בע"ה כ"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

בג"ץ ביטל את מתווה הגז

ההכרעה הדרמטית צפויה לעורר סערה במערכת הפוליטית

  • י"ז אדר ב תשע"ו - 18:16 27/03/2016
גודל: א א א
(נובל אנרג'י)
(נובל אנרג'י)

בג"ץ פרסם אחר הצהריים (ראשון) את החלטתו על ביטול מתווה הגז שהובילה הממשלה. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירות שהוגשו על ידי מפלגת מרץ וארגוני שמאל שונים.

כזכור בעוד שלטענת הממשלה והעומד בראשה מתווה הגז היה יעיל מבחינה כלכלית, או לפחות המתווה הטוב ביותר שניתן היה להשיג במצב הקיים, הרי שבשמאל טענו שמי שיצא מורווח מהמתווה הם בעלי ההון וחברות הגז, זאת על חשבון ציבור האזרחים.

בג"ץ הכריע כי 'סעיף היציבות', הקובע כי לא תהיה התערבות רגולטורית בהסכם בחמש עשרה השנים הקרובות דרוש חקיקה בכנסת. כל עוד לא תעבור חקיקה שכזו, הכריעו השופטים, לא ניתן להתחייב על כך שלא יחולו שינויים בעשר השנים הקרובות, כפי שהושג במתווה. לטענת המדינה הצורך בחקיקה של הסעיף עשויה למנוע את ההסכם כולו.

לטענת השופטים החלטה שכזו, הכובלת את הרשויות מלפעול אינה חוקית. עוד טענו השופטים כי מאחר ומדובר במחלוקת פוליטית אין בסמכותה של הממשלה לכבול את הממשלות הבאות - כבילה המובנית בחקיקה המגבילה את הממשלה מפעולה למשך זמן של חמש עשרה שנה.

כפי שזה נראה כעת, המתווה כולו יפול מאחר והממשלה מתקשה לגייס רוב בכנסת עבור המתווה, וכך צפוי גם באשר לחוק שיבטיח את סעיף היציבות.

מדובר בהחלטה בעלת משמעות דרמטית מבחינה פוליטית, שכן נתניהו וממשלתו שמו את כל כובד משקלם עבור המתווה, והביטול היום בבג"ץ מהווה ממילא מפלה קשה עבור נתניהו וממשלתו. חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד התבטא בראיון בגל"צ באופן חריף נגד בג"ץ ואמר כי מדובר ב"טפשות של מדינת חלם". מצד שמאל של המערכת הפוליטית נשמעות כצפוי ברכות חמות על על החלטות בג"ץ.

הבורסה הגיבה להחלטת בג"ץ בירידות שערים, זאת בשל נחיתה בצפי ההכנסות של חברות הגז.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד