשר לראות ב'כנס רמלה' האחרון. הכנס, שהתקיים לפני כשבועיים, נוסד על ידי תנועת 'קוממיות' בשנת תשס"ח במטרה לדון בענייני חברה ומדינה במדינת ישראל. השנה נושא הכנס היה "מוסר ומלחמה".

בשיחה עם הקול היהודי, מסביר הרב שי סמינובסקי, כי נושא הכנס השנה נבחר בעקבות מבצע 'צוק איתן' ואירוע חטיפת שלושת הנערים הי"ד בגוש עציון שהתרחשו בקיץ האחרון. "עסקנו בנושא ההתמודדות הציבורית עם אירוע חטיפה ושבי בהיבטים צבאיים, הלכתיים, מודיעיניים וכדו'. מושבים נוספים עסקו במקום של ייעוץ משפטי בתוך הצבא, שאלת המצור על עזה בדגש על ההיבט המוסרי של מניעת הכנסת מוצרי יסוד לשטח עזה עבור אוכלוסייה אזרחית ועוד", סיפר הרב סמינובסקי.

הרב סמינובסקי מדגיש את החשיבות שראו מארגני הכנס בנתינת במה לאנשי תורה להביע את השקפת התורה בעניינים אלו. עם זאת יש לציין שלצד דמויות רבניות שהופיעו בכנס, דוגמת הרב אורי שרקי והרב עידו רכניץ – מחבר הספר 'אתיקה צבאית יהודית', השתתפו בדיונים גם הוגי דעות שאינם שומרי תורה ומצוות, כדוגמת עיתונאי 'הארץ' ברק רביד והפרופסור אסא כשר ממחברי 'הקוד האתי של צה"ל'.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד