בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

סרטי תורת החיים: הסרט הנבחר - 'ערירי'

סרטי הבוגרים של 'תורת החיים' מלמדים כי אפשר להפיק 'סרט יהודי'. "ה' יצר את הכלים האלו כדי שנשתמש בהם, והם מחכים להגשים את ייעודם"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • ד' שבט תשע"ו - 21:15 14/01/2016
גודל: א א א
מתוך הסרט ערירי
מתוך הסרט ערירי

את אולם התרבות בישוב יד בנימין, גדשו בשבוע שעבר כ-500 צופים שהגיעו להשתתף בערב הקרנות סרטי הגמר של בוגרי 'בית הספר לקולנוע יהודי תורת החיים'.

לאחר עשר שנות פעילות, בהן יצאו מבית הספר לא מעט אנשי מקצוע בתחום הקולנוע, הכולל צילום, בימוי, תסריטאות ועריכה, בבית הספר יכולים לספר על התקדמות משמעותית. בערב, הוקרנו שישה סרטים עלילתיים וסרט דוקומנטרי אחד. בשנים האחרונות, מספר הסרטים העלילתיים, הדורשים הפקה גדולה יותר, גדל ועקף את כמות הסרטים התיעודיים.

עוד בנושא:
"בבית הספר לומדים להפיץ יהדות דרך קולנוע"
"בכוחו של סרט לעורר יהודים בתשובה"
"החלום שלי שתהיה תרבות של תורה ויצירה"

קמפוס בית הספר לקולנוע ביד בנימין (יהודה פרל)

בפרס הסרט הטוב, זכה הסרט 'ערירי' של מוטי מאור, המספר את סיפורו של יעקב, אלמן המתגורר עם התוכי המדבר שלו הדואג להפיג לו את הדיכאון והבדידות. יעקב מסרב להצעות שידוך, על אף שעברה שנה מהתאונה הקשה בה איבד את רעייתו. כאשר התוכי נופל גם הוא לדיכאון ומפסיק לדבר, הדבר מקשה מאוד על יעקב שמנסה בדרכים שונות לגרום לו לשוב ולדבר. כאשר הוא מבין שהדרך היחידה להפיג את הבדידות של התוכי היא בת זוג עבורו, ליבו נקרע, ולבסוף הוא מחליט בעצמו להקשיב להצעות השידוך עבורו.

"הסרט מלמד על אמונה גם במצבים הקשים. ה' מביא ייסורים על האדם כדי להוביל אותו לאן שהוא צריך להגיע", אומר בימאי הסרט, מוטי מאור, בשיחה עם הקול היהודי. בשביל מאור, שיא המסר עובר כאשר יעקב צועק "מישהו רואה אותי? מישהו שומע אותי? אני מקריב קורבן! אתה איתי??". "המסר הוא שה' איתך בכל מצב, גם בייסורים. יעקב, שנהנה להיות עם התוכי, לא מחובר לכך שיש לו יכולת להגיע לדברים גדולים יותר, והוא לא מבין שבייסורים האלו ה' מוביל אותו בעצם קדימה, לעזוב את התוכי ולהתחתן".

מימין לשמאל: מוטי מאור, אורי גורדר שלימד את מאור ואביחי שילה השחקן הראשי (יח"צ)

| "ה' יצר את הקולנוע כדי שיכיל את התוכן הנכון"

מאור, בן 43, תושב תלם שבהר חברון, נשוי ואב לשישה ילדים, למד במשך מספר שנים בבית הספר לקולנוע יהודי תורת החיים, שם רכש את הכלים המקצועיים להכנת הסרט. עוד קודם לכן, הוציא מאור לאור את הספר 'מגדל פורח באוויר', המספר בצורה עלילתית את סיפור מגדל בבל מספר בראשית. "בית הספר נתן לי את הסביבה המתאימה ואת הידע בכדי שאוכל לקפוץ למים ולהתחיל לשחות", אומר מאור. "בשביל להפיק את הסרט, היה צורך בהרבה רצון ועוז לפרוץ קדימה".

לדעתו של מאור, ייחודו של הקולנוע היהודי לא מסתכם בשמירה על הצניעות ועל הגדרים ההלכתיים, אלא הוא טומן בחובו בשורה ומסר גדול. "כמובן שיש חשיבות לצניעות בעשיית הסרט. אנחנו השתדלנו שלא יהיו נשים, גם ברקע, וזה היה קשה, אבל העיקר בעשיית הסרט הוא העברת המסר. אילו מסרים מעבירים". לדבריו של מאור, סרטים רבים היום כמעט ולא עוסקים במסרים, אלא בעיקר בריגושים. "סרט הוא טוב כאשר הוא מגיע בתור פתיח לדיון, להרצאה. אבל עשיית סרט רק בכדי להתרגש מהקושי שהתוכי הפסיק לדבר, זה חבל".

"הסרט מלמד על דרך הנהגת ה' בעולם" (מתוך הסרט)

מאור מספר, כי כאשר רוצים להפיק סרט עם מסר חיובי, נתקלים בקושי רב. התקציב הוא גדול, אבל הקרנות לא מעוניינות לממן סרט כזה. "הגשתי בקשות למימון מכל הקרנות האפשריות, אך אף אחת לא קיבלה אותי. מהפרסומים שראיתי, אם רק הייתי מחליף את השם של יעקב במוחמד, הייתי מקבל את התקציב שרציתי. הם מחפשים רק סרטים על זכויות אדם ודו קיום. זו היא האג'נדה שלהם ואין להם מסר יהודי". מאור נאלץ להפיק את הסרט בצוות של ארבעה סטודנטים חסרי ניסיון, בתקציב ובציוד מינימלי.

מדוע הקולנוע היהודי לא מתפתח בצורה רחבה?

"אתה יודע", עונה מאור בחיוך, "פעם שאלו מדוע המוזיקה היהודית לא מתפתחת מספיק. היום, אפשר כבר לצחוק על השאלה הזו. כיום, אפילו אמנים שאינם דתיים מחפשים את המוזיקה הדתית. ייקחו עשר שנים והעולם יתהפך". למאור אין ספק. "הקדוש ברוך הוא יצר את הכלים האלו בכדי שיהיה בהם תוכן ולא כדי שיהיו ריקים ויספקו רק ריגושים או מסרים לא יהודיים. אמנם חיכנו הרבה שנים, אבל בסוף זה יקרה כי לשם כך נוצר בעולם תחום הקולנוע, זה ייעודו של הכלי וודאי שהוא יצא לפועל".

התכנון של מאור הוא, לצאת עם הסרט להקרנות במוסדות חינוך ובקהילות שונות יחד עם הרצאה על תוכן הסרט. "אני רוצה לעשות סרטון השלמה, מהמבט של התסריטאי. מדוע התסריטאי הוביל את השחקן בצורה הזו", הוא מגלה את משאלות ליבו ומסביר "התסריטאי הוא כביכול מתדמה לבורא העולם. הוא יוצר דמות ונותן לה אתגרים וניסיונות, כמו שכתוב "והייתם כא-לוקים" כפירוש רש"י "בוראי עולמות", צוטט מאור בחיוך. "יש סיבה לאתגרים האלו שהתסריטאי יצר. הם לא נועדו סתם להציק לו, אלא הוא רצה לגדל את הדמות ולהוציא אותה מהקטנות שלה. כך הקדוש ברוך הוא, מביא לנו אתגרים בכדי לתת לנו חיים אמיתיים, להוציא אותנו למרחב".

"ה' מוביל אותנו דרך הייסורים" (מתוך הסרט ערירי)

"מי שמצליח להבין זאת מהסרט, מבין גם את החיים שלו אחרת לגמרי", מסיים מאור.

בין הסרטים הנוספים שהוקרנו בערב, ניתן למנות גם את הסרט 'תווים פורחים באוויר', שיצרו האחיות יונית ורותי ברסקי, על יחסים בין אם לביתה בעולם הציבור החרדי. הסרט זכה בפרס הבימוי הטוב ביותר. לצדו הוקרן הסרט 'פנסיה' של נדב גדליה, העוסק בסיפורו של אדם היוצא לפנסיה לאחר שאשתו נפטרה ומנסה ליהנות מחייו ללא הצלחה. סרט שזכה בפרס התסריט הטוב ביותר. בפרס הצילום הטוב ביותר, זכה סרטה של אודליה הלל בשם 'אהבת עולם'.

בבית הספר לקולנוע יהודי שביד בנימין, מרוצים מאוד מערב ההקרנות, וכעת הם מתכוננים לערב הקרנות נוסף שיתקיים בירושלים.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד