בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

רוב היהודים: רוב יהודי לסוגיות בטחון

37% מהיהודים תומכים בפעילות הארגון שהיום דנו בכנסת אם להוציא אותו מחוץ לחוק, ועוד כמה נתונים מעניינים על יחסי יהודים - ערבים מתוך הסקר השנתי של "המכון הישראלי לדמוקרטיה"

  • אורי קירשנבום
  • כ"ח חשון תשע"ו - 17:39 10/11/2015
גודל: א א א

המכון הישראלי לדמוקרטיה הגיש היום לנשיא המדינה ריבלין את תוצאותיו של סקר מקיף שהם ערכו - "מדד הדמוקרטיה הישראלית".

מטרתו של הסקר מוגדרת באתר המכון: "מטרתו של הסקר לעמוד על המגמות בחברה הישראלית בשאלות כבדות משקל הקשורות להגשמת הערכים והיעדים הדמוקרטיים ולתפקוד של מערכות השלטון וממלאי התפקידים הנבחרים. ניתוח התוצאות מבקש לתרום לדיון הציבורי במצב הדמוקרטיה בישראל וליצור מאגר מידע רחב שיעמיק את הדיון בנושא".

(צילום מסך)

| לפני הכל - מהי דמוקרטיה?

דבר שחשוב לציין בקשר לסקר הזה בפרט ובקשר לתפיסת העולם של המכון בכלל, הוא כי דמוקטריה, כך על פי ההגדרה המילונית של המילה, היא שיטת ממשל, דהיינו דרך מסויימת שבה שלטון מתנהל. ייתכן, אולי אפילו מסתבר, שהסיבה ששיטת ממשל מסויימת נוהגת במדינה קשורה לערכים של העם, אך בכל אופן דמוקרטיה היא שיטת ממשל, אופן שבו בחר עם לנהל את חייו הציבוריים.

לאור כך, ראוי לשים לב לגישתם השונה של עורכי הסקר. בתחילת הפרק "הזירה החברתית", מסבירים העורכים מהי דמוקרטיה לשיטתם: "לתפיסתנו, דמוקרטיה אינה רק צורת שלטון, אלא מכלול רעיוני ותרבותי שאמור לבוא לידי ביטוי ברבדים רבים ועמוקים של הפעילות החברתית, הכלכלית, התקשורתית והתרבותית, ולא רק במבנים ובכללי המשחק של המערכת הפוליטית שבהם דנו בפרק הקודם. לכן גם השנה בחנו היבטים שונים של החברה הישראלית במטרה להבין באיזו מידה היא מממשת את עקרונות הדמוקרטיה בהתנהלותה וכן בתפיסות העולם של חבריה וברגשותיהם".

לאמר, מה שעומד למבחן, בעיני עורכי הסקר, הוא אופן ההטמעה של ערכי הדמוקרטיה כפי שמבינים אותם עורכי הסקר ולא בחינת התנהלות השלטון - האם הוא תואם אתעקרונותהדמוקרטיה וחוקיה.

אספנו עבורכם כמה נתונים מעניינים שעלו מהסקר.

|ערבים נגד התבוללות

ל-36.1% מהיהודים אזרחי המדינה תפריע שכנות עם משפחה ערבית ושכנות עם עובדים זרים תפריע ל-48.5%. אגב, שכנות עם אנשים הלוקים בפיגור שכלי תפריע רק ל-12.4% מהיהודים, כשליש מאשר אצל הערבים - 36.4%.

36.8% מהנשאלים היהודים תומכים בפעילותם של ארגונים הנלחמים בנישואי תערובת בין יהודים לערבים, דוגמת ארגון להב"ה. נתון מפתיע ביותר הוא אחוז גבוה יותר בקרב הנשאלים הערבים שתומכים בפעילות ארגונים כאלה - 38.8%.

בנצי גופשטיין, יו"ר להבה (יהודה פרל)

| מעמדם האזרחי של הערבים "הישראלים" - "מבחן האש של הדמוקרטיה"

גם פה חשוב לשים לב להקדמה של עורכי הסקר לסוגיא זו: "בעבר (בסקרים שנערכו בשנים קודמות. א.ק.)... בחינת הנושא הייתה אקראית למדי. השנה, ויש לקוות שגם בשנים הבאות, בכוונתנו להעמיק את העיסוק בשאלות אלה, אך גם באחרות, ולטפל בנושא שהוא להערכתנו 'מבחן אש' של מהותה הדמוקרטית של ישראל".

בתשובה לשאלה "לדעתך, האם אפשרי או לא אפשרי שערבי ישראלי שמרגיש חלק בלתי נפרד מן ה'עם הפלסטיני' יהיה גם אזרח נאמן למדינת ישראל?", השיבו 55.7% מהנשאלים היהודים כי הם סבורים או בטוחים כי זה בלתי אפשרי. בקרב הנשאלים הערבים המגמה הפוכה לגמרי - 75.6% השיבו כי הם סבורים או בטוחים שהדבר אפשרי.

למשפט "רוב הערבים אזרחי ישראל לא השלימו עם קיומה (של המדינה) ותומכים בחיסולה" מסכימים או מסכימים מאוד 42.3% מהנשאלים היהודים ו-24.3% מהנשאלים הערבים.

39% מהנשאלים היהודים סבורים שהאזרחים הערבים מהווים סיכון בטחוני למדינה, יחד עם זאת לרוב מוחלט של היהודים לא מפריע שמורה ערבי ילמד את ילדם בבית הספר.

והנה הגענו ל"מבחן האש" של המכון: "החלטות גורליות למדינה בנושאי שלום וביטחון/ממשל וכלכלה צריכות להתקבל ברוב יהודי" - בנושאי שלום וביטחון 73.6% מהנשאלים היהודים סבורים שצריך רוב יהודי להחלטות בסוגיות אלה, ובנושאי ממשל וכלכלה 53.6% מהנשאלים היהודים חושבים כך. אולי כדאי לחשוב: אם הרוב חושב שאסור לתת לערבים להכריע בסוגיות מסויימות, האם לעשות הפוך ולאפשר לערבים להכריע בהם זה דמוקרטי? סתם נקודה למחשבה.

ועוד משהו לסיום: 37.5% מהיהודים תומכים במדיניות שתעודד הגירה של ערבים לחו"ל.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 17 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד