בע"ה כ' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

תזכורת: פרשת קו 300

בכירי השב"כ שהכו למוות שני מחבלים כפותים זכו לתמיכה מלאה במערכת הפוליטית ולא ישבו יום אחד מאחורי סורג ובריח

  • י"ז אדר ב תשע"ו - 11:58 27/03/2016
גודל: א א א
(שבס)
(שבס)
סכין במצ"ח - הסיקור המלא בקול היהודי

פרשת 'קו 300' מוזכרת בדרך כלל בנסיון לסבר את האוזן עד היכן הגיעה רמתו של השב"כ ביכולת להעלים מעיני הציבור את מעשיו, לרבות מעשים פליליים של בכירים בארגון. אך בהקשר למעצרו וחקירתו של החייל שירה למוות במחבל בחברון, ראוי להזכר בסיפור המטלטל דווקא מהזוויות הנוספות שלו.

ובכן, הנה תקציר של אירועי הימים ההם: כמה ימים לפני פסח של שנת תשד"מ חטפו ארבעה מחבלים ערבים אוטובוס קו 300 גדוש בנוסעים. מטרתם הייתה לנהל משא ומתן לשחרור מאות מחבלי פת"ח הכלואים בישראל. לאחר שהובילו את האוטובוס לדרום רצועת עזה, החלו החטופים לנהל משא ומתן עם אנשי השב"כ. מהר מאוד הבינו בשב"כ שמדובר בחוטפים לא מיומנים, מה שמעלה באופן ניכר את סיכויי ההצלחה של פעולת שחרור.

סיירת מטכ"ל הופקדה על המלאכה ולפנות בוקר החלו חיילי הסיירת להשתלט על האוטובוס תוך קרב יריות עם החוטפים. שנים מהחוטפים נהרגו, בנוסף לחיילת ששהתה באוטובוס ונהרגה מירי שוגג של חיילי הסיירת. שני החוטפים הנוספים נעצרו בידי אנשי השב"כ. כאן החלה הדרמה האמתית של הסיפור.

אנשי השב"כ לקחו את שני המחבלים לשטח מבודד והכו אותם. כעבור זמן מה, הורה ראש השב"כ אברהם שלום, לאהוד יתום שהיה בכיר בשב"כ, לחסל את שני המחבלים. כך פשוט, ללא העמדה למשפט וללא חקירה, מתוך הבנה פשוטה שהשניים צריכים להיהרג כאקט הרתעתי. כך אכן ארע, והשניים הוכו למוות על ידי בכירים בשב"כ.

תמונה שפרסם הצלם אלכס ליבק ובה נראה אחד המחבלים מובל בעודו חי על ידי אנשי השב"כ שללה לעיני כל את טענות הארגון כאילו כל המחבלים נהרגו במהלך ההשתלטות. הסערה הציבורית גברה לאחר שאנשי השב"כ שקרו פעם אחר פעם בחקירתם בפני ועדת החקירה שהוקמה לחקור את העניין. העיתון 'חדשות' שפרסם את הידיעה מתוך התקשורת הזרה נסגר למשך כמה ימים על ידי הצנזורה ואנשיו עמדו למשפט שנמשך שנים ארוכות, ולמרות כל זאת, בסופו של דבר, אברהם שלום, אהוד יתום וכל שאר הבכירים שהיו שותפים להוצאה להורג לא ישבו ולו יום אחד בכלא.

ראשי המערכת הפוליטית, שמעון פרס, יצחק שמיר ועוד, עשו כל שביכולתם בשביל למנוע חקירה פלילית נגד הגורמים הקשורים למעשה. נשיא המדינה, חיים הרצוג, העניק חנינה לאנשי השב"כ, עוד לפני המשפט ובהמשך לכך הפרשה נקברה כשכל שנשאר ממנה הוא סערה ציבורית על התנהלות השב"כ מול מערכות השלטון ועל השקרים הבוטים בפני ועדת החקירה, בפני הציבור ובפני בתי המשפט.

והיום: חייל צה"ל ירה במחבל שהגיע לרצוח יהודים בזירת הפיגוע, לא בשדה סמוך, לא מחבל כפות באזיקים ולא שקרים בבית משפט - מובל אזוק למעצר בחשד לרצח.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד