בע"ה כ"ד ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

'ראוובי' פולשת לשטחי C

עתירת רגבים הפסיקה באופן זמני סלילת כביש של העיר הערבית 'ראוובי' בשטח הנמצא בשליטה ישראלית מלאה. נראה שבבג"ץ מקווים להסדיר את הכביש

  • יח"צ
  • כ"ג שבט תשע"ו - 10:57 02/02/2016
גודל: א א א
רוואבי (מיכאל יעקובסון)
רוואבי (מיכאל יעקובסון)

רבות דובר ונכתב על רוואבי, "העיר הפלסטינית המתוכננת הראשונה", הסמוכה לרמאללה. הפרוייקט עתיר המשאבים הזה ממוקם בשטח שבשליטת הרשות וקיבל גיבוי מכל הגורמים הרלוונטיים שסייעו לקידומו.

אלא שהערבים לא מסתפקים בבניה בשטחי הרשות והעיר כבר מתחילה להתפשט לשטחים הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה.

במסגרת העבודות לבניית העיר החלה חברת רוואבי בהכשרות קרקע וסלילת כביש לעבר אחת משכונות העיר. כביש זה יוצא מדרך הגישה המרכזית לעיר, ומחבר את מרכז העיר עם השכונה החדשה. העבודות התבצעו תוך זליגה מתחומי העיר לאיזור הנמצא בשליטה ישראלית מלאה, לכיוון היישוב היהודי הסמוך, עטרת.

במהלך העבודות נסלל כביש גישה לא חוקי והכשרות קרקע שונות, חלקן על גבי אתר ארכיאולוגי. עם תחילת העבודות פנתה תנועת רגבים למנהל האזרחי בדרישה למנוע את המשך העבודות. בתחילה טענו במנהל האזרחי כי תא השטח בו נסלל הכביש איננו תחת שליטה ישראלית, אולם לאחר שעמותת רגבים עתרה לבג"ץ הודו במנהל האזרחי כי מדובר בשטח C (שליטה ישראלית מלאה) ובעקבות העתירה הוצאו צווי הריסה להכשרות הקרקע ועבודות הפיתוח.

לקראת הדיון הודיע המנהל האזרחי כי חברת רוואבי בשיתוף המנהל האזרחי, מקדמים תכנית מתאר שתלבין למפרע את הכביש הבלתי חוקי, שנסלל על אדמות פרטיות. במהלך הדיון הצהירה חברת רוואבי בפני בית המשפט כי העבודות לא יחודשו עד לאישור התוכניות, אולם במנהל האזרחי לא ציינו כמה זמן צפוי להמשך התהליך.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור דרשה מהמנהל האזרחי להצהיר על הערכת זמנים והטיחה בעו"ד שייצג את המדינה מטעם הפרקליטות: "התיק הזה קצת מתגלגל, ראינו את כל ההיסטוריה שלו, מתי נגיע לתכל'ס? כל פעם אמרתם הנה הנה, והנה לא הגיע. אני שואלת על לוח זמנים צפוי, מה שכרגע זה לא בסדר".

בתום הדיון הוחלט כי בכפוף להתחייבות חברת רוואבי תמנע מהמשך העבודות במקום, ויתקיים דיון נוסף בעתירה בעוד חצי שנה, על מנת לבחון את התכנות הליכי התכנון והתקדמותם. למעשה, בית המשפט קבע כי כאשר יש אופק תכנוני נראה לעין, אין צורך להיחפז ולהרוס – אלא להעניק פרק זמן הולם וסביר שיאפשר הליכי תכנון, הסדרה והיתרי בניה.

בתגובה להחלטת בית המשפט אומרים ברגבים, כי "הבנה והסדרים זה טוב ויפה, אבל אנחנו מצפים שההבנה הזו, שמגלה בית המשפט, תבוא לידי ביטוי כלפי כלל המגזרים. נמשיך לעקוב ולראות שכך אכן מתרחש בשטח".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד