בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מחבקים את הסרבנית

בניגוד לדיבורים על סרבנות מימין, תאיר קמינר זכתה לאהדה בלתי רגילה בתקשורת

  • אורי קירשנבום
  • י"ד תמוז תשע"ו - 20:59 20/07/2016
גודל: א א א
אהדה לסרבנות? תלוי של מי (דובר צהל)
אהדה לסרבנות? תלוי של מי (דובר צהל)

סרבנות בצה"ל היא תופעה פסולה שהמדינה והתקשורת נלחמות בה בשתי ידיים. זה נכון בעיקר כשמדובר בסרבנות מימין. כך אנחנו זוכרים מפרשת ישיבת ההסדר בהר ברכה, וביתר שאת בסוגיית הסרבנות סביב הגירוש מגוש קטיף.

בניגוד לכך, תאיר קמינר, סרבנית "מצפון" משמאל ששוחררה השבוע מהכלא הצבאי לאחר כחצי שנה, זכתה לאהדה בלתי רגילה בתקשורת ובבמות ציבוריות שונות.

הסינמטק בתל אביב, שזוכה לתקציבים משמעותיים ממשרד התרבות, יארח את קמינר לפאנל בנושא הסרבנות, לצד שלושה פרופסורים המזוהים עם השמאל הקיצוני: זאב שטרנהל, יהודה ג'אד נאמן ועידית דורון, שלושתם אגב זכו בפרס ישראל בעבר. בעקבות כך פנתה שרת התרבות מירי רגב ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיפעל כנגד סינמטק תל אביב בנוגע לקיום הפאנל.לדברי רגב, "מדובר באירוע שכל תכליתו היא עידוד סרבנות גיוס לצה"ל. לא מדובר כאן על סרבנות לפקודה ספציפית, שבעיני מאן דהוא סותרת את מצפונו, כי אם בעידוד לסרבנות כוללת מהצבא - דבר המנוגד לחוק הישראלי, שבגינו ישבה תאיר כמו אחרים בכלא הצבאי".

בראיון לאולפן 'וואלה' אצל דב גיל-הר זכתה קמינר ליחס חם וביתי והשאלה הכי קשה שהופנתה אליה על ידי המנחה הייתה למה שלא תתגייס ותסרב פקודה פה ושם? למה הטוטאליות?

אבל בתחרות להצגת העמדה האוהדת ביותר כלפי הסרבנית הצעירה יש זוכה אחד ברור, והוא לא אחר מאשר הכתב הצבאי של חדשות ערוץ 10, אור הלר. כל מילה בכתבה של הלר נראתה כאילו נלקחה מקמפיין סרבנות. הנה לקט: "תאיר קמינר - צעירה ישראלית אידיאליסטית עדיין יושבת בכלא 600, האגף הנשי של כלא 6. בשבוע שעבר הודיע לה צה"ל 'די'. אחרי 170 יום בכלא צבאי על סרבנות גיוס בשל התנגדותה לכיבוש בשטחים - 'הרי את משוחררת'".

הלר קיים ראיון מחתרתי עם קמינר ובחופשיות רבה נתן לה לשטוח את טענותיה נגד מדינת ישראל.

הנה עוד קטע: "קמינר שעשתה שנת שירות בשדרות הייתה יכולה בקלות לשקר ולהצהיר בבקו"ם שהיא דתייה, כמו אלפי בנות. היא בחרה באידיאולוגיה - צה"ל הלך איתה עד הסוף המר".

"היו רגעים של שבירה בדרך?", שאל הלר את קמינר, כאילו שהוא מדבר עם צעיר שסיים גיבוש לסיירת מובחרת. "ברור שזה לא היה קל... אבל אני עושה משהו שאני שלמה איתו וזה הכי חשוב", היא השיבה.

את משפט המחץ השאיר הלר לסיום הכתבה: "צה"ל אולי נפטר מתאיר קמינר, החברה הישראלית תזכה בה בתחום החינוך". עד כאן כתבתו של הכתב ה"צבאי" של ערוץ 10...

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד