בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חוקים בריטים ואמריקאים נגד חרם על ישראל

בארצות הברית חתם אובמה על החוק ובבריטניה נערכים לחקיקתו

  • טוביה אריאל
  • ח' אדר תשע"ו - 06:41 17/02/2016
גודל: א א א
מוצרים המיוצרים ביהודה ושומרון (שמיר)
מוצרים המיוצרים ביהודה ושומרון (שמיר)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, נאלץ לחתום בסוף השבוע שעבר על חוק שימנע חרם על ישראל במדינתו. גם בבריטניה מתוכנן חקיקת חוק דומה.

בארצות הברית מדובר על חוק הסחר עם אירופה. חוק הכולל מאות סעיפים אשר רק שניים מתוכם עוסקים בתמיכה במניעת החרם על ישראל, כך על פי ניתוח של אתר ג'יינס האמריקאי. יצויין כי בחוק קיימת התייחסות פרטנית ל'כל שטח שנמצא בחזקת ישראל'.

החוק עליו חתם אובמה עבר בבית הנבחרים ובסנאט כבר לפני מספר חודשים. לאחר שעבר החוק בסנאט הביעו בבית הלבן הסתייגות מסעיפים כנגד החרם, בטענה שהם נוגדים מדיניות אמריקאית ותיקה ביחס לישראל ולמה שכינו "השטחים הכבושים".

בנוסף, בחוק המכס שאושר בסוף השבוע בבית הנבחרים, ישנם סעיפים העוסקים בחרם על ישראל ויישובי יו"ש. על פי החוק שעבר, ארצות הברית שוללת את החרם על ישראל, והיא תספק הגנות לחברות אמריקאיות שיסבלו מהחרם. עוד נכתב כי גם על מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק ניתן יהיה לכתוב 'מיוצר בישראל'. בנוסף החוק מחייב את הממשלה לעקוב ולדווח על חרמות ברחבי העולם, וכן על חברות בינלאומיות שתשתפנה פעולה עם החרם.

יש לציין כי החוקים נגד החרם, קודמו בין היתר על ידי שדולת 'איפא"ק' ו'ארגון ציוני אמריקה', ארגונים הפועלים למען ישראל בארצות הברית.

בבריטניה מתוכנן חוק שימנע חברות מלהחרים את ישראל. על פי הדיווח, מועצות מקומיות וגופים ציבוריים ימנעו מהטלת חרם מסיבות מוסריות. כך יאסר על החברות החרמת חברות המעורבות בסחר בנשק או בטבק וכן חברות שנמצאות באזור יהודה ושומרון.

גורמים בממשל הבריטי סיפרו לעיתון 'אינדיפנדנט' במדינה, כי ייתכן והחוק יחול גם על איגודי סטודנטים. עוד טענו כי יוזמות החרם מתדלקות את האנטישמיות במדינה. יצויין כי אחד הסעיפים בחוק קובע הטלת עונשים חמורים על גופים שיעברו על האיסור החדש.

בעבר חברות ישראליות שונות סבלו מחרמות שהוטלו על ידי בריטים, ממשלת סקוטלנד אף הודיעה באופן רשמי כי היא מתנגדת לסחר במוצרים שמגיעים מיישובים ביו"ש. יש לציין כי החוק החדש לא מזכיר באופן ספציפי את היישובים ביו"ש ומדובר בו על כל מדינה החברה בארגון הסחר העולמי ואשר חתומה על הסכם הרכש הממשלתי.

החוק שחל גם על ארגונים שרוב תקצובם מגיע מהממשלה, יחול בכל מצב מלבד מקרה נדיר בו תחליט הממשלה על חרם רחב היקף. את החוק החדש יזם שר הקבינט בממשלה הבריטית, מתיו הנקוק. הנקוק צפוי לבקר השבוע בישראל ובמהלך הביקור הוא יחשוף את פרטי החוק החדש. יש לציין כי בבריטניה כבר נשמעו התנגדויות לחוק החדש, בין היתר התנגדויות של 'ארגוני זכויות אדם'.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד