בע"ה ט' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

לא את כולם רוצה המדינה לזכור

משפחות רבות צריכות היו לנהל מאבקים קשים ועיקשים בשביל שהמדינה תכיר ביקיריהם כנפגעי פעולות איבה. לא כולן הצליחו • זיכרון סלקטיבי

  • מערכת הקול-היהודי
  • ב' אייר תשע"ו - 21:40 10/05/2016
גודל: א א א
נרות הזיכרון כבויים (אברהם שפירא)
נרות הזיכרון כבויים (אברהם שפירא)

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה הוא זמן בו מתייחדות אלפי המשפחות השכולות בישראל עם זכר יקיריהן שנפלו. מדינת ישראל משקיעה במערכות משמעותיות בשביל לנסות ולסייע לאותן משפחות במהלך החיים, אם זה במתן מענקים מהביטוח הלאומי ואם זה בסיוע והשתתפות בטקסי הזיכרון השונים.

אולם, ישנן כמה וכמה משפחות שלא זוכות לקבלת סיוע מאותן מערכות, זאת בשל עקשנות של המדינה שלא להכיר ביקיריהן שנרצחו כנפגעי פעולות איבה.

כך נוצר מצב שמשפחתו של הנער הערבי מוחמד אבו-ח'דיר שנחטף ונהרג על ידי יהודים כנקמה על רצח שלושת הנערים בגוש עציון זוכה למענקי הסיוע, ומשפחתו של אבי בן ציון הי"ד שנרצח באכזריות בידי ערבים ששדדו את רכבו בכביש אלון טרם הוכרה על ידי המדינה כנפגעת פעולות איבה, מאחר ולטענת המדינה לא הוכח באופן מספק שהמניע לרצח היה לאומני.

במשפחת בן ציון מגיעים ליום הזיכרון ברגשות מעורבים. מחד תחושת האובדן של אבי המשפחה מעוררת תחושה של הזדהות עם היום אך העובדה שהמדינה איננה מכירה בו באופן רשמי כנפגע טרור גורמת גם לתחושות אחרות. בדף הפייסבוק שהקימו בני המשפחה והחברים של אבי הי"ד נכתב לפני כמה ימים: "לפני 18 חדשים הפכנו להיות חלק ממשפחת השכול. 'עטופות' בכאב הגעגוע האינסופי, אנחנו ממשיכות בשגרת ימים עסוקה שממלאה ככל שניתן את הרגשת החסר. הימים לפני יום הזיכרון, בימים אלה שוב הכל נעצר, הלב מתמלא בעצב, מהעיניים זולגות הדמעות, וגוש חוסם חונק בגרון. התנועה במרחב כמו מתנהלת בממד זמן אחר מקביל – כמו חיים , וכאן - באבל הזה יש קיפאון ודממה מחרישה - מוות שכזה".

בניגוד לעמדת המדינה, המועצה האזורית בקעת הירדן דווקא כן מכירה באבי כנפגע טרור וכוללת גם את שמו ברשימת תושבי הבקעה שנרצחו על קידוש השם. זאת על פי החלטת ראש המועצה דוד אלחיאני שמיד לאחר הרצח הצטרף למאבק של המשפחה.

| המשפחות שנאלצו להאבק בשביל ההכרה

גם רצח דוד בר קפרא הי"ד, טרם הוכר כפעולת איבה ובשל כך יצאו בני המשפחה במאבק ציבורי ומשפטי להכרת אביהם כנרצח טרור. בר קפרא נרצח בשדה החקלאי בו עבד באזור רחובות בחודש תמוז בשנה שעברה.

ישנן משפחות שאמנם כן הוכרו כנפגעות פעולות איבה אך ההחלטה לכך הגיעה לאחר מאבק עיקש וממושך. כך למשל משפחת עראמי שבנם נתנאל הי"ד נרצח בפיגוע הסנפלינג בפתח תקווה לפני כשנה וחצי הייתה צריכה לנהל מאבק מתוקשר בשביל ההכרה בבנם כנרצח פעולת איבה, זאת על אף שהממצאים בזירה למדו באופן מובהק על כך שכבל הסנפלינג שלו נחתך בידי אדם והעובדה שפועלים ערבים רבים שהו בבניין בזמן האירוע. רוצחיו של נתנאל הי"ד טרם נתפסו גם היום.

סיפור כאוב עוד יותר הוא סיפורה של משפחת טלבי. אבי המשפחה, משה הי"ד, נמצא ירוי ליד רכבו בשומרון זמן קצר לאחר שביקר את בתו. המשטרה מיהרה להוציא לתקשורת הודעה שמדובר במקרה של התאבדות, זאת על אף שהזירה לא נבדקה ביסודיות והיו בה ממצאים רבים שלמדו על כך שמדובר ברצח.

קברו של נתנאל עראמי הי"ד (יהודה פרל)

משה הי"ד הוכר כנרצח פעולת איבה רק לאחר שלוש שנים תמימות בהן משפחתו ניהלה מאבק עיקש לטובת העניין, בו היא בקשה גם לשמור על שמו הטוב של משה שהיה אב ואיש משפחה למופת.

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה נזכור גם את אלו שהמדינה בקשה לשכוח.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 9 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד