בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אש בעיניים

הסיקור המוגזם עד גיחוך של הצתת הכנסייה הלילה בצפון צריך לעורר אותנו לחשוב על האופן שבו אנו צורכים את המוצר הזה שנקרא תקשורת • פרשנות

  • אורי קירשנבום
  • א' תמוז תשע"ה - 18:41 18/06/2015
גודל: א א א
ההצתות הלילה (כבאות והצלה, ירושלים וצפון)
ההצתות הלילה (כבאות והצלה, ירושלים וצפון)

להלן פירוט של כמה אירועים חדשותיים מהיממה האחרונה:

אתמול סמוך לשעה 18:42 - נוסע יהודי נפצעבאורח קל מאבנים שיידו לעברו ערבים ברחוב אל מאמון בשכונת בית חנינא בירושלים. בשעה 20:00 - חייל צה"ל נפצעבאורח קל מאבנים שיידו ערבים לעברו סמוך ליישוב כוכב יעקב בבנימין.

סמוך לשעה 22:20 השתוללה שריפה גדולה, שהוצתה בעקבות בקבוק תבערה שהשליכו ערבים, סמוך לבסיס עופרית בהר הצופים. שישה צוותי פעלו במקום במשך למעלה משעה.

לפנות בוקר בשעה 4:00 – פרצה שריפה בכנסייה מצפון לכנרת, צוותי כיבוי שהגיעו למקום השתלטו על השריפה ומצאו במקום כתובת: "והאלילים כרות יכרתון". שני נפגעים במצב קל כתוצאה משאיפת עשן פונו לבית החולים זיו בצפת.

שתי כתבות מרכזיות הקדיש הבוקר אתר YNET לסיקור אירוע הצתת הכנסייה. שאר האירועים שצוינו לעיל לא הוזכרו כלל באתר, או לחילופין הוזכרו כמבזק קצר בין שלל מבזקים על מצב הבורסה בארה"ב בסוף יום המסחר ותוצאת המשחק המרתק בין קולומביה לברזיל.

הכתבה באתר ווינט (צילום מסך)

נכון שהתרגלנו לאבסורד חוסר האיזון שבדיווחים התקשורתיים על אירועים חדשותיים, הרי אף אחד לא באמת מתפלא שאתר YNET מסקר את הצתת הכנסייה בצפון הרבה יותר מאשר את הצתת סניף בני עקיבא בנצרת עלית לפני כחודשיים, ובכל זאת כדאי לשים לב לאופן הסיקור של אירוע הצתת הכנסייה כדוגמא לניסיון המאסיבי של התקשורת לעצב את המבט שלנו, צרכניה, על המציאות.

ריבוי המלל ומספר הכתבות הוא לא העניין היחידי. מספר הדוברים, הנימה האישית של הנפגעים כביכול, ניפוח קיצוני של הנזק ואיומים לא ברורים על המצב שאליו המדינה עלולה להידרדר בעקבות מעשים שכאלה – בכל הכלים הללו משתמש אתר YNET, כמו גופי תקשורת רבים נוספים, בשביל להלביש לנו את המשקפיים שבהם הוא רוצה שנתבונן באירועי השעה.

הנה ניתוח קליל של נקודות ספורות בלבד בתוך שטף העיסוק של YNET בהצתת הכנסייה הלילה בצפון;

קודם כל - המון תמונות. החל מנזירות בוכיות, דרך שאריות פיח על הקירות ועד תמונה של הכתובת שרוססה, אפילו ציפורים שמתו לא עלינו משאיפת עשן כתוצאה מהשריפה זכו לתמונה בכתבה. מבחינה ויזואלית אין ספק שעשו שם בYNET עבודה טובה, אבל זה כמובן ראוי לאירוע דרמטי כ"כ של שריפת "אחת הכנסיות המפורסמות והחשובות בארץ", לשון הכתבה.

כתב YNET, אחיה ראב"ד, הוסיף תיאור כמעט מטאפורי: "בין ההריסות והפיח בחצרות הסתובבו נזירות מהפיליפינים, דומעות ומצמידות ממחטות לפיהן ואפן מעצמת הריח. 'הן לא יודעות מה לעשות כי בשעה הזו הייתה התפילה הראשונה', אמר האב לודגה, שהסתובב גם הוא המום במקום".

השריפה בבסיס עופרית זכתה בווינט רק למבזק (צילום מסך)

לכל זה, נוסף איום באמת מפחיד מפיו של ודיע אבו-נסאר, יועץ התקשורת של הכנסייה הקתולית בישראל, לפיו "יש אפילו צליינים ששוקלים אם לבוא לארץ". זה כנראה כ"כ מפחיד, עד שכך הכריזה הכותרת בYNET – "ההצתה בכנסייה: צליינים שוקלים לא להגיע". טוב. נשברנו.

ועכשיו רצינות לרגע; אם נתבונן קצת על תוכן המלל הרב שנשפך על אירועים שונים ביומיום, נבחין בקלות שמישהו פה מנסה ללמד אותנו איך לבחון את המציאות. את מי לאהוב ועם מי להזדהות. הם עושים את זה באמצעות פריטה על מיתרי הרגש הדקים שלנו ולצערנו נוחלים הצלחות אצל כל אחד מאתנו. אז כדאי שנפתח באמת את העיניים ואת הראש לפני שאנחנו פותחים את הלב לכל תמונה מרגשת או ציטוט מאיים של גורם לא רלוונטי.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד