בע"ה ל' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"התקווה לשינוי נמצאת אצל החיילים הפשוטים"

שיחה עם הרב גדי בן זמרה, ממובילי קמפיין הסרבנות בתקופת הגירוש, על רקע העימותים האחרונים בין צה"ל לציבור הדתי

  • אורי קירשנבום
  • י"ג תמוז תשע"ו - 20:30 19/07/2016
גודל: א א א
הרב גדי בן זמרה (יהודה פרל) (יהודה פרל)
הרב גדי בן זמרה (יהודה פרל) (יהודה פרל)

על רקע החיכוכים האחרונים בין הציבור הדתי לאומי לצה"ל שוחחנו עם הרב גדי בן זמרה - ראש האולפנה במעלה לבונה ומי שהוביל בתקופת הגירוש מגוש קטיף לפני 11 שנה קמפיין נרחב לעידוד סרבנות בקרב חיילי צה"ל שהופקדו על הגירוש.

קראו עוד:

לדברי הרב גדי, קשה לדעת האם אנו ניצבים בפתחו של משבר כולל ביחסי הציבור הדתי לאומי עם צה"ל או שמא הפרשיות האחרונות שהתעוררו יסתיימו בקול ענות חלושה, ובכל אופן אין בעיניו ספק "שישנם תהליכי עומק שרוחשים מתחת לפני השטח". "באופן מהותי התהליך החל לפני כעשר שנים עם שילובם של מדרשת 'בינה' וגורמים נוספים בקורסי החינוך בצה"ל, בעידודו ובדחיפתו של הרמטכ"ל דאז בוגי יעלון". לדברי הרב גדי, הקצונה בצה"ל עוברת שטיפות מוח על ידי אותם גורמים והם אלו שמניעים במשך השנים האחרונות את התהליך שלחלק מתוצאותיו אנו מתוודעים כיום. "צריך להבין שהפרשיות הללו שמחוללות את ה'סערות' כביכול הן רק קצה הקרחון של אותם תהליכי עומק שעובר צה"ל בדחיפת אותם גורמים", אומר הרב גדי.

בתקופת פעילותך סביב הגירוש באת מן הסתם במגע עם רבים מרבני הציבור הדתי לאומי. האם אתה מופתע כשאתה רואה היום אילו קולות יוצאים למשל מהמכינה בעלי שבלטה בזמנו בהתנגדות נחרצת לסרבנות?

"יש כמה הבדלים בין הסוגיות שהתעוררו לאחרונה לבין הגירוש. דבר ראשון בגירוש היו רבנים שתמכו, מסירת שטחים זו סוגיא שלא הייתה בה עמידה חד משמעית של כל הרבנים, מה שאין כן בפרשיות האחרונות מדובר הרי בסוגיות שהן אולטרא-דתיות: גילוח זקנים, 'חד מיניים' וכן הלאה. בנוסף, לפי מה שידוע לי הצבא השתדל לאפשר לחיילים שלא מעוניינים להשתתף באופן פעיל בגירוש להתחמק מזה, ואילו סביב הדברים שהובילו לסערות האחרונות מדובר בפעילויות או בנהלים שאין מהם מוצא".

חיילים בגירוש (דובר צה"ל)

האם אתה סבור שהתנהלות שונה של רבני הציבור הדתי לאומי בנושא הסרבנות בתקופת הגירוש הייתה מועילה והייתה אולי מביאה לכך שה'פיצוצים' האחרונים בין הדתיים לצה"ל היו נמנעים?

"זו הייתה המחלוקת היסודית בתקופת הגירוש בנושא הסרבנות. אנחנו טענו שאם נבליט את עמדתנו ונעמוד על כך שאנחנו לא משתפים פעולה עם הדבר הזה, הצבא יפנים שהוא לא יכול לשתף פעולה עם המעשה הזה, ומי יודע אולי גם הגירוש היה נמנע, ואחרים סברו שקריאות לסרבנות רק יפרקו את הצבא".

הרב גדי סבור שאין ספק שהיינו נמצאים היום ב"מקום אחר" אם רבני הציבור הדתי לאומי היו מתנהלים בזמנו בצורה שונה ועומדים בתקיפות על התנגדותם לשתף פעולה עם גירוש יהודים מבתיהם. "הצבא היה מבין שהציבור הדתי לא הולך באופן אוטומטי אחרי ההוראות שלהם והייתה נוצרת מערכת יחסים שבה גם לציבור הדתי יש מה לומר. אם זה היה מצליח היו מתחדדים גבולות האסור והמותר בתפקידי הצבא, היה ברור שהצבא נועד להגן על עם ישראל וארצו וכל מה שנתון למחלוקות פוליטיות הוא מחוץ לגבולות הצבא".

האם ניתן בעיניך לנתב את העימותים הנוכחיים שנוצרו לשיפור המצב בצה"ל כפי שאתה קיווית וניסית לעשות בתקופת הגירוש?

"הנסיון שלי מלמד אותי שאי אפשר לסמוך על כך שהרבנים יובילו את השינוי. בסופו של דבר הם מחוייבים למשכורות שלהם ולמשרות שלהם. מה שאני מקווה ומאמין שיכול לקרות זה ברמת החיילים הפשוטים והקצינים. אם תהיה מסה משמעותית של חיילים שעומדים למשפט על זה שלא הסכימו לגלח את הזקן, שלא הסכימו להשתתף בצביעת מועדונים כאלה ואחרים, והם יבטאו בקול ברור את עמידתם על ערכי התורה שלהם והמצפון שלהם, נוכל בעז"ה לראות שינוי משמעותי".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד