בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"פנקסי הקהילות - מקור לדרכי הנהגה בישראל"

רבני מרכז 'תורה ומדינה' של מכון התורה והארץ נפגשו עם הרב נפתלי בר אילן ודנו בדרכי פיתוח המחקר התורני בסוגיות "תורה ומדינה"

  • יח"צ
  • י"ט חשון תשע"ו - 17:19 01/11/2015
גודל: א א א
רבני מרכז תורה ומדינה עם הרב בר אילן (יחצנים)
רבני מרכז תורה ומדינה עם הרב בר אילן (יחצנים)

רבני "מרכז תורה ומדינה" של מכון התורה והארץ נועדובשבוע האחרון עם הרב נפתלי בר אילן, וזאתבמסגרת סדרת פגישות עם רבנים וחוקרים העוסקים בתחומי תורה ומדינה, כחלק מפיתוח תכנית המחקר של המרכז.

במפגש השתתפו הרב יגאל קמינצקי ראש מכון 'התורה והארץ' העומד גם בראש מרכז תורה ומדינה, הרב אחיה ליפשיץ ראש תכנית המחקר של המרכז, והרב אביגדור לוינגר, רב חוקר במרכז.

במהלך הפגישה נידונו מספר סוגיות ובהן המקורות עליהן יש להישען במחקר תורני בסוגיות הציבור. הרב בר אילן דיבר על דרכי עבודתו בספריו 'משטר ומדינה בישראל על פי התורה',ועמד על כך שהמקורות לנושא זה אינם רק כפי שמקובל - ספרות השו"ת ופסקי הלכה, אלא יש להשתמש גם בפנקסי הקהילות של תפוצות הגולה השונות כמקור לדרכי הנהגה בעם ישראל.

כמו כן עמד הרב בר אילן על כך שהחוקר צריך שתהיה לו השכלה אודות הנעשה בתחום במקומות שונים בעולם.התחום מורכב מענייני סדרי שלטון ועניינים ערכיים ומתוך מגוון האפשרויות השונות בכל נושא בעניינים אלו, על החוקר לשרטט את הגבולות המוכרחים על פי ההלכה ולציין גם באלו עניינים אין הלכה מחייבת והנוהג יכול להיות בו גמיש.

מרכז תורה ומדינה שנפתח השנה על ידי מכון התורה והארץ, מונה 14 רבנים חוקרים העוסקים בכתיבה ומחקר של מגוון סוגיות ציבוריות לאור ההלכה.

המרכזהוקםבמטרה ללמוד, לחקור ולפתח את המבט התורני-הלכתי על ניהול מדינה וחיים לאומיים בארץ ישראל.

"העיסוק של המכון בחיבור של תורה עם חיים, תורה עם חקלאות, הוביל אותנו להקמת מרכז תורה ומדינה, מתוך הכרה שהחיבור בין תחומים אלו עשוי ליצור את הבסיס להנהגתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית מודרנית המתנהלת על פי ערכי התורה", מסביר הרב יגאל קמינצקי.

הסוגיות המתבררות בבית המדרש ובמכון המחקר יוגשו לציבור הרחב באמצעים שונים: הוצאת ספרים, כתב העת אמונת עתיך, אתר האינטרנט 'למעשה' ועוד, במטרה להעלות את הנושא לשיח הציבורי, ללמד ולהדריך בכל מקום בו מתרחש המפגש בין התורה למדינה בחיים הציבוריים.

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד