בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"המחוקק כופה על האזרח ערכים זרים"

'וואלה': בתי מלון מאפשרים כניסת צעירים שעשו שירות צבאי בלבד בשביל לא להכניס ערבים. מטה 'עבודה עברית': "עם ישראל מבין שאחווה נרקמת בין יהודים"

  • אורי קירשנבום
  • ט"ו אדר תשע"ו - 08:22 24/02/2016
גודל: א א א
בית מלון באילת (צילום מסך)
בית מלון באילת (צילום מסך)

באתר 'וואלה' פרסמו אתמול (ג') "תחקיר" שערכו על אירוח ערבים בבתי מלון.

בתחקיר עלה כי כמה בתי מלון באילת מציבים תנאים לאירוח בני נוער עד גיל 21: נערים בגילאי 18-21 מורשים להזמין חדרי אירוח במלון רק אם הם משרתים בצבא או בשירות הלאומי.

לטענת צעיר ערבי שנתקל בסירוב מצד בתי מלון בעיר הדרומית מדובר באפליה. השימוש בתנאי של שירות צבאי כתנאי להזמנת חדרים הוא למעשה אפליה נגד הערבים, שהרי אלו אינם משרתים בצבא, כך לדבריו.

השימוש בנושא של שירות צבאי בשביל למנוע מערבים כניסה לבתי עסק שונים הוא אינו חדש. התקשורת עסוקה במשך שנים בהחדרת הנושא של "זכויות הערבים" למודעות הציבורית, דבר שגרם לבעיה של ממש עבור מפעילי עסקים רבים שרוצים להמנע ממתן שירותים לערבים מסיבות שונות. די להזכר בסערה שחוללה התקשורת סביב אתר הסופרלנד שסרב להכניס קבוצת ערבים בשביל להבין את המשמעות הציבורית של הנושא, מלבד ההיבט החוקי. רבים בחרו להציב את נושא השירות הצבאי או השירות הלאומי כתנאי לקבלת השירות בבית העסק שלהם בשביל לעקוף את הבעיה של "אפליה" כנגד ערבים.

אלא שחברי הכנסת שלמה מולה ושלי יחימוביץ' הרגישו בזה, ובהצעת חוק שהגישו לפני כשש שנים ועברה בזמנו בכנסת, הגישו תיקון לחוק איסור אפליה במתן שירותים, לפיו הצבת "תנאים שלא ממין העניין" עבור קבלת השירות נחשבת לאפליה גם כן.

בדברי ההסבר להצעת החוק הם כתבו: "במהלך השנים שחלפו מאז חקיקת החוק נעשה לעתים ניסיון לעקוף את הוראותיו במטרה למנוע מתן שירות ציבורי או כניסה למקום ציבורי. זאת, באמצעות מניעת כניסה למקומות ציבוריים או מתן שירות במקומות ציבוריים מסיבות שאינן ממין העניין וכו'".

בכך נגנזה האפשרות של שימוש בתנאי השירות הצבאי, מה שמותיר על פניו את ההתנהלות הנוכחית כמו זו שתועדה ב'וואלה' כבעייתית מבחינה משפטית. אם יגיע העניין לערכאה משפטית, יצטרכו בתי המלון לטעון כי השירות הצבאי הוא אכן נתון שנחשב "ממין העניין" לגבי הזמנת חדר בבית מלון, טענה שנראית קלושה, על פניו.

צבי הס, ממטה 'עבודה עברית' אמר לנו הערב שהתנהלות בתי המלון באילת שנחשפה ב'וואלה' מלמדת על הקושי הרב שמציב החוק בפני בעלי העסקים.

לדבריו, "החוק כובל את ידיהם של בעלי עסקים ליישם את השקפת עולמם בעסק שלהם, אפילו את הרווחים הכלכליים שלהם אסור להם לחשב כשהם באים להחליט למי מותר ולמי אסור להכנס לעסק שלהם. ברור לכולם שבתי המלון רוצים להמנע מכניסת ערבים לבילוי בשטחם בין היתר משיקולים כלכליים. יהודים רבים יירתעו מלהתארח במלון כשבחדר האוכל יושבים חבורות של ערבים, ושלא לדבר על הנושא של הטרדת בנות יהודיות, תופעה שמוכרת מאוד ברחוב ובבית מלון עלולה להתגבר עוד יותר".

"עם ישראל מבין שאווירה טובה נרקמת בין יהודים, ואת האחווה הזו אי אפשר לנסות ולכפות בכוח. לצערנו גם בנושא העסקת פועלים וגם בנושא מתן שירותים, המחוקק כפה על האזרח לפעול בניגוד להשקפותיו ואפילו בניגוד לתועלת הכלכלית שלו", אמר הס.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 22 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד