בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אומנות התיקון

יצירה מעניינת עמדה בתערוכת מכללת אימייג' אשתקד, היוצרת ביקשה ליצור "משהו חסידי שיגע בנפש, שיהיה עם אמירה לחיים"

  • ב' ניסן תשע"ו - 22:36 10/04/2016
גודל: א א א

על הכנעה, הבדלה והמתקה שמעתם?

בין אם כן, ובין אם לא, כנראה שרוב הצופים בתערוכת העבודות של מכללת אימייג', בסיומה של השנה שעברה, עוד לא שמעו.

צילה אנטמן (25), בחרה ליצור את המושגים הללו בצורה ויזואלית במסגרת התערוכה שעסקה בנושא יהדות. "ליד היצירה היה מונח פנקס היה ניכר מהתגובות שהאנשים לא סתם הסתכלו על היצירה, הם ממש חוו אותה".

אנטמן, בעלת סטודיו 'חותם', היא מעצבת גרפית כבר שש שנים, ובשנה שעברה עברה השתלמות נוספת במכללת אימייג' בהר חוצבים שבירושלים. בשיחה עם הקול היהודי מספרת אנטמן על הרעיון, דרך תהליך העיצוב, ועד לתוצר הסופי ברוך ה'.

במהלך השנה נתבקשו התלמידות לבחור שלושה מושגים הקשורים ביהדות, ולהביע אותם באמצעות גרפיקה ממוחשבת באופן סוריאליסטי (לא מציאותי, אבסורדי). רוב היצירות נעשו על מושגים מוכרים, כמו אברהם יצחק יעקב, תורה עבודה וגמילות חסדים וכו', אך לאנטמן היה חשוב ליצור "משהו חסידי שיגע בנפש, שיהיה עם אמירה לחיים".

"באתי למורה והצעתי לה את הרעיון על אף שהיה נשמע בעיני קצת מידי מורכב, והיא דווקא עודדה אותי ואמרה שזהו אכן אתגר, אך אם אשקיע בעזרת ה', אצור משהו מיוחד". במהלך שלושה חודשים עבדה אנטמן על היצירה עד שהגיעה לתוצר המוגמר. "לא ידעתי מאיפה להתחיל", היא משתפת, "זה כל כך מופשט. בעצם הייתי צריכה לעשות עבודה כפולה. קודם להפוך את המושגים למוחשיים ופשוטים להבנה כדי שאוכל לבטא אותם בדרך ויזואלית, ולאחר מכן במהלך היצירה, להפוך אותם למופשטים על מנת שיובעו בצורה טובה".

הכנעה, הבדלה והמתקה, אלו מושגים שטבע הבעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות, כשלושה שלבים הכרחיים לכל תהליך של תיקון במציאות. באמצעות היצירה ביקשה אנטמן להמחיש לצופים את המושגים, מהות התהליך והכרחיותו.

"החל מה'הכנעה' עם הצבעים הקודרים והביטול המוחלט של האדם כלפי שמיא, ממשיך ב'הבדלה' שבה רואים כבר את האור בקצה המנהרה וכלה ב'המתקה' השמחה, פורצת גבולות בריקוד ואור, מים זורמים ופריחה ססגונית". מתארת אנטמן את יצירתה.

"רציתי שאנשים יקבלו מהיצירה מסר לחיים שלהם" מספרת אנטמן, "גם במהלך העבודה בכיתה שמתי לב שהעניין מאד תפס בנות. במיוחד שמתי לב שאנשים מופתעים מעניין ההבדלה, זה היה עבורם חידוש שבשביל לעזור לעצמי אני צריך להתנתק מהבעיה ולהסתכל עליה במבט חיצוני. זה מאד ישים בחיים הפרטיים של כל אחד".

אנטמן ביססה את היצירה על הספר 'להפוך את החושך לאור' של הרב גינזבורג. "בעבר, כשלמדתי את הספר הפתיע אותי לגלות שזו ממש משנה סדורה, תהליך מובנה. לכל בעיה בחיים יש פתרון מסודר והגיוני".

"הרגשתי שאני נשאבת כל כולי לתוך התהליך", היא מספרת על התחושות במהלך היצירה, "בשביל להביע בצורה טובה הייתי צריכה ממש לחיות את זה", פעמים רבות מתכנן אמן יצירה, ובגלגולי הזמן והתהליך, התוצר מפתיע את היוצר. אצל אנטמן זה לא קרה, "כל תהליך היצירה היה במודע במחשבה.

לסיום מתייחסת אנטמן לחוויה של הצופה. "אלו מושגים מאוד עמוקים ורחבים, בעלי רבדים רבים ועל כן התמקדתי בדוגמא המתארת זוג ציפורים היוצאות מתוך הלהקה. ב'הכנעה' הן עומדות בגבהים שונים, גב לגב - אחור באחור, ב'הבדלה' הן חגות אחת לקראת השניה, ומבטאות את מגמת ההתקרבות זו לזו, וב'המתקה', בסיומו של התהליך, הן כבר נמצאת פנים-אל פנים. בעזרת דוגמא אפשר להתמקד ולחוש את השייכות לעניין ולתהליך. ועם כל זאת עדיין יש ערפל סביב היצירה, המסמל את הרבדים העמוקים והנפלאים מאיתנו".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד