בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"התקשורת מסייעת לערבים על חשבון היהודים"

בערוץ 10 הציגו כתבות המוכיחות כביכול הפליה של ערבים בקניית דירות והרשמה למנוי בבריכה. "החוק אוסר להגיד את מה שכולם חושבים. כל הרעיון של 'דו קיום' הוא דמיון", אומר פעיל עבודה עברית

  • מערכת הקול-היהודי
  • כ"ג סיון תשע"ה - 15:52 10/06/2015
גודל: א א א
בריכת שחייה. אילוסטרציה
בריכת שחייה. אילוסטרציה

בערוץ 10 ובערוץ 2 התפרסמו לאחרונה מספר כתבות המנסות להוכיח כי חברות מסוימות מפלות בין לקוחות או עובדים יהודים על פני ערבים, בטענה שהדבר "גזעני" ומנוגד לחוק.

בכתבות, כפי שהוצגו בערוצים, מוצאים הפקידים בחברות תירוצים שונים כדי לפסול לקוח ערבי.

השבוע פורסמה כתבה בה הוצג פרויקט דירות חדש, 'שכונת האורנים' במעלות תרשיחא בצפון, יישוב מעורב בו מתגוררים יהודים וערבים. איאהב מזלבט, ערבי מכפר מעליא, פנה לחברת 'גליל מגורים' המשווקת דירות במקום, בבקשה לקנות דירה בישוב יחד עם בת זוגו מהולנד. לדבריו, בחברה דחו אותו שוב ושוב במשך חצי שנה בטענה כי "מחכים לאישור וועדת העירייה".

בכתבה הוצג תיעוד וידאו בו החברה דוחה את בקשתו של מזלבט לקניית הבית, אך מיד לאחר מכן הוצג תיעוד שהושג בעורמה. יהודיה נשלחה על ידי מזלבט למשרדי החברה זמן קצר לאחר שיצא מהם, כאשר על גופה מצלמה שתיעדה את שהתרחש. בשונה מהיחס שקיבל הערבי, בחברה מיהרו להציג ליהודיה את תכניות הרכישה. "אסור לי להגיד לכם אבל אין לנו בני דודים" אמרה אחת מפקידות 'גליל מגורים' בהקלטה שהגיע לערוץ 10. "אנחנו לא מוכרים לערבים, ואם הם מתעניינים אז אנחנו פשוט עסוקים מאוד ואין לנו זמן להיפגש איתם".

| "הם לא אומרים לך שאתה לא רצוי אבל יש להם טכניקות"

בכתבה ששודרה יום לאחר מכן, הוצגה לכאורה הפליה במספר בריכות שחייה בישובים בצפון, שם הלקוחות ותושבי הישוב חוששים כי בבריכה יבקרו גם ערבים מהכפרים הסמוכים.

סמי עבדל חמיד, ערבי מכפר מנדא העובד ככתב חדשות 10, התחזה ללקוח המבקש לעשות מנוי בברכת שחייה ולשם כך עבר בין מספר יישובים במשטרה לרשום את ילדיו לחוגי שחיה.

בישוב אלון גליל הנמצא במרחק של קילומטר בלבד מכפר מנדא, סירבו לקבל את חמיד והסבירו כי רק תושבי אלון גליל יכולים לעשות מנוי לבריכה בישוב. משם פנה לישוב שמשית שם קיבל תשובה זהה. בכתבה הוצגה הקלטת שיחה עם תושבת חנתון, יהודיה, לה הסכימו לפתוח כרטיס אורח וכך תוכל להרשם כמנויה לבריכה. חמיד פנה משם לקיבוץ הסוללים ומשם לציפורי, בהם נאמר לו כי הבריכה מיועד רק לתושבי הישוב. בישוב כפר ורדים הסכימו לקבל לבריכה ערבייה מתרשיחא תמורת סכום של 2,500 ש"ח, בעוד בהקלטה שהביאו בחדשות 10 נאמר ליהודיה תושבת הישוב מעונה סכום בהפרש של כ-1,400 שקלים פחות.

חמיד אמר בראיון כי "הם לא רוצים להגיד לך שאתה לא רצוי אבל יש להם כל מיני טכניקות ושיטות להדיר אותך מהישובים האלה".

לפני שלושה שבועות, פורסמה כתבה דומה בערוץ 2. שם הוצג כי ישנה תופעה בירושלים לפיה חלק מעובדים של הסינמה סיטי שמקבלים הסעות לביתם בסיום העבודה כחלק מתנאי העבודה, דורשים ליסוע אך ורק עם נהגים יהודים. מדובר בשעות מאוחרות בלילה והבנות שעובדות במקום לא מסכימות לנסוע עם ערבים. באמצעות הקלטות ותיעודים, הוכיחו בערוץ 2 כביכול כי קיימת הפליה.

| "החוק אוסר להגיד את מה שכולם חושבים"

"הכתבות האלו רק מכיחות איך כל הנושא של 'דו קיום' הוא דמיון אחד גדול", אומר לקול היהודי צבי הס, פעיל מרכזי בנושא עידוד עבודה עברית והעסקת יהודים. "אף אחד לא באמת רוצה ומעוניין לשחות יחד עם ערבי או לגור בשכנות לערבי. גם הכתבים של ערוץ 10 לא מעוניינים שהבת שלהם תתחתן עם ערבי", מסביר הס.

"חמיד התלונן בכתבה שיש לחברות טכניקות כדי לסנן אותו ואף אחד לא אומר לו שהוא לא רצוי, הסיבה לזה מאוד פשוטה. החוק אוסר להגיד את מה שכולם חושבים. יש היום חוק של גזענות ולכן החברות נאלצות למצוא כל מיני תירוצים כדי שהלקוחות היהודים יוכלו להינות בברכה. מה שפעם היה ערך ציוני חשוב, עסקים עם יהודים דווקא, הפך היום לעבירה על החוק".

הס מותח ביקורת על ערוץ 10 ואומר "במקום לשים לב מה הציבור רוצה באמת וצריך, התקשורת מעדיפה לסייע לערבים על חשבון היהודים".

 

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד