בע"ה כ"ד ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

טרור בבית הקברות

היקף התופעה נתון במחלוקת, אך על ההתנהלות הכושלת של המשטרה בנוגע לחילול המצבות והביטחון בבית הקברות בהר הזיתים בי-ם ישנה הסכמה. מה קורה שם, ומהם הפתרונות המוצעים? • קראו את הסיקור המלא

  • אברהם שפירא
  • כ"ב סיון תשע"ה - 21:09 09/06/2015
גודל: א א א

תופעת חילול המצבות וההתקפות בהר הזיתים שבירושלים על ידי הערבים ממשיכה ללא הרף. מצבות מנותצות, קברים מחוללים ומוצתים על ידי בקבוקי תבערה, יידוי אבנים לעבר מבקרים ומענה ביטחוני אין, כך חשים התושבים. בבית הקברות ישנם כמאה אלף מצבות וקברים, והשכונות הערביות א-טור וראס אל עמוד גובלות אתו. החלקה האפגנית וחלקת חסידי גור, סופגות בעיקר את אירועי הטרור.

"בחודש האחרון ממוצע התקיפות כנגד היהודים בהר עומד על כ-13 אירועים ביום" אומר אריה קינג, חבר מועצת העיר ותושב השכונה היהודית הסמוכה, מעלה הזיתים, בשיחה עם הקול היהודי. "הנתון הזה כולל אירועים שמבוצעים כנגד יהודים המתגוררים בהר הזיתים, כנגד מבקרים וכנגד קברים. מספר בלתי נתפס. הדבר מצביע על כך שגם אם יש ניסיון של המשטרה למענה ביטחוני הוא חסר כל תועלת. צריך לשנות את דפוס הפעולה מול הערבים וכל עוד זה לא יקרה המספרים האלו לא ירדו באופן משמעותי".

מצבות מנותצות בהר הזיתים (פייסבוק)

לפני שבועיים, מספר קינג, התרחש אירוע בו השחיתו ערבים למעלה מעשרים מצבות. יום לפני כן, הרסו שמונה מצבות. "צריך להבין, בית הקברות הפך למקום מעבר לערבים. בדרך לבית ספר, לחברים, למסגד. פשוט על הדרך הורסים".

בחלק מחלקות הקבורה המזרחיות של הר הזיתים מציעים החברא קדישא למשפחה למלא את המצבה בבטון בתמורה לתוספת בתשלום בכדי להקשות על ניתוץ המצבות שנהפך לדבר שבשגרה.

יו"ר מועצת בתי העלמין בירושלים, הלל הורביץ, אומר כי היקף האירועים קטן יותר. "לא מדובר על תופעה גדולה. בדרך כלל הדיווחים חוזרים על אותו אירוע. היה שם אירוע לפני כמה שבועות ולפני שבועיים. לצערי, העלייה היא לא מאסיבית ולכן אין כל כך הרבה תקיפות. החוסר בכמות האנשים בוודאי קשור לכך שאין ביטחון ואנשים מפחדים להגיע" הוא אומר.

מצבות מושחתות בהר הזיתים (פייסבוק)

"ברוב החלקות אין בעיה ביטחונית. יש כמה נקודות תורפה, בעיקר בשיפולים המזרחיים של הר הזיתים ששם יש בתים ערבים שממש נושקים לתוך החלקות. באותן נקודות תורפה יש מחדל שאי אפשר לתאר אותו. מספר פעמים ערבים יוצאים מהבתים וברשעות ואנטישמיות לשמה הורסים ומנתצים מצבות של קדושים וטהורים שקבורים שם. בעיקר בחלקה האפגנית ובחלקת חסידות גור. הדבר הזה בלתי נסבל. לא יעלה על הדעת שמשטרת ישראל לא יכולה למנוע פגיעות כאלו. מדובר בנקודה ספציפית והמשטרה לא מצליחה לטפל בה. הדבר הזה הוא הבלתי נסבל ובלתי נסלח".

| "הנוכחות היהודית תגביר את הבטחון"

לדעתו קיימים שני פתרונות. פתרון אחד אותו המשטרה וכוחות הביטחון צריכים ליישם, הוא הצבת עמדת שמירה קבועה במקום. "זה הדבר שיצור שמירה, הרתעה וביטחון. גם הרתעה כנגד הפורעים וגם תחושת ביטחון למבקרים היהודים. אנו לא רוצים ניידות שעולות ויורדות כי ברגע שהם יורדות, יכולים פורעים לצאת ולפגע בקברים או במכוניות שעולות. מצלמות וגדרות לא עוזרות ולא מדובר בתקציב עתק כדי להעמיד עמדת שמירה שתהיה מאוישת כל הזמן".

המצבות המנותצות סמוך מאוד לבתים הערבים (פייסבוק)

פתרון נוסף שאותו צריכים לדעתו ליישם, הוא הגעה של אנשים למקום כל הזמן. "מה שיביא את הביטחון הוא שעם ישראל יעלה להר הזיתים. אפשר להאשים את המשטרה והצבא ואת כולם אבל באמת הדבר בידינו. תנועה יוצרת ביטחון. והיא גם יוצרת מחויבות ביטחונית לכוחות הביטחון בגלל שיש כל הזמן אנשים במקום. לא צריכים לחכות לאיזה יארצייט בשביל לעלות להר, אלא לבוא היום, מחר ומיד" אומר הורוביץ'.

קינג אומר כי לדעתו, "כל עוד בית הקברות שבהר הזיתים יהיה בית הקברות היחיד בארץ שאינו מגודר ואינו נעול, ימשיכו לפגוע בו. לכן, אני מתכוון לכנס את חברי מועצת העיר בכדי לקדם תכנית של העירייה, שבמסגרתה העירייה תגדר את בית הקברות, תחסום את הגישה מהשכונות הערביות ובשאר הכניסות יהיה מנעול. הדגש העיקרי הוא לחסום את הגישה של השכונות הערביות לבית הקברות".

ביום ראשון, י"ג סיוון, לפני כשבוע וחצי, נפטר בעלה של מינה פנטון, חברת מועצת עיריית ירושלים לשעבר ופעילה ציבורית והוא נקבר בבית העלמין בהר הזיתים במהלך ההלוויה הותקפה פנטון בידי ערבים. "בשעה חמש היינו בדרך לקבורת בעלי שנפטר באותו בוקר" מתארת פנטון. "אני נסעתי ברכב עם בתי שנהגה, ובסמיכות לבית הספר בציר אוגוסטה ויקטוריה, לפני הפניה ימינה, באופן פתאומי נזרקה לעברינו אבן גדולה שפגעה בדלת האחורית לצד הנהג. הפגיעה טלטלה את כל הרכב. בתי עצרה לאחר כמה מטרים ומיד דיווחה לשוטרים על האירוע והם רשמו את הפרטים וצלמו את הרכב. אלו היו נקודות זמן מזעזעות. זו הלוויה, נוסעים לקבורה, לקבל עוד מכה כזו, רמיסה של ערבים, זה מצב נוראי. זה נורא באופן כפול ומכופל כי אני בתור חברת מועצת העיר, כבר 11 שנים, מאז פטירתה אמי פעלתי בניסיון ובמאבקים אדירים להסדיר תחבורה ציבורית בהר הזיתים".

רכב שהותקף בידי ערבים בהר הזיתים. ארכיון

לדעת פנטון זוהי הנקודה וזהו הפתרון. "לא יעלה על הדעת שלבית קברות בסדר כל כך גדול וכל כך עתיק אין שירות של תחבורה ציבורית. ברגע שתהיה תחבורה ציבורית להר, כל המערכת תהיה מוכרחה להגן והאוכלוסייה תתרגל. הזעקה צריכה לקום לכיוון הזה והמחאה צריכה להיות מופנית למנהיגים ש'אי אפשר להזניח את הר הזיתים'. תחבורה ציבורית חשובה בכדי שיותר אנשים יגיעו וגם בשביל שהאוכלוסייה הערבית תבין את זה שאנחנו כאן. הרי אם אנחנו נפחד, מה יהיה? נפחד לגור בכל ארץ ישראל".

| תושבים החלו להפעיל סיירת אבטחה משלהם

בינתיים המשטרה טרם החלה פעילות מאסיבית לשמירה על בית העלמין, ומספר פעמים אף הועלו טענות כי בזמן חילול המצבות בידי הפורעים, נצפו שוטרי מג"ב כשהם עומדים מהצד ולא עושים דבר. לאחרונה פרסם אריה קינג בדף הפייסבוק שלו, כי סיירת אבטחה יהודית תפעל מעתה בשטח הר הזיתים למניעת פגיעות. חדר הביטחון ימוקם בחלקה האפגנית שם מצויות התקיפות וייתן מענה ביטחוני למצב. "לאור העובדה שחלקת הקבורה של יהודי אפגניסטן היא יעד שבועי למתקפות טרור ובשל העובדה שממשלת ישראל לא מצליחה למגר את התקפות הטרור, סיעת 'ירושלים מאוחדת' מארגנת צוותי אבטחה שיהיו נוכחים 24 שעות, כולל בסופי שבוע, בכניסה המזרחית לבית הקברות, בחדר שקיים במקום ושממנו ניתן לוודא שאין מחבלים נכנסים לחלקה האפגנית בפרט ולבית הקברות בכלל" נכתב בהודעה שפרסם קינג.

מצבתו שהושחתה בהר הזיתים לפני כחודש וחצי

מדוברות משטרת ירושלים נמסר בתגובה לטענו שהועלו בכתבה כי "משטרת ירושלים משקיעה משאבים רבים לאפשר הגעה בטוחה של מבקרים לבית העלמין בהר הזיתים לצד פעילות סמויה וגלויה למעצרם של עבריינים המבצעים פעילות וונדליזם במתחם בית העלמין. זאת בנוסף לפעילות מאבטחי משרד השיכון הפועלים במרחב בית העלמין. לאחרונה דווח למשטרה על ניתוץ מצבות. מתנהלת חקירה לאיתור החשודים והבאתם לדין. משטרת ירושלים תמשיך בפעילותה המקצועית והנחושה למעצר החשודים ולמניעת אירועים ככל שניתן".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד