בע"ה ד' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"להוציא את הרבנות החילונית"

שיחה עם הרב אוהד כהן, ממחברי דו"ח 'פלורליזם כפוי בצה"ל': "מנסים ליישם את מה שבן גוריון כשל בו - להפוך את הצבא לכור היתוך שמבוסס על נטישת המסורת"

  • אורי קירשנבום
  • ה' אב תשע"ו - 22:10 09/08/2016
גודל: א א א
ארכיון (דוצ)
ארכיון (דוצ)

שוב ושוב אנו נחשפים בתקופה האחרונה למה שמתרחש בחיל החינוך בצה"ל ולאילו ערכים מטמיעים במסגרת הצבא לחיילים. מי שהחליט לגבש את הנתונים הללו לכדי דו"ח מסודר ובכך לאפשר לציבור הרחב להיחשף לדברים כהווייתם ולא רק ברסיסי מידע הם אנשי מרכז ליב"ה.

ב-50 עמודי הדו"ח שפרסמו לאחרונההם מגוללים איך עובדת השיטה, אילו ארגונים אחראים על חינוכם של חיילי הצבא במדינת ישראל ואילו ערכים עומדים בראש מעייניהם של אותם 'מחנכים'. "עם עובדות אי אפשר להתווכח, רצינו להוציא את הדברים מרמה של תחושות לעובדות מסודרות" אומר הרב אוהד כהן, ממחברי הדו"ח, בראיון לקול היהודי.

"גזירת הזקן", שירת נשים, הגבלת גיל לקצינים - בעיני הרב כהן מדובר ברצף של תוכניות שמקודמות באחרונה בצה"ל ומלמדות חד משמעית על כיוון מסויים. "כשאתה מחבר את כל הדברים האלה ביחד אתה מבין שיש פה מגמה ושיטה ברורה. מישהו רוצה שאנשים עם זהות יהודית איתנה לא ישתלבו בפיקוד הבכיר בצה"ל. עוד לא שמעתי טענה אחת עניינית לדו"ח עצמו".

| הצלחת המדינה תלויה בחיבורה לזהות היהודית

מרכז 'ליב"ה - ליבה בציבוריות הישראלית' הוקם לפני כשנתיים וחצי על ידי קבוצה של אנשים מזרמים תורניים בציבור הדתי לאומי. "בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת זיהינו נסיונות לפגוע בצביון היהודי של המדינה ובמקום לשבת בבית ולומר כמה המצב גרוע ניסינו קודם כל להקים קול זעקה, גם בנסיון לבלום את זה וגם בנסיון לייצר חקיקה יותר חיובית", אומר הרב כהן.

רוצה להישאר מעודכן? הכותרות החשובות מידי שבוע אצלך במייל!הירשם עכשיו!

"אנחנו מאמנים שככל שהמדינה תהיה יותר נאמנה למסורת ולזהות היהודית שבה היא יותר תצליח. מנגד, יש פה אנשים שמנסים לשנות סדרי בראשית, להפוך את המדינה למדינת כל אזרחיה ולא רואים במסורת ישראל דבר חשוב במדינה".

בין היתר עסקו אנשי הארגון במאבק נגד המתווה שגובש עם הרפורמים בנוגע לרחבת הכותל המערבי.

| "הדו"ח הוא לא נגד צה"ל"

בחודשים האחרונים התגלגלו פעילי ליב"ה לעסוק בסוגיית החינוך בצה"ל. "כמו כולם שמענו התבטאויות חמורות מאוד של סגן הרמטכ"ל ביום השואה האחרון, הבנו שזו לא פליטת פה. הרי גם כשהוא התנצל הוא לא התנצל על עצם ההשוואה אלא על זה שהדברים נאמרו ביום השואה. ראינו את ההליך של הוצאת תודעה יהודית מהרבנות הצבאית, קיבלנו הרבה עדויות מאנשים בצבא שהדתיים היום מקבלים יחסכאילו הם גורם מאיים ועוין וככל שאדם יותר נאמן לאמונתו הוא יותר מסוכן, סוגיות השירת נשים וכן הלאה. הבנו שיש פה משהו מעוות. כשבדקנו את הדברים לעומק התברר שחיל חינוך מנסה לעשות את מה שבן גוריון ניסה וכשל בעבר - להפוך את הצבא לכור היתוך שמשמעותו בעיקר היא נטישת המסורת".

(סגן הרמטכ"ל יאיר גולן בנאום בפני תלמידי מכינה לפני עשור)

רגילים לומר שמי שעומד מאחורי כל התופעות האלה הם ארגונים שפועלים בחסות צה"ל. השאלה היא אם נכון לכוון את החיצים כלפי אותם ארגונים ולא להצביע על בעיה מהותית בצבא?

"חשוב להדגיש שהדו"ח שלנו הוא לא נגד הצבא אלא נגד חיל חינוך, אני לא חושב שהרמטכ"ל החליט שזה מה שהוא רוצה אבל הוא נותן סמכויות מאוד משעמותיות לקצין חינוך ראשי ולראש אכ"א והם החליטו שהם מחנכים מחדש את החיילים".

"אנשים חושבים שיש פה מאבק בין הרבנות לבין חיל חינוך אבל אין שום מאבק, יש הדרה מוחלטת של הרבנות הרבנות, הרבנות הצבאית כיום עוסקת רק בנושאים הלכתיים נטו. אנחנו מצביעים על שני אנשים: קצין חינוך ראשי לשעבר וקצין חינוך ראשי הנוכחי - הם מובילים אג'נדה שניכרת גם בהתבטאויות שלהם לגבי מה החייל צריך לחשוב. אותו סגן הרמטכ"ל שהשווה חיילים לגרמניה הנאצית אמר לפני עשר שנים בפני תלמידי מכינה שחיי חיילי צה"ל אינם קודמים לחיי אזרחים חפים מפשע, 'בלתי מעורבים' - זה מוסר נוצרי. אני לא מוכן שהבן שלי יסכן את חייו בשביל 'בלתי מעורב', זה סגן הרמטכ"ל, לא חייל זוטר".

"רוב האנשים בצבא הם אנשים פשוטים וטובים, אמנם לא שומרים עדיין את כל המצוות, אבל אנשים עם ראש ישר. הבעיה שלנו היא לא איתם אלא עם הפיקוד הבכיר של חיל חינוך, זה מועדון סגור שמנהלים אותו אנשים עם ניגוד אינטרסים, שהם עצמם חלק מהמכונים שמפעילים את מערכי החינוך, כמו בינ"ה ועוד".

(הנאום של הרב יגאל לוונשטיין בכנס 'ציון וירושלים' של ליב"ה)

השאלה היא אם נכון לכוון את החיצים נגד שניים-שלושה אנשים ולשים על הכתפיים שלהם את כל האשמה במצב? אם ניקח לדוגמא את הנושא של קידום האג'נדה של בעלי הנטיות ההפוכות, נושא שעלה בצורה מאוד חזקה בנאום של הרב יגאל לוונשטיין, הרי מדובר בנושא שמקודם בצורה מאוד אינטנסיבית בכלל במדינה, לא רק בצה"ל. אולי נכון לומר שמה שעובר על צה"ל בתחום החינוך הוא רק ביטוי למה שקורה במדינה, וממילא יהיה טעות להצביע על אנשים ספציפיים כאשמים במצב?

"הטענה שלנו אומרת שהמאבקים התרבותיים לא התחילו לפני שנה ולא לפני שנתיים, הם ידועים ומפורסמים. מה שהשתנה בשנים האחרונות זה שהם מצאו להם שביתה ואחיזה בחינוך של צה"ל. אז אם צה"ל מצהיר שהוא לא עסוק בסוגיות מורכבות שמפלגות את העם - ניחא, אבל אם אומרים שאדם עם השקפת עולם מסויימת מאיים על הפיקוד הבכיר בצה"ל זה עוד לא היה, וזה כן דבר שאנשים מסויימים מובילים. מה שהשתנה זה שמסורת ישראל סבא היא מגונה. מי שמתנגד להשקפת עולם שמרימה על נס את בעלי הנטיות ההפוכות הוא מזולזל. ודאי שלא הצבא התחיל את זה אבל פעם היה כבוד גם לרגשות שלי".

"אומרים לנו כל הזמן שהדתיים משתלטים על הצבא אבל אנחנו רואים בדיוק ההפך: שהדתיים מודרים לגמרי מההנהגה בצבא".

אני רואה טענות רבות דווקא של אנשים שתומכים בביקורת על חיל החינוך על כך שפעילות חיל החינוך כפי שאתה מתאר אותה מגיעה כקונטרה לפעילות ענף תודעה יהודית ששגשג בשנים האחרונות, ולכן נכון להוציא באופן גורף גופי חינוך מצה"ל. הטענה היא שאין תפקידו של הצבא לחנך את חייליו, אתה מקבל את הגישה הזו?

"אני מוכן לחתום על הסכם להוציא את הרבנות הצבאית ובמקביל להוציא גם את הרבנות החילונית. זה דבר ראשון. דבר שני: אנחנו באנו לארץ ישראל לא כשכירי חרב. מי שחושב שחייל ימסור את נפשו בגלל החוק או בגלל הסכמה אנושית פשוטה וציבורית הוא טועה ומזלזל בציבור. אנחנו חושבים שאנחנו צבא יהודי ואנחנו לא מתביישים בזה. אנחנו צבא יהודי של קדושה ומוסר, שקדושת המחנה חשובה לו מאוד. הכי טבעי שהרבנות הצבאית תעשה את זה, אבל נניח שלא - אז נוציא גם את חיל החינוך, לפחות שיהיה שוויון. לא רבנות דתית ולא רבנות חילונית".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד