בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

עו"ד ציפורי לבנט: "טעות חמורה"

"בשעה שהפיגועים יוצאים דווקא מתוך הציבור הערבי מותר ליהודים להגן על חייהם באמצעות הרחקתם ממקום העבודה", כך סובר עו"ד אורי צפורי מתנועת 'דרך חיים'. צפורי שיגר מכתב לשר הכלכלה בנט בו הוא קורא לו לשקול שוב את עמדתו בנושא

  • כ"ח חשון תשע"ה - 09:30 21/11/2014
גודל: א א א

בעקבות דבריו של שר הכלכלה נפתלי בנט נגד הודעת ראש עיריית אשקלון בעניין העסקת ערבים, פנה עו"ד אורי צפורי מהתא המשפטי של תנועת 'דרך חיים', במכתב לשר בנט ובו חלק על דבריו שכוונו נגד החלטתו של שמעוני, והציג חוות דעת לפיה אין כל בעיה חוקית בפיטורי ערבים בשל סכנה ביטחונית.

"בעקבות גל הפיגועים התעוררו מעסיקים רבים, ללא כל תיאום ביניהם, והחליטו לפטר את מי שעלול לסכן את ביטחונם ובטחון עובדיהם ולקוחותיהם", כתב עו"ד צפורי לבנט. "הגדרת גל הפיטורין הנ"ל כפיטורין מטעמי לאום הינה פרשנות בלתי ראויה ובלתי סבירה לחוק. פרשנות זו מתעלמת מזכותם וחובתם של המעסיקים להגנה על חייהם וחיי לקוחותיהם, ועומדת בסתירה לזכות להגנה על הגוף והחיים המעוגנת בס' 4 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

"אנו סבורים כי בשעה כזו מלחמתך ביהודים המבקשים להגן על חייהם על ידי הרחקת עובדיהם הערבים ממקום העבודה, הינה טעות חמורה גם ברמה המשפטית וגם ברמה המדינית", מוסיף צפורי במכתבו ומסביר, "חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח - אוסר אמנם הפליה (ופיטורים) מחמת לאום, אך יחד עם זאת אין כל הכרח לקבוע, לנוכח המצב הביטחוני הקשה, כי הפיטורים הנעשים בשעה זו, נעשים על רקע ההשתייכות ללאום הערבי גרידא. אילו היו רוצים היהודים להימנע מלהעסיק ערבים רק מחמת הלאום, היו עושים זאת מזמן, ולא כן היא. אנו רואים במציאות כי יהודים רבים מעסיקים ערבים. אלא שכשמתברר כי העובד הנחמד של הבוקר עלול להיות המפגע של הצהריים, אך טבעי הוא שיהודים יחששו לחייהם ולא יעמידו עצמם בסכנה מיותרת", כתב עו"ד צפורי.

"דבריך נבעו מתוך דאגה ליהודים או משיקולים פוליטיים?"

"מכיון שכך אין כל הכרח לפרש את החוק באופן שישלול מהיהודים את האפשרות להגן על חייהם. אין כל הגיון בטמינת הראש בחול, פיגועי הטרור נעשים כתוצאה מהסתה לאומנית ועל כן ברור כי החשש עולה דווקא מפני העובדים הערבים ולא מפני עובדים אחרים. מכיון שכך אין צורך לצאת בהכרזות כאילו מי שמפטר את עובדיו הערבים עובר על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה".

"ליהודים אלו אין בעיה עם הלאום הערבי", הדגיש עו"ד צפורי, "יש להם בעיה עם מעשיהם של הערבים, ובשעה שהפיגועים יוצאים דווקא מתוך הציבור הערבי מותר ליהודים להישמר מפניהם ולהגן על חייהם באמצעות הרחקתם ממקום העבודה ואין בכך עבירה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. גם אילו היתה פגיעה בעקרון השוויון הרי ניתן לומר כי כשם שפיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, כך יש לאזן חוק זה אל מול הזכות לחיים הקבועה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

עו"ד צפורי אף מותח ביקורת על התנהלותו של בנט, העלולה לדבריו לגרום לסיכון חיי יהודים. "במצב הנוכחי טעות בשיקול הדעת עלולה לעלות בנפשות ח”ו. מכיון שכך, אנו סבורים כי עליך לשקול היטב האם הדברים שאתה אומר נובעים מתוך דאגה אמיתית ליהודים, או שמא הם מונעים מרצון להרוויח רווח פוליטי. בעניינים כגון אלו מומלץ מאד להתייעץ עם רבנים ותלמידי חכמים שאינם מעורבים בזירה הפוליטית ואינם בעלי אינטרס, ולשמוע את דעתם".

בסיום מכתבו מציין צפורי כי התא המשפטי של תנועת "דרך חיים", הפועלת למימוש חייו הציבוריים של עם ישראל בדרך התורה, מקדם בימים אלו הצעת חוק העוסקת בעניינים אלו.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 22 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד