בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

כשאייכמן התחנן על חייו. "פעלתי בפקודות"

כעת (ד') נחשפים המסמכים אודות בקשת החנינה של הצורר הנאצי. "כאשר שיכלה נשים חרבך"

  • י"ז שבט תשע"ו - 08:47 27/01/2016
גודל: א א א
הצורר הנאצי במשפטו (גנזך המדינה)
הצורר הנאצי במשפטו (גנזך המדינה)

במסגרת ציון יום השואה בינלאומי היום (רביעי), 54 שנים לאחר משפטו של הצורר הנאצי אדלוף אייכמן ימ"ש, מתפרסמים כעת לראשונה מסמכים מבקשת החנינה שהגיש הצורר לנשיא המדינה דאז, יצחק בן צבי.

בבקשות, שהוגשו בידי אייכמן, אחיו, רעייתו ועורך דינו, ניסו הללו להפחית מחשיבות תפקידיו של אייכמן שטען "רק מילאתי פקודות". המסמכים יוצגו היום בבית הנשיא, שיארח אירוע הוקרה לניצולי שואה. כמו כן, יוצגו גם מסכמי התגובה של שר המשפטים דאז, דב יוסף והודעתו של הנשיא בן צבי על דחיית החנינה.

"לא נתתי שום פקודה בשמי שלי אלא תמיד פעלתי 'בפקודה'...", כתב הצורר האחראי לרציחתם האכזרית של יהודים רבים מספור. "אני מתעב כפשעים גדולים ביותר את הזוועות שבוצעו ביהודים וחושב שהיוזמים של זוועות אלה יתבעו לדין עכשיו ובעתיד. ואולם בזה יש למתוח קו בין המנהיגים האחראיים לבין אנשים כמוני, שנאלצו לשמש רק כלי שרת בידי המנהיגות. לא הייתי מנהיג אחראי, ולכן איני מרגיש את עצמי אשם. דווקא תחת רושם הזוועות שלא נשמע כדוגמתן, אשר הייתי עד להן, ביקשתי מיד להעבירני לתפקיד אחר. כמו כן, גיליתי מרצוני בשעת חקירתי במשטרה את הזוועות שלא היו ידועות עד אז, כדי לעזור על ידי כך לקבוע את האמת כדבר שאין חולקים עליו".

מכתב בקשת החנינה של הצורר הנאצי אדלוף אייכמן ימ"ש, מהנשיא יצחק בן צבי (סריקה, דוברות בית הנשיא)

המלצתו של שר המשפטים דאז הייתה שלא לחון את אייכמן והנשיא בן צבי הגיב: "לאחר ששקלתי את בקשות החנינה שהוגשו בעניינו של אדולף אייכמן, ולאחר שנתתי את דעתי לכל החומר שהיה לפני, הגעתי לכלל מסקנה, שאין כל הצדקה להעניק לאדולף אייכמן חנינה או להמתיק את העונש שהוטל עליו על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. הריני מודיעך אפוא כי החלטתי לדחות את הבקשות ולא להשתמש לגבי מקרה זה בסמכותי לחנינה ולהפחתת עונשין".

אייכמן הוצא להורג בתלייה, גופתו נשרפה בחצר כלא רמלה ואפרו פוזר מחוץ לשטח ימה הטריטוריאלי של ישראל.

גם אשתו של אייכמן, ורה, התחננה אז על חייה בעלה. "לאחר דחיית הערעור נתון גורלו של בעלי בידיך. כרעיה ואם לארבעה ילדים, מבקשת אני מכבודו על חיי בעלי". בכתב ידו של בן צבי, הגיב לאשתו של הצורר הנאצי בציטוט פסוק בלבד, מספר שמואל, פרק ט"ו פסוק ל"ג המדבר אודות הוצאתו להורג של אגג העמלקי. "ויאמר שמואל, כאשר שכלה נשים חרבך כן תשכל מנשים אמך".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד