בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אסור להתדיין בדין שאינו תורני"

רבני בית הדין באלעד תוקפים בתשובתם את שופטי בג"ץ שדרשו מהם לנמק מדוע הוציאו כתב סירוב למי שהלך לדון בבית משפט ישראלי: "גם אם לא נכתוב זאת, מי שמתדיין בדין שאינו על פי תורה - עובר על ההלכה"

  • כ"ח טבת תשע"ה - 20:05 19/01/2015
גודל: א א א

לאחר ששופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי נגד בית הדין הרבני 'הישר והצדק' באלעד בדרישה שינמק מדוע לא ביטל את כתב הסירוב שהוציאו לתושבת העיר שסרבה להתדיין בבית הדין בעניין סכסוך שכנים, הגישו לאחרונה רבני בית הדין את תשובתם התקיפה.

לעתירה, שהוגשה על ידי עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון), ענו הרבנים כי "מהעתירה עולה חוסר הבנה מוחלט של המציאות ההלכתית עבור אדם המאמין בתורה ובהלכה. כשם שמי שעובר באור אדום עבר על החוק, בין אם תפס אותו שוטר ובין אם לאו, כך מי שהולך לדון בבית דין שלא דן על פי דין תורה בסכסוך שכנים עובר על ההלכה, בין אם בית הדין 'הישר והצדק' יכתוב זאת ובין אם לאו", כתבו הרבנים.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטין, נענה לבקשת עמותת 'חדו"ש' לבטל ככלל את האפשרות של בתי דין רבניים להוציא 'כתבי סירוב' לאלו הבוחרים לדון בערכאות, ותוך ימים ספורים פרסם הנחיות שקבעו כי "פרסום כתב סרוב במטרה לגרום לבעל דין לבטל תביעה אזרחית עולה לכאורה לכדי עבירה פלילית של שיבוש הליכי משפט". עוד הוסיף היועץ המשפטי ואמר, כי "במקרים מסוימים יתאפשר אף לראות בהוצאת כתב הסירוב כעבירה של איומים או סחיטה באיומים".

"העתירה אינה מבוססת משפטית" הוסיפו במכתב לקראת סיומו והתייחסו גם לחוק הישראלי. "בשורה של פסיקות של בית משפט זה ומערכאות נמוכות יותר, נשמרה בעקביות זכותה של הקהילה הדתית לקיים אורח חיים משלה ולהודיע לחבריה כאשר מי מהם מפר נורמות חברתיות אלה. ניסיון לפגוע ביכולת זו של החברה החרדית, בין אם ייעשה בחוסר סמכות על ידי היועץ המשפטי לממשלה, ובין אם יבוא ממקום אחר, יפגע בזכויות אדם רבות ושונות ובראשן חופש הדת והמצפון והחופש הביטוי, וזאת מלבד חוסר התוחלת שבכך".

"קבלת העתירה תהפוך את מדינת ישראל למדינה הדמוקרטית היחידה שמנסה לכפות על קהילה דתית יהודית שינוי הלכתי באמצעות מערכת המשפט שלה", הוסיפו.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד