בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מכתב של הרבי מליובאוויטש: "סכנת התבוללות דווקא בישראל"

במכתב ששלח לפני עשרות שנים, התריע הרבי מליובאוויטש על סכנת ההתבוללות דווקא כאן בישראל. "ולדעתי אדרבה ואדרבה... בארץ ישראל.. שנוצרים ומושלמים יזדהו בתור בני עם ישראל ר"ל, כיון שדרים בארץ, מדברים עברית, מתחנכים באותם בתי הספר וחיים בתרבותה", כתב הרבי.

  • כ"א סיון תשע"ב - 15:02 11/06/2012
גודל: א א א
[caption id="attachment_34765" align="alignleft" width="210" caption="התריע לפני 50 שנה. הרבי מליובאוויטש (col)"]

במכתב ששלח לפני עשרות שנים, התריע הרבי מליובאוויטש על סכנת ההתבוללות דווקא כאן בישראל. "ולדעתי אדרבה ואדרבה...  בארץ ישראל.. שנוצרים ומושלמים יזדהו בתור בני עם ישראל ר"ל, כיון שדרים בארץ, מדברים עברית, מתחנכים באותם בתי הספר וחיים בתרבותה", כתב הרבי. 

בעשרות השנים האחרונות נדמה היה כי ההתבוללות מאיימת בעיקר על היהודים החיים בחוץ לארץ, בין אומות העולם, בהם נוגסת ההתבוללות בכל פה. לעומת זאת, נדמה היה כי בארץ ישראל, בה מתקיים היום בחסדי ה' ריכוז יהודי גדול המנהל את חייו, סכנה זו פחותה וכמעט שאינה קיימת.

אמנם, בשנים האחרונות בולטת יותר ויותר סכנת ההתבוללות גם בארץ ישראל, בשל הטפטוף-שהפך-לזרם של גוים המשתלבים במערכות החיים גם בארץ, החל ממערכת החינוך.

כפי שפרסמנו לפני מספר שבועות, השיב משרד החינוך במענה לשאלת הקול היהודי על האפשרות לחנך ילדים במסגרת בה לומדים יהודים בלבד, כי אין אפשרות שלא לקבל לבית ספר ממלכתי ילדים שאינם יהודים, בשל חובת השוויון.

קריטריון היהדות, קיים רק במסגרת חינוך ממלכתי-דתי או חרדי, כפי שניסח זאת דובר משרד החינוך לעניני דתיים וחרדים: "ניתן לומר בגדול שהקריטריון לקבלת לבתי הספר ממלכתי-דתי הוא שהתלמיד יהיה יהודי, או שהוא יהיה מצוי בתהליך גיור ורצונו ללמוד בבית ספר דתי ולקבל את כללי בית הספר, הנגזרים מהיותו דתי".

אולם נראה כי המציאות כפי שמתחילה להתבהר כיום, הייתה ברורה לרבי מליובאוויטש עוד לפני חמישים שנה.

ידוע לכל כי הרבי מליובאוויטש עמד בראש המתריעים והפועלים בסוגית "מיהו יהודי", בשל הסכנה של עירוב מי שלא נתגייר כהלכה בתוך עם ישראל. אולם  פחות מפורסמת התייחסותו של הרבי לסכנת ההתבוללות בארץ ישראל בשל התערבות הגויים החיים בארץ בתוך התרבות ה'ישראלית'.

כבר בשנת תשי"ט כתב הרבי (אג"ק חי"ח עמ' רלא-ג) מכתב לפרופסור אברהם כ"ץ, בו הוא מתריע על סכנת ההתבוללות בתוך עם ישראל בארץ ישראל בהשוואה להתבוללות בחו"ל. בתחלת דבריו, מעורר הרבי על עצם החלפת המושג "ישראל" מכינוי לעם ישראל לתואר 'אזרחי':


"ודרך אגב, לדעתי נעשה עוול גדול בזה שבחרו בתואר "ישראל" ו"ישראלים" ובמילא נכללו בזה הערבים והנוצרים וכו' בתור נתיני "ישראל" ו"ישראלים"...".

בהמשך מכתבו מתייחס הרבי לטענה הרווחת כאילו בחוץ לארץ יש חשיבות בהשתייכות למסגרת דתית כדי להנצל מהתבוללות, בעוד שבארץ ישראל אין  חשש כזה:


"ועוד נקודה להדגיש, שלא כדעת הטועים שענין הדת הוא נוגע לשמירת הקיום דווקא תפוצות, משא"כ המשתקעים בארץ ישראל די להם בשפה, תרבות והארץ וכו'.

ולדעתי אדרבה ואדרבה, שההכרח בדת בארץ ישראל עוד גדול מזה שבתפוצות, שאם בחו"ל יש סכנת התבוללות וטמיעה עד ויאבדו מתוך הקהל ח"ו, הרי בארץ ישראל אפשר להיות סברה, כנ"ל, שנוצרים ומושלמים וכו' יזדהו בתור בני עם ישראל ר"ל, כיון שדרים בארץ, מדברים עברית, מתחנכים באותם בתי הספר, חיים בתרבותה וכו', וכמו שהראה הנסיון אפילו בזמן שבית המקדש הי' קיים, שמהרסייך ומחריביך באו מבפנים".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד