בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ההורים מציגים: מסמך העינויים

הוריהם של העצורים בפרשת העינויים יציגו לכלי התקשורת את רשימת העינויים

  • ט"ו טבת תשע"ו - 15:13 27/12/2015
גודל: א א א
הפגנה אמש בבת ים (נתנאל בת ים)
הפגנה אמש בבת ים (נתנאל בת ים)

הורי העצורים בפרשת דומא עתידים לקיים מסיבת עיתונאים בה יפרטו לציבור הרחב את העינויים שעברו ילדיהם בחקירות השב"כ.

הרקע להחלטה להציג את הדברים לפני גופי התקשורת הוא המלחמה התקשורתית שמנהל השב"כ בימים אלה על דעת הקהל בנסיון להתכחש לעדויות שהציגו עורכי הדין על התעללות קשה בעצורים מצד חוקרי השב"כ וכן בשביל להכשיר פעולות חקירה קשות שבוצעו בעצורים - גם לפי דברי השב"כ.

ההורים יציגו רשימה מפורטת של עדויות מהעצורים על מה שהם עברו - דברים אותם סיפרו בפני עורכי הדין לרבות סימנים כאלה ואחרים על גופם של העצורים אותם תיעדו עורכי הדין. כך למשל, קיים תיעוד של ידיו של הקטין שניסה לשים קץ לחייו באמצעות חיתוך של הורידים שלו - פעולה אותה מכחיש השב"כ.

הנה רשימה חלקית מהדברים שיציגו המשפחות:

  • במשך שעות רבות של חקירה העצורים קשורים בידיהם וברגליהם לכיסאות או למיטות עליהם ישבו/שכבו.
  • אחד העצורים הגיע לבית המשפט באחד הדיונים עם חבלה קשה בראשו. הדבר נגרם כתוצאה מזה שהובל במסדרון כשראשו מכוסה ו"בטעות" הוא נהדף בקירות.
  • העצורים הוכנסו לתאים עם "עבריינים" בגירים שהכו אותם בצורה קשה, לרבות מכות באיברים רגישים.
  • לפחות לאחד מהעצורים לא נתנה אפשרות להדליק נרות חנוכה.
  • אחד העצורים העיד שעל ידיו ורגליו הונחו במשך החקירה אזיקים שנסגרו בצורה הדוקה ביותר, אך החוקרים הניחו מתחת לאזיקים אמצעי חבישה על מנת שלא יישארו סימנים כתוצאה מכך.
  • עצורים הושכבו על מיטה קצרה, כשגופם על המיטה וראשם עומד תלוי באוויר. הם נקשרו למיטה בידיהם וברגליהם בזמן שחוקרים מותחים את איבריהם לכל הכיוונים – דבר שהסב להם כאבי תופת.
  • כסא שבא"ח – עצורים נקשרו לכיסא שמוסב ל-45 מעלות, ללא משענת, דבר שמאלץ את העצור להפעיל במשך זמן רב את שרירי הבטן בשביל שלא ייפול, פעמים רבות העצורים נפלו וספגו חבלות קשות כתוצאה מהנפילה.
  • מושיבים את החשוד אל השולחן וקושרים את ידיו קדימה בזווית משונה כך ששריריו וזרועותיו נמתחים ולחשוד נגרם סבל איום.
  • חוקרים בועטים בחזה של העצור כל כמה דקות במהלך החקירה. עצורים העידו שדבר זה גרם להם לקוצר נשימה.

לצד עינויים שבוצעו בעצורים, יציגו משפחות גם פעולות שונות ומטרידות שבצעו החוקרים בכמה מבני המשפחות:

  • אמו של אחד העצורים נחקרה במשך שעות ארוכות. החקירה הסתיימה דקות ספורות לפני כניסת השבת. במהלך החקירה דברו אליה החוקרים בצורה גסה ומזלזלת ביותר ("יש לך בן רוצח", "איך את יכולה לחיות עם זה שגידלת רוצח").
  • אחותו של אחד העצורים נעצרה במקום עבודתה, מרכז רפואי בו היא עובדת. במהלך החקירה דברו אליה החוקרים בזלזול תוך שהם לועגים למראה החיצוני שלה ("אפילו במקל לא הייתי נוגע בך"). החוקרים צעקו בקול רם בתוך אוזניה.
  • דודה של אחד העצורים נחקרה ארבע פעמים. החוקרים איימו עליה שהיא כביכול משבשת את החקירה ושותפה לרצח. החוקרים איימו עליה שאם היא לא "תספק את הסחורה" הם ידאגו שמעמדה במקום העבודה ייפגע.
  • את הוריו של אחד העצורים עצרו תוך כדי פשיטה על ביתם בשעה 6 בבוקר. מדובר ברב קהילה. החוקרים צעקו על האמא בזלזול – "איך את בכלל יכולה לגדל ילדים?". חוקרת שינתה את תנוחת הישיבה שלה בכוח.

בתוך כך, מקיימים נציגים מטעם עורכי הדין של העצורים פגישות עם רבנים ואישי ציבור בהן הם מציגים בפניהם פירוט של מסכת העינויים שעוברים העצורים.

איציק חזות מארגון 'חוננו' אמר לקול היהודי:"לאחר שגורמים בפוליטיקה ובשבכ טענו שעורכי הדין המייצגים את העצורים הם למעשה שקרנים ולא בוצעו עינויי. אנחנו עוברים בימים האחרונים יחד עם המפשחות אצל רבנים ואישי ציבור על מנת להציג להם את התמונה לאשורה. אנחנו מגבים את הדברים בתיעודים ובעדויות מכלי ראשון. רוב רובם של אישי הציבור והרבנים מזדעזעים למשמע הדברים. התחושה היא שגופי החקירה למעשה משקר גם לחברי הכנסת וגם לפוליטיקאים כאילו החקירה הזו בוצעה באופן לגיטימי וחוקי".

תגובות (8) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד